Mina ord och tankar

Direktlänk till inlägg 15 juni 2024

Ont i natt

Av Neta - Lördag 15 juni 16:30

Jag är så jäkla less på allting. Ber om hjälp tack vare fallet och att det blir midsommar och den som hjälper till är L, han offrar en dans för att komma. Åker 12 mil.
Har städ på tisd och måste få undan tvätten men ingen hjälp, då har C ändå varit i Gamlis idag. J hörs inte alla svarar inte ens.

Har fått hem jord, av L så klart, trodde jag skulle orka plantera nya växterna själv men orkar inte jordpåsen. Behöver fylla 2 ganska stora krukor och plantera om en ampel sen fylla lite upptill i vissa krukor.

Igår skar jag rabarber jag fått av syrrans svåger men var tvungen att bryta. Fick väl nån lättare whiplash i fallet och får ont i nacken. Knät värker och eftersom det var det bra knät har jag svårare att gå och är livrädd för att ramla. Har inte ens vågat ut till postlådan. Vill inte ut och visa min haka heller.

Tog iaf elvispen med ställning och gjorde en kaka igår. Den underlättar nåt otroligt, sen när ugnen ändå var varm knådade jag ihop en scones i en plastpåse och grddade också.


Kakan gjorde jag som en sommarvariant med blåbär, hallon och jordgubbar. Det är den jag skrivit om förut som blir lite *marängig*

2 2 2 75- kaka.

2 ägg
2 dl socker
2 dl mjöl
75 g smält smör
Bär eller frukt efter säsong.

Vispa ägg och socker en stund
Blanda ner mjöl och smör under omrörning
Häll i form, smord eller på bakplåtspapper
Strö över bär eller frukt i bitar, funkar med frysta.

Grädda i 200 gr ca 30 min eller till stickan är torr.

Enklare bilr det nästan inte. Nu gjorde jag dubbel sats i en liten långpanna. Strödde över först blåbär över hela, sen hallon lite glesare och sen slutade med 9 jordgubbar jag fördelade 3 och 3 över bredden. I mitten och nära kanterna.
Låt kakan stå till sig innan den skärs i rutor.
Kan ätas som den är eller med en klick vaniljvisp.

En scones

2 dl mjöl
1/2 tsk bakpulver
1/4 tsk salt
25 g smör
1 dl mjölk.

Knåda ihop i plastpåse till en lös deg.
Grädda i 200 gr i 10 min.

I airfryer i smord pappers form i 200 i 7 min, vänd och kör 3 min till. Min är körd så.

Somnade inte förrän 6 i morse och vaknade sen kvart i 11. Så är lite groggy idag. Få se om jag ska göra nåt eller helt enkelt vila. Har iaf ravioli kvar sen igår så maten fixas lätt idag.


Idag la Emma ut Barbros dödsannons. Va som att få en spark i magen. Har inte riktigt fattat att hon är död än. 

 
 
Ingen bild

Karin

Lördag 15 juni 18:58

Så jobbigt att inte kunna ordna saker. Har du funderat på hemtjänst?

Neta

Söndag 16 juni 20:34

Har inte råd. Dessutom gör dom ju inte sånt som vikacin tvätt. Domtar tvätten nån annanstans och levererar ungefär 2 3edelar tbx.
Lika när dom handlar man får inte handla var man vill, inte vilka märken man vill inte va med alls.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Neta - Onsdag 19 juni 23:54


Ont överallt, övertrött så kan inte sova efter en intensiv dag. I morse var jag uppe före 8, det är ovanligt, duschade, satt på en maskin tvätt och sen åkte Annika o jag in till polisen och fixade för ett nytt leg. Sen gick vi genom gamla luthagen ...

Av Neta - Onsdag 19 juni 01:27

Det verkar direkt omöjligt att få en städ att fungera. Det här börjar likna hemtjänstens städ i Tierp. Undermåligt är liksom inte tillräckligt. Hur kan man få jobba som städare om man inte gör sitt jobb? Var är yrkesstoltheten? Längtar tbx ti...

Av Neta - Tisdag 18 juni 01:40

Av gårdagsdygnet alltså. Funderade på om jag skulle sluta blogga när den blir så gnällig. Men det är så otroligt frustrerande att ha så här ont utan att jag eller nån annan, läs sjukvården, kan göra nåt. *Det tar sin tid det var ju en rejäl smäll...

Av Neta - Måndag 17 juni 01:15

Tyckte jag tog det lugnt och satt så mkt jag kunde. Men hängde och vek in dom kläder som låg framme. Har tre galgar kvar och en del lakan + några nattlinnen jag skulle ta ner för att nå ett somrigt med jordgubbar på. Vet att jag inte använt det sen j...

Av Neta - Torsdag 13 juni 03:20

Jag har mist en vän. Ingen jag träffar varje dag eller ens särskilt ofta. Men vi delar en erfarenhet som gjort oss väldigt nära. När L och jag bildade Hjärntumörgruppen som fungerade som stöd för familjer med barn som drabbades av hjärntumör var ...

Presentation

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4 5 6 7
8
9
10
11 12 13
14
15
16
17 18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2024
>>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards