Mina ord och tankar

Alla inlägg under mars 2023

Av Neta - 31 mars 2023 23:47

Vi konstaterade idag att blommor och annat levande grönt nog bara består av 1/4 av mässan. Sen är nog allt ätbart 1/4 också, korv, ost, oliver, marmelader o sånt, godis och drycker. Sen var det kläder, verktyg, glas & porslin, träarbeten, stövlar, arbetskläder, garn, tyger, vaxdukar, borstar, smide, får o lammskinn, lampor, bastun och skinn.
Växthus o parasoll, mulltoa, bekämpning mot diverse ohyra, krukor och annan keramik, bilder och tavlor med blomstermotiv var väl lite mer trädgårdsrelaterat ändå.

Men vi saknade en hel del, pandemin har nog gjort att många fått lägga ner. Bänkarna med uppfällbara bord och lampmakaren från Norrtälje saknade jag.

Vi åkte härifrån precis 7.30 och klarade oss nog från den värsta morgonrusningen för var där strax före 9. Vi hade tagit varsin macka hemma och hade med oss kaffe, mackor och yoghurt som vi åt i bilen innan vi gick in. Tog med oss termosmuggarna som vi båda hade lite kaffe kvar i och vatten. Lämnade kvar kylväskan med lunchen i för vi fick parkering precis vid ingången i garaget.


Vi fick en liten stjärna på handen när vi drog våra QR koder. Så då var det bara tömma det vi handlat i bilen och hämta lunchen när det var dags.
Picknickstället har ju varit typ mitt i lokalen tidigare när mässan varit i A-hallen, nu var den i C-hallen längst bort i ett hörn. Endast 15 bord räckte ju inte långt så vi åt på en bänk typ gympadito. Det som var bra var ju att det fanns en micro i picknickhagen. Men folk satt överallt och åt, till och med på golvet. Fanns också ett café och 3-4 matställen man kunde äta på. Men vi vet ju sent tidigare att det är svindyrt där.

När vi kom var vi inte många inne, så luftigt. Karl-Fredrik och hans pojkvän såg nästan övergivna ut. Men det ändrades.
C köpte lite liljor och nån Dahlia. Hon ska ha mest krukor i år för dom ska måla och renovera lite i området.


Jag köpte begonior, 6 knölar som jag ska ha i 2 krukor.


En rosmarin som ska skalperas till påskköttet och sen få växa till sig ute.


En rätt stor nyckelpiga i plåt som jag ska ha nånstans.


Lite marmelad från Birgitta på Öland.

Fotade bara en enda sak på mässan i år


En jättestor påskhare, senare såg vi att han hade en ryggsäck på sig som var fylld av påskliljor.

Vi strosade omkring långgångarna upp och ner först, fikapaus där nånstans på gympabänken. Efter några gångar till lunch på en lika bänk.
Tog en stund för C att hämta maten och jag höll platserna och kom i samspråk med en jättetrevlig man från Nyköping. Vi hann prata länge innan hans fru och C kom. Vi avhandlade fåglar och fågelmatning, handikapphjälpmedel, anpassning, hans nya sekatör från Fiskars m.m
Frun var lika trevlig hon. Kände att jag gärna skulle träffa dom igen.

Vi gick en stund till men nu var det så himla trångt. Så vi handlade det vi spanat in och strax efter 14 gav vi upp.
Både dit och hem var det sol o fint. Var hemma här vid 16. C skulle på AW ikväll så hon åkte nästan direkt.

Mr X ringde och berättade att han är här i påsk. Att vi kunde åka på konstrundan och att vi nog kunde hitta på nå fler tokigheter.
När jag la på gick jag in på mailen och fick se att utdelningen av stipendiet från Es fond var uppskjuten igen. Nu för att stipendiaterna skulle på nån påskresa. Det är 4e gången det skjuts upp.

Dom hade också ringt från pensionsmyndigheten om bostadsbidraget som ju höjs nu när hyran gör detsamma. Jag missade att anmäla förra hyreshöjningen så jag kan få 3 månader retroaktivt från den.

Hittade en somrig papperstallrik i kylväskan närvjag tog fram den i morse. Visste inte vad jag skulle äta så det blevvlite sill och potatis.


Hade väldigt lite gräslök, så blandade med lite hackad rödlök i gräddfilen. Blev jättegott. Det bästa är att jag har kvar både matjesill och gräddfilsröra till lite frunch i morgon. Och drt är inget aprilskämt. Haha!

Nu ska jag iaf sova!

Av Neta - 31 mars 2023 00:19

Nu är alla mina blommor inne, till och med lådan vid postlådan som haft typ 30 cm snö på sig i två dygn. Den stod i garager från i måndags till idag när Annika kom förbi och tog in den åt mig. Om man får tro vädekillen på TV så blir det ingen värme före påsk. Stod ju så i en app också men man hade ju hoppats. Här har man gått och längtat till påsken från januari typ, * för då är det vår*. Blir väl lite dagsmeja iaf så får hoppas på sol.

Fick ett påskmagasin med posten idag. Kolla på det här.


Rosa pärlhyacinter, hoppas det finns på mässan i morgon. Köpte ju rosa krokus i höstas. Ska också köpa en riktigt röd dubbel bondpion. Hade en sån vid huset med blå näva bredvid. Nävan har jag redan så vill ha så här med.


Har ju en båge över mitt bord på baksidan där en ljuskrona hänger i mitten. Ovanför den kronan, nästan uppe i taket vill jag ha en pinne där jag kan göra lite så här. Kanske barka av pinnen och olja in den. Göra den fin.


Blev lite kär i dom här.


Och hur kul va inte det här? Kunde knappt nån fråga Haha!

Sen har jag förberett till i morgon. Plockat fram en kylväska som fungerar på rullstolen, gjort varsin burk med pastasallad. Tagit fram bröd till lunch och bilfrukosten men brer i morgon. termosmuggen till kaffet, plockat ihop bestick och servetter i en plastpåse, lagt i en avtorkbar duk, skumpaglas, bubblet, varsin frukostyoghurt. Trasa och plastpåse till den. Lagt Qr-koden tillgänglig i telefon.
Det är ju typ julafton i morgon. Haha! Satte just kl på 6.45

Åt broccolirester och pasta när jag ändå kokade till i morgon. Stekte en frukostkorv till. Lite kex o ost nu ikväll. Delat mediciner och beställt mer. Har en faktura från apotea nästan varje månad. Men tur att inte allt tar slut på en gång.


Morgondagens lunch!

Men nu ska jag försöka sova så jag orkar upp i morgon.

Av Neta - 30 mars 2023 03:10

Upptäcker hur mkt livskraft vissa vårblommor har ändå.


Tog ju in mina och den här stod på bordet på baksidan helt snöig, jordklumpen var helt genomfrusen likaså lökarna. Först satt jag den i en av plastbackarna i soffan på baksidan. Har den som lite extra kyl/frys på vintern. Men solen ligger på där och det har ju varit lite takdropp. Tänkte att snön kanske går bort iaf.

Dan efter, som var igår tog jag in den. Då var det fortf snö kvar mellan bladen, ingen knopp hade slagit ut och ändå ser den ut så här idag. Växt flera cm med. Blommar förmodligen ut före påsk men va 17, 3 för 80kr är väl inte så mkt att bråka om. Skattpengarna ska ju komma.
Tänkte ju först ha dom ute på dagarna men kände att jag orkar inte hålla på att bära ut och in. Nu står den på köksbordet. Verkar som jag tål dom här tetátet bättre med, vanliga påskliljor och narcisser tål jag inte alls att ha inne. Känner lite av dom här med men står ut.

Att penséerna får växa till sig lite inne några dar är ju ingen nackdel heller. I morgon ska vi ta in lådan som står ute i garaget med. Har 2 översnöade ute, en på Elles grav och en här på ett bord på framsidan som inte ens syns under snön. Skulle inte förvåna mig om dom klarar sig. Snö isolerar ju.

I morse vid 6-7 tiden var det minus 12,7 gr här. På dan sen nollgradigt. Sol på em. Ska fortsätta med låga temperaturer natt/ morgon nån vecka till. Så dom som är inne nu, får stå inne.

Sovit bra i 2 nätter nu, verkar inte bli så inatt dock. Ändå somnade jag på em mitt i korsordet. Haha! Fixat med lite tvätt idag.


Lättstuvade lite broccoli till en laxbit, kokade potatis och morot till. Fick tips om pr citron på fisken innan jag stekte den. Blev som ett tunt fras, nästan lite karamelliserat. 3 min på varje sida blir perfekt. Gott som 17.

Oroligt inne i stan. Är väl nån som suttit inne som blivit utsläppt. Igår kväll var det skottlossning i Stenhagen. Idag var det ett knivmord i Gottsunda. Nu ikväll pådrag i Gränby. Inte sett varför än.

Vädret ställer till det trafikmässigt med. Så många avåkningar, senaste dagarna 2 bussar och en lastbil har åkt av på nästan samma ställe vid Lejsta. Nån äldre har blivit påkörd av en traktor som plogade inne i centrum. Sen bara avåkningar på mindre vägar. Tror Rasmus haft det körigt med bärgaren.
Knakar och smäller i väggarna nu, kryper väl neråt. Nån gick utanför min altan precis när jag lagt mig. Det knarrar när nån går där. Fattar inte varför man går här nere, platt uppe utanför garagen
Här sluttar det ju lite och är både stenar och gropar.

Men nu börjar mina armar bli kalla så ska göra ett nytt försök med sömn.

Av Neta - 29 mars 2023 00:30

Men också dagsmeja och takdropp, ska vara under -5 gr nån sväng varje natt nu fram till påsk. Tagit in blommorna, även dom som stått 1-2 dygn täckta med snö har klarat sig.


Dom kämpar på och skottar iaf


Även lådan där närmast brevlådan står nu avborstad inne i mitt lilla garage och tinar. Problemet är att den inte får nåt ljus där. Alla andra står innanför balkongdörren. Funderar på att ställa ut dom på dagarna och ta in dom på nätterna. Men lådan orkar jag nog inte det med. Får väl ställa upp dörrarna nån stund varje dag då.
Missar nog 2 penséer, den som står på graven och den som står på lilla bordet där som frusit fast i krukan efter regnet häromdan.

Annika har varit här idag, vi fikade med varsin semla och pratade ett tag. Hon hjälpte mig in med alla krukor.
Sen röjde vi lite bland lakan, handdukar, gardiner och badrumsmattor. Blev riktigt snyggt i linneskåpet.

Innan hon kom handlade hon lite åt mig med. Så nu kan jag fixa köttet till påsk om jag orkar. Och matsäcken på fred är säkrad.

Åt det sista av köttfärsgrytan idag. Och har tvättat en maskin. Tänker inte hänga den förns jag duschat i morgon dock. Tänkte göra det ikväll men haft för ont.


Kollade in när vi som deklarerar på datorn föra sista mars får våra pengar, redan före påsk verkar det som. Det gör ju inte ont.

Soligt med takdropp påem idag, blir så ljust och härligt.

Får skriva mer i morgon. Knät värker så ini bomben, måste åtgärda det.

Av Neta - 27 mars 2023 23:59

Om vi fick dryga dm igår så fick vi nog 20 cm idag. Och kommer mer i natt och i morgon.


Det här är taget igår. 20 cm till på det.

Slog bort all snö från amplarna igår, påskliljan på baksidan stod säkert under tak. Hade ställt anplarna under tak i smygen.

Idag var allt snöigt och en av blommorna som stod i en skål hade frusit fast. Krukan i skålen och skålen på bordet..
Igår var ingen snö i ovala krukorna på hyllan mot väggen på framsidan. Nu är dom också översnöade.
Ställde in amplarna i hallen, efter ett dygn med snö över, tinade dom.


Plantorna tar sig bra, själva blommorna är knäckta, men knopparna är intakta. Påskliljan på baksidan satte jag ner i en av plastbackarna med lock som står i soffan. Nu tänker jag ta in och tina dom blommor jag kan för det ska bli några kallare dagar. Sen ställer jag ut dom igen, ev i plastbackarna som är stora, transparanta och har lock. Som miniväxthus. Hoppas kunna få in blomlådan från framsidan i garaget med. Nackdelen är att det inte är ljust där men förhoppningsvis blir det ingen mer snösmocka och varmare om några dar. Vore ju kul att ha dom ute i påsk.
Annika kommer i morgon så hon får hjälpa mig ta in dom sista 2. Hon den ängeln ska handla lite åt mig med, bl.a så jag kan göra den citronmarinerade fläskytterfilén.

På fred åker ju C och jag på trädgårdsmässan, men jag tänker bara köpa örter och ev jordgubbar. Tror jag! Haha!

Har börjat fundera på påsken, vet inte alls hur den ser ut. Om L kommer eller om han ska dansa. Jag kommer ju i andra (eller tredje, fjärde) hand där, och det är helt ok. Jag vet att han kommer på tisd o vi ska dela ut stipendiet men hur eller om han sen stannar vet jag inte. Jag har iaf önskat mig att få åka på konstrundan och där hönger C o M på isf. Men han vet nog inte vad han vill å det kan hända att det inte blir nåt. Isf en ensampåsk för mig. C o M kommer nån dag iaf.

Men även om jag blir ensam eller om det blir han o jag vill jag fixa lite iaf. Har en del redan. Men har inte råd att bjuda på nån påskmiddag med hela ligan som jag brukar.
På långfredag är det 1 år sen Elle begravdes. Så klart vill jag helst att iaf han är här då, men vi får se.

Åt rester idag. Ska gå och ta reda på det sista av broccolin nu. Fryser den sen i morgon.
Sen blir det nog sängen och ljudboken en stund.

Av Neta - 26 mars 2023 23:45


Pomelo
Pomelo, som på engelska heter shaddock, är en mycket stor citrusfrukt. Den är päronformad, ofta 20?25 cm i diameter, och har mycket tjockt gulgrönt skal. Fruktköttet är ljusgult. Det är uppdelat i klyftor av hinnor som är så kraftiga och sega att man inte äter dem. Smaken är frisk och söt. Den påminner om grapefrukt, men är inte påfallande besk. Det tjocka skalet kan kokas i sockerlag och ätas som godis eller användas i bakverk etc. Hela frukten kan kokas till marmelad.

Jag brukar ta bort hinnorna på klyftorna. så god frukt.


Veckans FRUKOST:

Brödet nedan med pålägg av
1½ dl keso
½ mosad avocado
salt, sv.peppar
persilja

2 dl naturell yoghurt med valnötter och bär
kaffe eller te.


Veckans BRÖD:

Nöt/fröbröd
1 bröd

2 dl fiberhavregryn
2 dl grovt rågmjöl
2 dl kokosmjöl
1 dl rågkross
1 dl hackade nötter eller hela solrosfrö
2 tsk birkarbonat
1 tsk salt
1 banan
5 dl mild yoghurt, om du tar matl.yoghurt, 4 dl + 1 dl vatten

Sätt ugnen på 200 gr
Blanda alla torra ingredienser i en bunke
Mosa bananen och blanda den med yoghurt
Rör ner i det torra
Klicka ner smeten i en smord avlång form ca 1½ lit
Platta till med mjölad hand
Grädda i nedre delen av ugnen ca 1 timme, innetemp på ett gärdigt bröd är 95 gr
Stjälp upp limpan och låt den kallna på galler under bakduk.


Veckans SALLAD:

Grönsallad med oliver och rödlök

1 huvud nouvellsallad, strimlat
2 tärnade tomater
2 dm tärnad gurka
10 skivade rädisor
10 skivade svarta oliver
1 rödlök, kvartad och tunnt skivad

2 delar olja, gärna avokadoolja
1 del pr citron
salt och sv.peppar

Blanda i en skål, rö ihop dressingen och häll den över strax före serveringen.

Veckans VEGO:

Vegetariska kroppkakor

4 stora potatisar
290 g svarta bönor, förkokta
Salt
1 dl mandelmjöl
400 g svamp
1 stor gul lök
2 msk neutr olja

Servera med lingon, persilja och smält smör

Skala potatisarna, riv den ena fint och koka den andra i saltat vatten
Mosa hop det
Skölj och mosa bönorna
Blanda i bönor, potatis, salt och mjöl till en smidig deg
Riv hälften av svampen i mindre bitar
Hacka löken fint
Stek svampen till den är torr
Tillsätt 1 msk olja och lök, stek till löken är klar
Smaka av med salt och låt det svalna
Forma bollar av potatissmeten
Gör ett hål och tryck i svampfyllning, stäng noggrant
Koka i saltat vatten ca 15 min
Ta upp dem och stek dem sedan i olja tills de får fin färg
Stek resterande svamp
Servera med svampen, smält smör och lingon
Garnera med klippt persilja.



MÅNDAG

Gör mycket när ni ändå håller på, frys in i portioner.

Kålpudding med brun sås
Dubbel sats


1 st stort kålhuvud, ca 2,5 -3 kilo

Färsblandningen:
800 gram blandfärs
2 st gula lökar
2 st "portioner" kokt ris
1 st ägg
2,5 tsk salt
0,5 tsk vitpeppar
½ msk kanel
1-2 dl vatten för att ge smeten en lagom lös konsistens

5 dl buljong

Kålen:
50 gram (ca) smör att steka i
3 msk sirap
1 msk kinesisk soja

Såsen:
Skyn + vatten och grädde, ca 8 dl
4 msk idealmjöl
Salt, peppar

Sätt ugnen på 200 gr
Skär vitkålen i strimlor
Fräs den i smör i stor gryta tills den är mjuk
Tillsätt sirap och soja och rör om
Finhacka löken under tiden och blanda den, riset och ägget i
köttfärsen
Salta och peppra
Tillsätt vatten om det behövs för att smeten ska kännas lös
Blanda ca 3/4 av kålen med färsen och lägg i rymlig ugnsfast smord form
Häll buljongen över och lägg i återstående kål ovanpå
Sätt in i ugnen ca 45 minuter, kålen ska då vara mjuk och fått fin färg
Mät skyn och späd med grädde eller mjölk, spar lite till mjölet
Red av med mjöl utrört i kall vätska
Smaka av med salt, peppar och soja.

TISDAG

Torskrygg med äggsås


800 800 gr torskrygg eller filé
2 2 kryddpepparkorn
1 1 lagerblad
flingsalt

Äggsås med persijla:
4 4 ägg
4 4 dl mjölk
1 1 dl vispgrädde
2 2 msk vetemjöl
1 1 dl hackad persilja
salt peppar
2 2 msk smör
Skölj fileérna och gnid in dom med flingsalt runt om, lägg i en bunke.
Krossa kryddpepparn grovt och lägg ner i bunken med ett lagerblad.
Låt fisken ligga och "rimma" i en timma innan tillagning.
Koka upp en kastrull med vatten och en grovt hackad lök.
När vattnet stormkokar, lägg ner fisken, sätt på ett lock och dra av från plattan.
Låt stå och dra i 12 minuter.

Äggsåsen:
Hårdkoka äggen i ca:10 min. Kyl.
Skala och hacka dom.
Lägg smöret i kastrullen och ha i mjölet.
Rör runt tills det har blivit en slät röra.
Häll i mjölken och grädden och rör om.
Låt såsen sjuda sakta i 10 minuter.
Smaka av med salt och peppar, ha i ägget och den hackade persiljan.


ONSDAG

Korvlåda med bacon och purjo

Smörolja till formen
8 grillkorvar
8 baconskivor
1 strimlad purjo
Riven ost

Servera med sallad och ris

Sätt ugnen på 225 gr
Dela korvarna i 4 delar
Halvera baconet, först på längden och sen rakt över så du får 4 delar av varje skiva
Linda in varje korvbit i bacon och ställ tätt på högkant i en smord ugnsform
Strö över purjo
Strö på ost och gratinera tills det får fin färg
Servera med ris och sallad.

TORSDAG

Fisksoppa m räkor
4 pers

200 g morot
10 cm purjolök
1 fänkål
2 vitlöksklyftor
400 g krossade tomater
1 pkt saffran
1 lagerblad
3 dl vispgrädde
5 dl fiskbuljong
500 g vit fisk, t ex sej eller torsk
500 g oskalade räkor
färsk timjan

Skala och riv moroten grovt, strimla purjolöken, skär fänkål i mindre bitar och hacka vitlöken. Koka upp tillsammans med krossad tomat, saffran och lagerblad.
Koka 10 minuter.
Mixa till en slät soppa.
Tillsätt grädden och fiskbuljongen och koka 7-8 minuter.
Lägg i fisken skuren i bitar, lägg på ett lock och ställ på trä i 10 min
Skala räkorna och strö över.
Klipp över lite färsk timjan.

SILIVIAKAKA!

3 ägg
3 dl socker
3 dl vetemjöl
3 tsk bakpulver
1,5 dl kallt vatten
Kräm
150 gram smör
1,5 dl socker
2 äggulor
3 tsk vaniljsocker

Sätt ugnen på 175 grader.
Vispa ägg och socker poröst
Blanda i det kalla vattnet och sist mjölet ihoprört med bakpulvret
Grädda I långpanna med bakplåtspapper i 15 minuter. Om man väljer att göra den i gratängform blir gräddningstiden dock längre. Kolla med sticka att smeten stannat.
Låt kakan svalna
Koka ihop krämen i en liten kastrull. Låt småputtra lite på svag värme under ständig omrörning. (Tänk på att det är ägggulor i smeten , så att du inte har för hög värme.)
Bred ut krämen över kakan och strö sist på kokos.
Det gör inget om krämen fortfarande är lite varm och ?rinner in? i kakan.


FREDAG

Burritos

6 wraps eller andra mjuka skal som inte bör vara för små.
400 g kycklingfilé i tärningar
1-2 rödlökar, hackade
smörolja
1 påse tacokrydda + 1½ dl vatten
1 brk krossade tomater som får rinna av i en trådsil
1 brk tacosås, valfri styrka
½ brk kidneybönor
½ röd paprika
1 dl majs
2-3 dl riven ost

Sätt ugnen på 225 gr
Fräs kyckling och rödlök i en panna med lite smörolja
Tillsätt tacokrydda, rör runt och tillsätt vattnet, låt vattnet koka in på ganska hög värme
Rör i tomater, hälften av tacosåsen, bönor, paprika och majs
Låt detta puttra hop en stund
Lägg en sträng av röran på mitten av en wrap, rulla ihop och lägg i smord ugnsform, lägg dom tätt
Strö över riven ost och gratinera i ca 10 min
Servera med grönsaker, en klick gräddfil och tacosås.

LÖRDAG

Tortellinigratäng med lax och räkor
4 pers


500 g färsk fylld pasta, t.ex med ostfyllning.
200 g kallrökt lax, strimlad
100 g skalade räkor
ca 120 g kronärtskockhjärtan
150 g körsbärstomater
1/2-1 dl riven lagrad ost

Gratängsås:
2 msk smör
3 msk vetemjöl
8 dl standardmjölk
1 krm riven muskotnöt
2 msk grovt hackad dill
salt, svartpeppar

Garnering:
dill
citronklyftor

Sätt ugnen på 225 grader.
Blötlägg tortelliniknytena i kallt vatten.
Gratängsås:
Smält smöret och vispa ner mjölet, lite i taget.
Tillsätt mjölken och fortsätt vispa.
Koka på svag värme ca 5 minuter tills såsen tjocknar.
Rör om hela tiden så att såsen inte bränner vid.
Smaka av med salt, peppar, riven muskot och hackad dill.

Strimla laxen, skala räkorna och kvarta kronärtskockshjärtanen.
Häll vattnet av pastan och blanda sedan med lax, räkor, kronärtskockor, tomater och sås i en smord ugnsform.
Strö över riven ost.
Gratinera mitt i ugnen ca 25-30 minuter.
Garnera med dill och citron.
Servera med sallad.


SÖNDAG

Skomakarlåda
4 pers


140 g bacon
1 purjolök
600 g lövbiff
1 tsk salt
1 krm svartpeppar
smör till stekning

Potatismos:
12 potatisar av mjölig sort
2 dl mjölk
2 msk smör
1 tsk salt
1 krm svartpeppar

Garnering:
kryddgrönt

Skala potatisen och dela i mindre bitar.
Koka i lättsaltat vatten.
Häll av vattnet.
Mosa potatisen med en elvisp eller en potatisstöt.
Hetta upp mjölken.
Blanda samman moset med varm mjölk och smör och vispa allt luftigt.
Smaka av med salt och peppar.
Hetta upp smör och stek baconet knaprigt, låt rinna av på hushållspapper.
Skölj och strimla purjolöken. Fräs smidigt. Ta upp och varmhåll.
Stek köttet hastigt i smör i en het panna. Salta och peppra.
Vispa ur pannan med lite vatten, om du vill använda dig av skyn.
Servera köttet strimlat på potatismoset och toppa med bacon och lökfräs.
Garnera med kryddgrönt och servera.

Citrussallad med mandelgrädde

6 port
3 apelsiner
2 blodapelsiner
2 clementiner
1 lime, pressad saft
1 citron, pressad saft
2 msk florsocker
1/2 vaniljstång

Mandelgrädde:
100 g mandelmassa
2 äggulor
3 dl vispgrädde
limeskal

Skala apelsiner och clementiner med en vass kniv så att den vita delen av skalet försvinner.
Skiva och lägg i en skål.
Blanda limesaft, citronsaft och florsocker.
Dela vaniljstången på längden och skrapa ur fröna.
Blanda ner fröna i lagen.
Häll lagen över frukten och vänd runt.
Låt dra någon timme.
Mandelgrädde: Riv mandelmassan fint, och blanda med äggulor och 2 msk av grädden.
Vispa resten av grädden.
Rör i mandelmassan och servera till salladen.
Garnera med limeskal.



Broccolisoppa


250 g broccoli fint tärnad och små buketter
1/2 hackad gul lök

Fräses i smörolja

5 dl vatten
1 buljongtärning

Tillsätts. Kokas i 15 min

1 dl vispgrädde tillsätts, hetta upp soppan.


225 g köttfärs
1/2 gul lök, hackad
3 stora champinjoner, tärnade
1/2 röd paprika
1-2 dl majs

Fräse i smörolja

2 port pasta
1 brk tomatsås med basilika

Tillsätts, rör om

2 1/2 dl vatten
1 buljongtärning

Tillsätts, rör om och koka pastans koktid

Ser det för blött ut låt det puttra tills lite mer vätska försvunnit

Krydda med salt och 4-peppar.

Servera med bröd. Bra mat för matlådan.

Av Neta - 25 mars 2023 23:44

Mina blommor är så täckta av snö att dom inte syns alls, men jag törs inte gå ut och borsta av dom. Livrädd för att halka utomhus. Får väl ta smällen och snö isolerar ju också.


Där ser ni blomlådan. Ännu mer snö nu. Dom lär inte torka iaf Haha! Rötterna förstörs ju iaf inte så får väl kanske klippa ner dom.
Tänkte att nån granne kanske borstar av dom men inte då.

Tänkte göra våfflor till lunch men jag fixade det bara inte då. Våffeldan är ju en dag som Elle o jag brukar fixa tillsammans. Hade inga salta tillbehör heller då regn igår och snö idag satt stopp för handling.
Men nu ikväll gjorde jag iaf chokladvåfflor, och det kan jag ju tala om att jag inte gjort för sista gången. Blev så spröda. Och så gott med grädde och hallon. Gjorde en kvarts sats men blev kvar iaf. Dom gick inte att skära i pga sprödheten så åt dom hjärta för hjärta.
Till lunch blev det en pytt på lite allt möjligt med ett ägg till.


Måste också visa er hur snyggt det blev med gråa bordet. Underläggen blev som nya.



Ska så klart ha en annan duk sen. Så nöjd!


Fryst in salladslök, champinjoner och paprika idag. Tack och lov för Lidl säger jag, dom gör ju att man har råd att köpa frukt och grönt.
Den här månaden blir tuff ändå, tur vi har skattpengar att få både till oss och från dödsboet. Kommer väl knappast före påsk så blir inte så mkt påskmat i år. Hoppas ju att L kommer några dar iaf o då ordnar det sig nog men C och M får nöja sig med kött o potatis. Haha! Och en tripp på konstrundan.

Börjar känna mig sliten, skulle vilja byta miljö ett tag, se nåt annat. Flyger ju inte men några dar i en annan stad skulle duga. Men det går nog inte heller tyvärr.
C och jag ska iaf på trädgårdsmässan på fredag. Alltid något. Betalt o klart är det också förutom bensin. Vi har 2 platser kvar om någon är intresserad. Vi åker redan 7.30 för att ha en chans till parkering i garaget. Då kan man lämna jackorna kvar i bilen. Parkerar och äter frukost i bilen sen. Har lunch med oss, det hör liksom till, precis som lite bubbel såg vi i fjol. Köpt bubbelglas i plast haha!




Såg det här på Fb, perfekt för en miniträdgård. Ett pelarträd längst bak, ex. Äpple eller körsbär, sen på varsin sida tomater, paprika , örter, jordgubbar i resterande tre. Inte så avancerat att göra heller. Sen en kruka med buskiga gröna bönor och lite sockerärtor i en vanlig låda med klätterstöd. Plockar efter hand så det kommer nytt hela tiden. Då brukar man kunna frysa in lite med.

Men odla känns långt borta idag.


Visby så här års är ju inte fel heller. Minns påsken där. Vi plockade ramslök och njöt av vårblommor vi aldrig ser här.

Det har blåst upp lite, ser snörök. Ont som f-n med, skyller på vädret. Så nu ska jag ta en liten blå och hoppas på sömn.

Godnattkram till den som vill.

Av Neta - 24 mars 2023 23:29

Kontraster mot igår. Hade sett att det skulle bli regn sen på em. Så när jag ätit mitt på dan tänkte jag åka till affären o köpa lite att ha till våfflorna ii morgon.
Då såg jag att det redan börjat regna, så då struntade jag i det. Ska regna i morgon med om det inte rent av kommer snö. Så skippar ev rom, keso och kycklingklubbor till fred. Har tomater, gräddfil, rödlök och avocado så får klara mig på det och sylt till den sista. Funderar på att göra halv sats av vanliga och halv sats av chokladvåfflor. Blir nog för många det också men får väl frysa.

Dan idag har känts så himla lång. Då sov jag iaf till 9.30 Har haft kontakt med färdtjänsten, ska ju förnya mitt tillstånd och lägga in ansökan om riksfärdtjänst. Måste ha det om jag ska kunna åka till en annan ort. Boka 2 månader innan. Läste just i färdtjänstgruppen att det bara är här det är så lång bokningstid, alla andra som har det så har en månad. Läste också att dom inte längre garanterar att man är framme en viss tid om man åker rullstolstransport. Styrs av hur många bilar dom har tillgängliga. Kul om man har en tid hos frissan. Läkarbesök bokas ju som sjukresa men även där måste man vara beredd på samtransport och ska boka med marginal. Vår tid är inte värd ett skit tydligen. Så trött på det här. Går ju inte att göra nåt spontant precis.

Är trött, har en lätt huvudvärk och ont i ett öga så orkar inte skriva mer idag.

Presentation

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3
4
5
6
7
8 9 10 11 12
13
14 15
16
17 18 19
20
21
22
23 24 25 26
27
28
29 30 31
<<< Mars 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards