Mina ord och tankar

Alla inlägg den 24 mars 2023

Av Neta - 24 mars 2023 23:29

Kontraster mot igår. Hade sett att det skulle bli regn sen på em. Så när jag ätit mitt på dan tänkte jag åka till affären o köpa lite att ha till våfflorna ii morgon.
Då såg jag att det redan börjat regna, så då struntade jag i det. Ska regna i morgon med om det inte rent av kommer snö. Så skippar ev rom, keso och kycklingklubbor till fred. Har tomater, gräddfil, rödlök och avocado så får klara mig på det och sylt till den sista. Funderar på att göra halv sats av vanliga och halv sats av chokladvåfflor. Blir nog för många det också men får väl frysa.

Dan idag har känts så himla lång. Då sov jag iaf till 9.30 Har haft kontakt med färdtjänsten, ska ju förnya mitt tillstånd och lägga in ansökan om riksfärdtjänst. Måste ha det om jag ska kunna åka till en annan ort. Boka 2 månader innan. Läste just i färdtjänstgruppen att det bara är här det är så lång bokningstid, alla andra som har det så har en månad. Läste också att dom inte längre garanterar att man är framme en viss tid om man åker rullstolstransport. Styrs av hur många bilar dom har tillgängliga. Kul om man har en tid hos frissan. Läkarbesök bokas ju som sjukresa men även där måste man vara beredd på samtransport och ska boka med marginal. Vår tid är inte värd ett skit tydligen. Så trött på det här. Går ju inte att göra nåt spontant precis.

Är trött, har en lätt huvudvärk och ont i ett öga så orkar inte skriva mer idag.

Av Neta - 24 mars 2023 13:41

Våfflor
4 portioner

100 g  smör eller margarin
4 dl  vetemjöl
1 1/2 tsk  bakpulver
1/2 tsk  salt
2   ägg
5 dl  mjölk


Smält smöret på svag värme. Låt det svalna.
Blanda mjöl, bakpulver och salt i en bunke.
Vispa ner ägg och mjölk i mjölblandningen till en slät smet. Vispa i smöret.
Hetta upp våffeljärnet. Smörj med smör till den första laggen.
Grädda våfflorna tills de får fin färg.


Frasvåfflor
8 st

75 g Smör
3 dl Vetemjöl
1 tsk Bakpulver
2 tsk Strösocker
1 tsk Salt
2 dl mjölk
2 dl Iskallt mineralvatten

2 dl vispgrädde
Rårörda hallon eller sylt

Smält smöret och låt svalna.?
Häll mjöl, bakpulver, socker, salt i en skål.
Vipsa ner mjölk och vatten till smeten är klumpfri.
Låt stå ca 10 min.?
Hetta upp våffeljärnet och pensla med lite smör före första laggen.?
Grädda våfflorna och servera med vispad grädde och rårörda hallon eller sylt.



Chokladvåfflor
8 port

100 g Smör
3 dl Vetemjöl
1/2 dl Kakao
1 dl Strösocker
1 tsk Vaniljsocker
2 tsk Bakpulver
2 krm Salt
2 Ägg

3 dl vispgrädde
1 dl Iskallt vatten
Tillbehör:

Vispad vispgrädde
Flisad mörk choklad
Färsk mynt

Smält smöret och låt det svalna.
?Blanda mjöl, kakao, socker, vaniljsocker, bakulver och salt.?Vispa ihop grädde och ägg.
Vispa ner gräddblandning, vatten och smör i smeten. Vispa slätt.
?Hetta upp våffeljärnet. Pensla laggen första gången med lite smör.
Häll i smet och grädda våfflorna.
Låt svalna på galler.?
Servera våfflorna med vispad grädde och flisad choklad.?
Garnera ev färsk mynta.



Du kan servera lite matigare våfflor med t.ex

Blanda keso och finskurna tomater, finskuren salladslök, salt och sv.peppar

Mosa avocado med gräddfil, salta och peppra. Lägg gärna på nån tsk ishavsrom

Blanda gräddfil med finhackad röd och salladslök, stenbitsrom och sv.peppar

Avsluta med en dessertvåffla.

Sylt eller gärna rårörda bär, kanske med en klick grädde.




Presentation

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3
4
5
6
7
8 9 10 11 12
13
14 15
16
17 18 19
20
21
22
23 24 25 26
27
28
29 30 31
<<< Mars 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards