Mina ord och tankar

Alla inlägg under juli 2023

Av Neta - 31 juli 2023 22:45

Man behöver ju miljöombyte. När man inte får det blir det mörkt i kroppen på nåt vis. Jag fick en idé när jag kom hem från Rättvik. Varför måste en sommarbostad vara en stuga med trädgård? Det genererar ju bara jobb. Ska man inte ha det så bekvämt som möjligt på sommaren? Jag skulle ju varken fixa trädgård eller utedass.

Men en liten lägenhet till i en sjönära pittoresk stad som lever upp sommartid. Alla bekvämligheter och en mysig balkong mot vattnet. Att inte behöva ta sig flera km för att handla. Gärna nån stad som har lite kul saker på sommaren. Lite folkfest då och då. Marknader, evenemang som drar dit folk.
Sen bommar man igen efter höstmarknaden och kommer tbx till påsk, eller nåt sånt. Helger i början. Vore inte det idealet för en sån som mig?
Jag vet dock inte om det är görbart i en hyres eller bostadsrätt bara.

Jag sitter ju för det mesta ensam men om det fanns kul saker utan att man måste åka bil? Nu ligger Rättvik lite för långt bort kanske men om vi tar den stan som exempel.

2 stora marknader om året + antikmarknad
Musik o dansvecka vartannat år.
Lite olika sorters lopp runt Siljan, löpning, cykling, m.m
Bilveckan
Kul på stan varje tisd, sommartid.
Siljan med långbryggan
Massa knallar på torget hela sommaren
Siljan runt med veteranfordon och dito mc
En turbåt på sjön varje dag
Affärer, restauranger och torghandel med bär o sånt
Glasscafé
Andra små caféer
Festligheter på långbryggan, vet att dom iaf haft kräftskiva på den öppen för alla
Spelmans och folkdansevenemang.
Bad

Det måste ju finnas andra sånna små orter som har ungefär lika mkt som händer.
Oftast så är inte lägenheterna så dyra heller varken i hyra eller att köpa. Men du kan ha anpassat, dusch, toa, disk o tvättmaskin. Du kan göra dig en liten oas på balkongen. Och du kan åka dit när som helst på året utan att komma till nåt rått och kallt.
Man kan ju också erbjuda barn och annan familj att åka dit. Knö ihop sig attraktiva veckor.

För mig som gillar folkmusik, folkdans och hemslöjd vore det prrfekt. En extra scooter behövs bara.

Ja det är tillåtet att drömma så det så. Får jag ärva mkt pengar nån gång ska jag försöka fixa det med.

Idag har jag inte gjort nåt. Insett vissa saker som gör mig lite besviken men också planerat en dagstur med ungarna till helgen. Så kul att J ska med också, annars är det ju mest C och jag som gör nåt. Det ska hon och jag på torsd då Gyllene tider är i stan.

Repris på middagen i förrgår och äggifralla ikväll.

Av Neta - 30 juli 2023 23:24

Kom att tänka på det när regnet bara öste ner idag. Det bara kom ur min mun ?Sågmyraregn? och så kommer det nog att heta i fortsättningen med. För det var intensivt, precis som i Sågmyra i tisdags.


Ett annat sånt uttryck vi har är broccoliträd och det syns väl varför även om den här bilden blev lite suddig här. Lånade den på nätet. Klotpil heter den annars, eller bollpil har jag hört med. Tror dock att det första är korrekt.
Så fina träd som finns över hela landet. Ofta i parker eller endes gator. På vägen mellan Gävle och Valbo står fina praktexemplar, på torget i Rättvik står tre fina på rad. Endes strandpromenaden i Sigtuna står flera varav ett jätteträd.

Jag måste också be om ursäkt för knäppa kommentarer här. Jag har blockat den människan där jag kan men det går tydligen inte här. Tar bort så fort jag ser.

Idag blev det kantareller med grönsaker, glasnudlar och Elles sås. Gott med lite varm såsig mat när det blir rått och blött ute. Klagar inte på regnet för det behövs och vi har fått flera skurar idag. Vi har ju till skillnad från stora delar av övriga landet haft hyfsat väder den här sommaren. Ofta sol med växlande moln när det varit storm och blåst på andra ställen. Nu i juli också vettiga temperaturer.

Men för att återgå till maten så fräste jag på lök, morot, paprika och rädisa med vitlök. Hade i buljongtärning och vatten. Småkokade några min samtidigt som jag hällde hett vatten från vattenkokaren på glasnudlar.
Elles sås är ju ingefära, sesamolja, ostronsås, pr lime och ljus soja. Så hällde den över nudlarna efter 3-4 min och att jag hällt av vattnet och klippt dom lite. Sen grönsaksbuljongen och svampen på det och några stänk med fisksås. Gott i gott.
Glömde fota.

Lyssnat på som jag trodde, tredje och sista boken i serien jag skrev om igår. Till min glädje finns det en till. Så nu ska jag lyssna på den.

Av Neta - 30 juli 2023 04:00

Kl är 3.40 och jag fryser så jag kan inte sova. Kryper i benen också. Började glo lite på Tv efter frukost idag. Sånt jag missat i veckan.
Vattnat krukor och nyplanterat idag, plockat hallon som jag åt upp direkt. Haha! Tvättat en ljus 60.

Lyssnat på serien om Villa vildros av Mia Söderberg. Jättebra böcker som börjar med att Parisa dammsuger upp ett par svarta spetstrosor i sovrummet som inte är hennes. Så uppdagas en otrohetsaffär och det en månad innan deras bröllop. Utvecklar sig sen på både ett sorgligt och ett kul sätt. Läs den! 3 böcker i en serie.


Stångkorv med egegjord rödbetssallad, så gott det blev.
Tärnade rödbetor finns på burk hos Ica, tog nån 1/2 dl, hade i hackad rödlök, en skvätt äppelcidervinäger, olivolja och gräddfil. Salt & sv.peppar


Nu ikväll gjorde jag en räkmacka på rostat bröd. Romröra i botten, och en klick på med. Rädisor och räkor va så där. Men måste ju prova!

Nu har kl blivit 4 och jag ska försöka somna.

Av Neta - 29 juli 2023 00:30

Ja det blev så ikväll. Knutssons kom och vi gjorde varsin langos i airfryern och knäckte den sista fl proseccon från 70-årsdan. Hävde i oss en halv fl Matteus med. Ma drack vatten och Mi o jag vin OCH vatten. Alltid varannan vatten.
Spontant umgänge när det är som bäst. Blev en blåbärskaka till fikat med. Jag fick några hundra aklejafrö och en nyskördad squash.

Regnat och åskat runt oss idag. Hört muller men inte en droppe här. Ute hos sonen hade det regnat också.

Innan jag ringde hit Mi och Ma satt jag mest och lyssnade på min bok.

Mådde lite tjyvens i morse men med diverse huskurer gick det över.

Åt en parisare till lunch, bröd med kryddad köttfärs på steks med köttfärssidan neråt först. Vänds och steks nån minut till.
Lökringar (råa) och saltgurka (absolut inte smörgås eller ättiksgurka) på köttfärsen och ett stekt ägg på toppen. Ketchup om man vill

Mer hände inte idag!

Av Neta - 28 juli 2023 00:17


Idag kom sonen och hjälpte mig gräva upp rabarbern och slänga den. Den trivs inte här på åsen. Mest grus under ett relativt tunt lager jord. Smala stjälkar som aldrig blir nåt. Fast det va lika i pallkragen. Nu har den ju fått vatten iaf så det kan ju inte vara brist på det heller.

Vi laddade dörrkameran, band upp hallonen, flyttade ut 2 små alunrot och en löjtnanshjärta ur rabatten. Självsådda skott. Planterade i befintliga gropar med ny jord.

Jag klippte ner dom blå med prickiga bladen jag aldrig minns vad dom heter. Kommer först. Vi la på ny jord på hela den vinklade rabatten och i några krukor som behövde påfyllning Tog bort lite ogräs på både fram o baksidan.
Gjorde hål i en svart plåtlåda som jag har rosor och blå murklocka i. Vattnade det vi nyplanterat.
Fikade så klart, pratade lite om mitt xx Js pappa som blivit sjuk. Cancer i lymfkörtlarna.

I morgon ska jag försöka hinna plocka både vinbärsblad, sv vinbär och hallon innan regnet. Ska göra matdricka på bladen och ett par citroner.


1 liter svartvinbärsblad (ganska fast packade i måttet)
1 liter vatten
500 g socker
2 citroner
2 msk citronsyra


Skölj bladen och lägg dem i en rostfri bunke.

Koka vatten och socker till en klar lag, häll den över bladen.

Skölj citronerna och skala med en potatisskalare av det gula. Lägg skalen i bunken. Pressa saften ur citronerna och häll i bunken med ev. fruktkött och kärnor.

Sätt till citronsyran. Rör om lite i den heta blandningen. Låt det hela kallna. Ställ sedan bunken övertäckt i kylskåp i 5 dygn.

Sila saften genom silduk. Häll upp på väl rengjorda flaskor och ställ kallt. Eller frys in i mindre förpackningar.

Det som är kvar i silduken kan läggas tillbaka i bunken. Häll över en liter kallt vatten. Rör om och sila och du har fått en utspädd eftersaft som bör njutas tämligen med detsamma.

Så gott till maten med.

Är inte så mkt sv vinbär så dom åker bara in i frysen. Hallonen får vi se hur dom äts eller fryses.

J handlade åt mig så gjorde varma mackor till lunch med bara ost och tomat.
Nu ikväll gjorde jag en sallad på spetskål, tomater, feta och keso i viinegrett. 2 rostade skivor till. Orkade inte laga mat.

Såg att Citygross hade västeråsgurka för 30 pengar, kan bli en sån laddning med om jag ids åka in.

Sommargurka

1 kg västeråsgurka
8 svart vinbärsblad

Lag:
1 l vatten
2 msk ren ättika 24%
1 msk socker
4 msk salt


Rör ihop lagen och låt den stå tills socker och salt löst sig
Borsta gurkorna i hett vatten, picka dom med en provsticka
Varva gurkor och vinbärsblad i rena burkar
Häll över lagen så det täcker
Sätt på lock och förvara svalt i 1 vecka.

Blir så god. Jag brukar göra i en plastburk med lock.










Men nu börjar jag bli trött och ska nog sova lite.

Av Neta - 27 juli 2023 23:38

Idag kom sonen och hjälpte mig gräva upp rabarbern och slänga den. Den trivs inte här på åsen. Mest grus under ett relativt tunt lager jord. Smala stjälkar som aldrig blir nåt. Fast det va lika i pallkragen. Nu har den ju fått vatten iaf så det kan ju inte vara brist på det heller.

Av Neta - 27 juli 2023 00:31

Den sidan gör lite som den vill. Igår flyttade den om fotona, blev lite konstigt med text och bilder. Inget jag kan påverka.

Inte gjort så mycket idag men nu börjar lederna funka igen. Inte till 100%, men man får vara glad över det lilla. Blev lite för mkt sittande på trippen. Extra mkt eftersom jag glömde kryckorna.
Annika kom en sväng och hjälpte mig plocka av hallon o fixa lite ute. Hon är på väg till Ljungdalen nu. Blir berest hon. Haha!

J kommer i morgon. Ska få hjälpa mig binda upp hallonen och flytta lite perenner. Handla lite på hitvägen.

Såg nån på Tw som åt kräftor idag. Blev så himla sugen. Hittade ju några svenska, färska i fjol med inte så hårda skal. Tror det var 750 g som i en vit påse med kräfttryck. Så goda!

Jag åt lax, med egna sockerärtor och potatis, men C ringde precis när jag skulle äta så blev aldrig så att jag fotade. Tog 2 pizzabullar till medicinen ikväll, så praktiskt att ha dom där i frysen. Är 2 kvar i påsen. Sen nån påse till med 4 i. Ska försöka göra fler när det är X-pris på kit nästa gång.

C blev nog lite sugen på Rättvik hon med ev åker hon och M upp på lörd. Men bara över dan. Då är ju bilveckan igång med. Jag frågade henne först om marknaden i Malmköping som också är på lörd, men då ville hon hellre till Rättvik och det förstår jag ju. Jag får väl bli hemma jag.

Men nu får jag nog flytta över till sängen.

Av Neta - 26 juli 2023 11:04

Igår morse redan vid 8 åkte vi. Ville ju vara uppe tidigt eftersom det verkade bli en fin dag trots alla regnprognoser som varit. Vi åkte över Gävle och planerade att ta lite frukost och kaffe vid Näsbysjön.

Det gjorde vi också, ca 1 timme försenade efter att ha missat avfarten i Gävle och åkt över Ockelbo och Medsjön. Haha! Men det är inte första gången A och jag missar en avfart, förmodligen inte sista heller. Vi pratar mycket, men inte för mycket. Å missar man en avfart får man köpa glass, det är sen gammalt.


Pizzabullar, kaka, kaffe och Kullamust med äpple, apelsin och bergamott. Nåt så ini hoppsan god dricka. Fick den av C och M i början av sommaren. Nu måste jag nog köpa nån storförpackning av ,den.

Sen for vi upp och åkte direkt till Vidablick.Hade tänkt oss lunch där men den serveringen var stängd. Hela stället andas förfall, så tråkigt! Kan ingen ta över där och göra det till det fina ställe det en gång var?

Så vi åkte ner på stan. Jag behövde pudra näsan så vi parkerade bakom Hemköp men där inne fanns ingen toa, inte heller på Icafiolen så vi hamnade till slut på busstationens dito. Å där fann vi också ett nyöppnat sushiställe. Så vi köpte varson pokébowl och gick ut på långbryggan och åt lunch.



Ett besök på vinbutiken och inköp av snacks och jordgubbar, sen åkte vi upp till stiftsgården och checkade in. Ojoj vilket ställe. Vi fick ett rum med sjöutsikt men tyvärr lite höga sängar. Men egen toa och dusch. Men vilket ställe! Där fattades inget. Stort fint grönområde ner till vattnet, egen stoor badbrygga, fina blomplanteringar, flera sittplatser och så rogivande och fint inomhus. Flera små salonger.


Tyvärr bara 80-sängar, jag som är van vid 120 + höjden gjorde att jag låg mest på rygg i samma ställning och det kändes i kroppen dan efter.

Trots rekommendationen att inte dricka alkohol där tog vi varsitt glas vin innan vi gick in till stan, det var längre än vi tyckt från bilen, men vi hade siktat in oss på Hasses bistro och middag.


Vi tog en pulledporkburgare med rotfruktschips och coleslaw. Så gott. Billigast på menyn med förta betalt för mat det kan dom däruppe. Haha!

Sen gick vi en kvällspromenad på stan med tanken att ta en taxi hem. Men tji fick vi, Rättvik har ingen taxi alls. En stad utan taxi! Hur kan det vara möjligt? Vi blev lite chockade. Men det var ju bara gå hemåt. Men backarna upp till stiftsgården blev väl tuffa så vi parkerade mig vid kyrkans nedre parkering, ett ställe vi brukade fika vid när vi åkte till eller från Malung nära vattnet och Annika hämtade bilen. Alkoholen var sen länge borta ur kroppen då då där tretusensjuttitvå steg senare.

Sov som sagt så där. Så redan vid 8 var vi nere vid frukosten


I den fattades bara färska bär. Annars var den som en bra hotellfrukost. Tyvärr fotade inte jag så mkt inomhus, men A gjorde så en del bilder och dom på mig i det här inlägget är hennes.

Upp på rummet och packade ihop. Sen ut på stan i regnet. Vi gick en sväng, fikade och tog en lunchkorv i ösregn i bilen. Inte samtidigt dock.

Dagens överaskning stod Mats Jingelz för. Det var nåt som hette *Kul på stan* (händer varje tisdag) och dom stod och spelade, Mats ör en f.d välkänd radioprofil i Dalarna som sadlade om till frilans sen. En välkänd filur även bland besökare på dansbandsveckan. Mats gillar korv väldigt mycket så vi gav honom en burk äkta uppländsk Månkarbosenap en gång. Tänkte att han måste ju ha ett bra tillbehör till dom. Tyvärr fick vi inget utlåtande, han verkar han inte känna igen mig längre heller. Men en mörk skönhet har ju förvandlats till en grå tantdito så kanske inte så konstigt. Tror inte jag hade rullstolen då heller. Så han är förlåten.

Men hans dansband, jösses så bra dom var! Ser ni dom spela så åk dit för jösse namn. Tipsa era arrangörer! På dansbandsveckan på Cinderella i januari är dom husband. Mats är Leksing och han bakom trummorna! Kanhända pratar han *lite* med. Haha!

Men som sagt det regnade igår, därför åkte vi inte in i Leksand utan fortsatte till Sågmyra. Där tror jag faktiskt att jag upplevde ett av dom kraftigaste regnvädren i mitt liv. Herrejösses så det regnade. Men som tur var läckte det inte in någonstans. En outlet ska det vara. Den första butiken vi var in i hette något med tradition, med en julavdelning. Fanns lite fin gamla inredning med. Mest för hus. Ett café i dett huset med. En skoaffär i en källare i Fabrikenhuset.

Jag har varit i Fabriken i Sparreholm, men det här går inte att jämföra. Ingen som helst struktur, nyöppnat ok men utspridda varor i stora lokaler och skitigt så ini bomben. Åker man dit framåt jul kanske dom packat upp alla 100-tals kartonger som stod här och där och hunnit dtäda också.




Hem sen då via Falun och Gävle. Ett litet stopp på Donken i Valbo för ett par chilicheesbollar och grillade kycklingben, åts i bilen.

Hemma vid 21. Gick iaf i säng före midnatt och sovit som en klubbad oxe till 9.
Åk gärna till Rättvik, en underbar liten stad.
Lyssna och dansa gärna till Mats Jingelz.
Åk gärna till Sågmyra men vänta er ingen kanon Fabriken, den finns i Sparreholm. Men finns ju fler butiker.
Här kommer lite vyer.


Nu upp och frukostera, packa upp, tvätta och plocka hallon. Typ i den ordningen.

Presentation

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5 6
7
8 9
10 11
12
13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24
25
26 27 28 29 30
31
<<< Juli 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards