Mina ord och tankar

Alla inlägg den 15 mars 2023

Av Neta - 15 mars 2023 23:32

Jag har varit riktigt huslig i mina dar. Lagat det mesta från grunden, gjort egen sås, bakat matbröd och fikabröd själv. Testat andras och gjort egna recept. Som förstagångsmamma till J vågade jag inte riktigt göra egen barnmat med ett undantag och det var majsvälling han fick äta ett tag pga mjölkallergi. Vi åt helt vegetariskt ett tag för dom hade svårt att få fram om det bara var mjölk han inte tålde eller om det var nåt mer. Han hade stora vätskande eksem.

Till Elle var jag mer säker sen, och gjorde egen mat till henne och C fick äta det vi åt. Hon va ju enklast och jag mer säker. Saltade bara mindre.

Numera är jag ibland lat, jag kan ju fortf men hur kul är det egentligen att göra mat bara åt sig själv? Inte ett dugg faktiskt även om jag skärper till mig ibland.

En grej jag inte köper är sylt men fuskar med syltsocker. Marmelad köper jag dock. Logiskt? Nej inte ett dugg. Haha!
Gör på frysta bär och det jag har i pallkragarna. Köper 500 g påsar fryst, hallon o lingon mest och gör med 3 dl syltsocker. Blandar fryst med sockret i katrullen, sätter på femman (har 1-9) och när det ser tinat ut rör jag om, höjer värmen lite och kokar 3 min. Klart!


En honungsburk och en tupperware blir det. Hallon idag. Lagom sockrad, inga färgämnen och med bara det som är i syltsockret som konserveringsmedel. Håller sig flera månader. Råkar man få en fläck så går det bort i tvätten. Lingonsylten som ju är det som jag använder mest är snart slut så ska göra en sån laddning med. Sen klarar jag mig över sommaren. Behöver jag säga att den här är mkt godare än butikens översockrade?

Fyllde på batterikvarnarna idag med.


Fling och lavasalt, brukar ha himalayasalt med men kom inte åt burken. Blir fint och gott med det rosa med ju.
Används bara som bordssalt och på kalla rätter.


Vit, svart, grön och rosépeppar


Hade i några sånna här också. Sen har jag varsin kvarn till vit, svart och kryddpeppar.

Åt upp resterande pannbiffar och stekte hallomi och åt med snabbnudlar till lunch.

Haft huvudvärk sen tidigt i morse men nu börjar det kännas lindrigare. Onsd idag så nu ska blommorna få en slurk sen blir det sängen.

Av Neta - 15 mars 2023 00:04

Gjorde ett bröd idag, tog degkrokarna till elvispen så den här gången blev degen ordentligt blandad iaf. Tungt att använda den bara, min elvisp är så tung i sig själv. Gör ju på ca 15 dl mjöl och 1 lit fil, o jäklar va tung degen är. Klarade nästan inte att få i den i formen. Hade så ont i armarna sen så orkade inte lyfta ner stora mjölburken utan försökte fixa till den kladdiga degen i formen med bara händerna, vilket så klart inte är ultimat.


Syns ju här hur snett det blev. Tycker brödet blev högre än det brukar med.

Blev bra iaf och betydligt större skivor än förra gången.

Nästa gång ska jag få det plattare på ytan med. Gjorde det utan frön i den här gången och på bara rågsikt.


Tulpanerna kortade jag av igår och tog bort lite blad. Håller sig fina.

Gjorde pannbiffar, varit sugen på det länge.


Testade att ha i rostad lök från början, blev fin smak. Har en portion kvar med. Blev 7 biffar på 230 g färs, kanske lite varierande strl.

Tvättat en ljus 60 också. Ibland hinner man mycket.

Men nu är jag trött, sovdags kanske!

Presentation

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3
4
5
6
7
8 9 10 11 12
13
14 15
16
17 18 19
20
21
22
23 24 25 26
27
28
29 30 31
<<< Mars 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards