Mina ord och tankar

Alla inlägg den 8 juli 2023

Av Neta - 8 juli 2023 02:18

Har medvetet varit uppe så här länge nu för att få sova i natt. Sov 2-3 timmar på morgonsidan i morse. Är jag trött då? Nej inte ett dugg. Kan ha nickat till i soffan på dan, men handlar om minuter isf.
Vet inte om det är någon av mina mediciner som gör det här. Får snoka lite i det.

Vet inte om jag skrivit om det tidigare men så här runt midnatt brukar ju tanten bredvid mig springa lite ut och in ur sin lägenhet. Har jag trott. Nu funderar jag på om tanten har hemtjänst på nätterna och det är dom jag hör. Döttrarna turas ju annars om att vara här på dagarna och jag hör ju att dom städar, diskar och lagar mat. Dom är ju också ute på altanen o då hör jag ju hur dom pratar om det.
Bara en reflektion jag gjorde ikväll. Tanten är 92 år. Bodde nedanför vårt hus. Å nu blev vi grannar igen då. Fast innan hade vi ?stora vägen? mellan oss. Men jag såg hennes hus.

Regnat lite grann här idag med, en lite kraftigare skur och sen lite småskurar. Regnade säkert när jag sov i morse med.

Pratade hem C från jobbet via Icaväst idag. Vi pratade om allt möjligt bl.a om Ls 80-årsdag i höst. Kom på att om han vill fira så vi måste boka lokal så ska man väl göra det nu kanske. Annars är det väl lite tidigt att planera festen. Frågade på messenger hur han vill fira men inget svar än.

Här kan vi ju inte vara iaf och inte hos C heller. Deras vardrum är inte så stort. Hos honom är det för mkt grejer och jag går ju inte upp 3 trappor. Ute kan man ju inte vara i nov.

Kört lite lakan och handdukar idag. Den blev klar rätt sent så,har bara öppnat maskinen. Hänger i morgon.




Fräste lite färsk vitkål, knippmorötter och rödlök.


Hällde på på mjölk o vatten, slängde i en buljongtärning och klämde i lite senap. Kokade ca 5 min, la till korv och sockerärtor. Kokade 5 min till. Bättrade på färgen med några droppar soja, redde av och kryddade.


Skivade kokta kalla potatisar tunt o la i botten på tallriken, la grytan på det. Tog inte många minuter innan potatisen var lite varm med. Gott var det iaf och räcker i morgon med + att det blir nån matlåda. Så gott med falukorv, va ett tag sen.

Förr gjorde jag grytbaser och frös. Slängde fram en sån på morgonen och så kunde man lägga till det sovel man ville ha och såsa till. Snabbt o bra när vi kom hem från jobb o skola. Då var det väl mest morot, kålrot, purjo och lite rotselleri. Förvällde varje sort för sig och la ihop i burkar. Gjorde dom där när dom sålde rotfrukter billigt på hösten. Slängde i det i buljong och redde. Kryddor så klart.
Sovlet var väl grytbitar, korv eller köttfärs, ( som jag fräste och frös ) ofta rester med.

Ja men nu är kl 2, kanske skulle ge sömnen en chans då.

Presentation

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5 6
7
8 9
10 11
12
13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24
25
26 27 28 29 30
31
<<< Juli 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards