Mina ord och tankar

Direktlänk till inlägg 28 juli 2023

Hjälp

Av Neta - 28 juli 2023 00:17


Idag kom sonen och hjälpte mig gräva upp rabarbern och slänga den. Den trivs inte här på åsen. Mest grus under ett relativt tunt lager jord. Smala stjälkar som aldrig blir nåt. Fast det va lika i pallkragen. Nu har den ju fått vatten iaf så det kan ju inte vara brist på det heller.

Vi laddade dörrkameran, band upp hallonen, flyttade ut 2 små alunrot och en löjtnanshjärta ur rabatten. Självsådda skott. Planterade i befintliga gropar med ny jord.

Jag klippte ner dom blå med prickiga bladen jag aldrig minns vad dom heter. Kommer först. Vi la på ny jord på hela den vinklade rabatten och i några krukor som behövde påfyllning Tog bort lite ogräs på både fram o baksidan.
Gjorde hål i en svart plåtlåda som jag har rosor och blå murklocka i. Vattnade det vi nyplanterat.
Fikade så klart, pratade lite om mitt xx Js pappa som blivit sjuk. Cancer i lymfkörtlarna.

I morgon ska jag försöka hinna plocka både vinbärsblad, sv vinbär och hallon innan regnet. Ska göra matdricka på bladen och ett par citroner.


1 liter svartvinbärsblad (ganska fast packade i måttet)
1 liter vatten
500 g socker
2 citroner
2 msk citronsyra


Skölj bladen och lägg dem i en rostfri bunke.

Koka vatten och socker till en klar lag, häll den över bladen.

Skölj citronerna och skala med en potatisskalare av det gula. Lägg skalen i bunken. Pressa saften ur citronerna och häll i bunken med ev. fruktkött och kärnor.

Sätt till citronsyran. Rör om lite i den heta blandningen. Låt det hela kallna. Ställ sedan bunken övertäckt i kylskåp i 5 dygn.

Sila saften genom silduk. Häll upp på väl rengjorda flaskor och ställ kallt. Eller frys in i mindre förpackningar.

Det som är kvar i silduken kan läggas tillbaka i bunken. Häll över en liter kallt vatten. Rör om och sila och du har fått en utspädd eftersaft som bör njutas tämligen med detsamma.

Så gott till maten med.

Är inte så mkt sv vinbär så dom åker bara in i frysen. Hallonen får vi se hur dom äts eller fryses.

J handlade åt mig så gjorde varma mackor till lunch med bara ost och tomat.
Nu ikväll gjorde jag en sallad på spetskål, tomater, feta och keso i viinegrett. 2 rostade skivor till. Orkade inte laga mat.

Såg att Citygross hade västeråsgurka för 30 pengar, kan bli en sån laddning med om jag ids åka in.

Sommargurka

1 kg västeråsgurka
8 svart vinbärsblad

Lag:
1 l vatten
2 msk ren ättika 24%
1 msk socker
4 msk salt


Rör ihop lagen och låt den stå tills socker och salt löst sig
Borsta gurkorna i hett vatten, picka dom med en provsticka
Varva gurkor och vinbärsblad i rena burkar
Häll över lagen så det täcker
Sätt på lock och förvara svalt i 1 vecka.

Blir så god. Jag brukar göra i en plastburk med lock.










Men nu börjar jag bli trött och ska nog sova lite.

 
 
Kristine

Kristine

28 juli 2023 13:49

Det er ikke alt jeg forstår her, for eksempel "mkt sv vinbär"...

Men agurk, solbær, rips, saft og syltetøy begriper man seg litt på - deilig!

Ha en fortsatt fin fredag ^^

http://slossplassen.blogg.se

Neta

28 juli 2023 14:13

Mycket av det du skriver som jag intevförstår heller. Agurk, rips, syltetoy

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Neta - Torsdag 16 maj 20:17

Kan ju varna för han som står och säljer vid svandammen i Uppsala. Jag tänkte swisha de 35kr jag handlat för men blev ombedd att betala med kort. Det är draget 80kr såg jag idag från Bärprinsen (utan prickar). Min kompis köpte jordgubbar för...

Av Neta - Onsdag 15 maj 22:46

Då tog jag min B-vitaminspruta idag och jag känner redan kl 22 att jag är piggare. Det där med B-vitaminbrist är ju en hel vetenskap. Tar ju dom eftersom jag är överviktsopererad, GBP en op som inte hjälpte mig ett dugg. Gick ner mer under året jag...

Av Neta - Tisdag 14 maj 22:47

Rätt nere nu. Är väl den stora vårdeppen. Ska det vara så omöjligt att bara få må bra, vara glad och slippa fundera över saker som blir typ *konstiga* Kanske är jag något bättre i fötterna, vi får väl se, men jag törs inte ta ut nåt i förskott. F...

Av Neta - Tisdag 14 maj 19:08


Kall avocadosoppa 1 lit vatten + fond eller kycklingbulj.tärn 2-3 mogna avocado beroende på strl 1 kn salladslök, finskuren 1 brk creme fraiche 1 msk torkad dill Salt & sv.peppar En doft cayenne om så önskas 100 g fetaost Servera med...

Av Neta - Måndag 13 maj 16:11

Gurk & Avokadosoppa 1 gurka 2 avokado 1 hönsbuljongtärning 4 dl vatten 3 msk press citron 3-4 msk olivolja Salt, sv.peppar & lite cayenne 3 msk finhackad dill 1 kn gräslök, hackat Krutonger Skala gurkan och skär den i bitar H...

Presentation

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5 6
7
8 9
10 11
12
13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24
25
26 27 28 29 30
31
<<< Juli 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards