Mina ord och tankar

Alla inlägg under mars 2023

Av Neta - 24 mars 2023 13:41

Våfflor
4 portioner

100 g  smör eller margarin
4 dl  vetemjöl
1 1/2 tsk  bakpulver
1/2 tsk  salt
2   ägg
5 dl  mjölk


Smält smöret på svag värme. Låt det svalna.
Blanda mjöl, bakpulver och salt i en bunke.
Vispa ner ägg och mjölk i mjölblandningen till en slät smet. Vispa i smöret.
Hetta upp våffeljärnet. Smörj med smör till den första laggen.
Grädda våfflorna tills de får fin färg.


Frasvåfflor
8 st

75 g Smör
3 dl Vetemjöl
1 tsk Bakpulver
2 tsk Strösocker
1 tsk Salt
2 dl mjölk
2 dl Iskallt mineralvatten

2 dl vispgrädde
Rårörda hallon eller sylt

Smält smöret och låt svalna.?
Häll mjöl, bakpulver, socker, salt i en skål.
Vipsa ner mjölk och vatten till smeten är klumpfri.
Låt stå ca 10 min.?
Hetta upp våffeljärnet och pensla med lite smör före första laggen.?
Grädda våfflorna och servera med vispad grädde och rårörda hallon eller sylt.



Chokladvåfflor
8 port

100 g Smör
3 dl Vetemjöl
1/2 dl Kakao
1 dl Strösocker
1 tsk Vaniljsocker
2 tsk Bakpulver
2 krm Salt
2 Ägg

3 dl vispgrädde
1 dl Iskallt vatten
Tillbehör:

Vispad vispgrädde
Flisad mörk choklad
Färsk mynt

Smält smöret och låt det svalna.
?Blanda mjöl, kakao, socker, vaniljsocker, bakulver och salt.?Vispa ihop grädde och ägg.
Vispa ner gräddblandning, vatten och smör i smeten. Vispa slätt.
?Hetta upp våffeljärnet. Pensla laggen första gången med lite smör.
Häll i smet och grädda våfflorna.
Låt svalna på galler.?
Servera våfflorna med vispad grädde och flisad choklad.?
Garnera ev färsk mynta.



Du kan servera lite matigare våfflor med t.ex

Blanda keso och finskurna tomater, finskuren salladslök, salt och sv.peppar

Mosa avocado med gräddfil, salta och peppra. Lägg gärna på nån tsk ishavsrom

Blanda gräddfil med finhackad röd och salladslök, stenbitsrom och sv.peppar

Avsluta med en dessertvåffla.

Sylt eller gärna rårörda bär, kanske med en klick grädde.




Av Neta - 23 mars 2023 23:53

Det blir det när man varit *sambo* i 6 dar. Han kom i fredags kväll eftersom vi skulle vara i Torresta tidigt lörd morgon. C och jag åkte till nya huset där hennes svärmor stod och väntade. Dom hade varit där med lite lådor dan före så vi kunde börja packa upp köket. Det följdes av mer lådor under dan och det sista var möblerna. Vissa inte ens tömda.
Jag hade som tur var rullstolen. Alla slet som djur. Jag gjorde det jag kunde, packa upp kartonger. Svärmodern hade gjort pizza och jag fikabröd. En av Cs favoritkakor.

Vi höll på hela dan men slapp åka dit på söndan. Då var vi bara hemma och tog det lugnt.

Månd hade ju C trots vaccination fått influensan. M insjuknade dan efter. Tur i oturen ändå. C var bara dålig ett par dar. L o jag klarade oss, vi var ju också vaccinerade. Men måndag kan ni läsa om i föregående inlägg.
L har hjälpt mig massor. Tagit bort julsaker ute, trodde allt tills jag fick syn på träden på baksidan idag. Haha!

Tisd hade han möten både morgon o kväll men kom ut emellan och sov här. Onsd var vi till stan, bl.a ikea och köpte soffbord åt mig.


Lite nättare än det jag har. Handlade lite och köpte penséer och påskliljor.


Gjorde rotmos o korv.

I morse gick L upp och gjorde frukost, tog in påsklådorna. Tänker inte pynta än men vill gå igenom dom. Ingen av oss tänkte på att han kunde ta ut dynorna till altansoffan med. Han duschade och åkte på dans på em, hade årsmöte ikväll som avslutades med middag. Sen åkte han hem.

Jag planterade på em


Ringde Sonja som kom ner och höll mig sällskap sen satt vi en stund i solen. Hade planterar en rosa pensé till Elle, tänkte att jag tar med den ovattnad och vattnar på kyrkogården men där var ju inget vatten, fick åka hem och hämta vatten och åka tillbaka.


Rosorna vi la dit i måndags var så fina fortfarande. Pratat med flera grannar idag som var ute. 2 av dom sa att dom var imponerade över Ls och min relation. Att vi kunde umgås ändå. Men är det så märkvärdigt egentligen? Vi har 2 barn ihop och har ett gemensamt trauma. Dessutom är han ju jordens snällaste och mest hjälpsamma person. Vår relation har blivit ännu bättre efter det som hänt med.

Åt rester ikväll och glott på burken. Få se om jag kan sova utan hans ljud. Tror jag ska spela in honom när han kommer nästa gång. Använda som sömnmedel. Haha!

Nu ska jag avveckla dagen iaf. I morgon ska det tydligen bli sämre väder på em.



Av Neta - 20 mars 2023 23:08

Vi hade ju tänkt träffas hela ligan idag gå till graven och sen ev gå ut och äta. Av det blev inget. Jonny jobbade sent, Christine insjuknade igår, Marcus idag och jag kände mig ju risig igår så kändes som allt hängde i luften. Dessutom försämrar ju den här fuktiga luften mina leder, jag blir stel och får ont. I synnerhet då jag åker bil eller på annat sätt sitter med benen i samma ställning ett tag.

Fick ett meddelande från en ynklig dotter i morse som undrade om vi kunde hämta ut medicin och komma ut med. Så klart vi gjorde det. Frågade om vi skulle handla något åt dom eftersom det var enklast att gå till Maxiapoteket. Jodå hon ville ha enkel och mjuk mat, hosta i en redan irriterad hals kan ju göra ont.

Så vi köpte massa micromat, pasta, korv, hamburgare och kebab. Sallad i påse, tomater, jordgubbar och bananer. Jordgubbarna hade blivit populära sa hon, men kom aldrig på det klara med om det var Marcus eller Harry som blivit förtjust. Tror nästan på *Hans höhet* Haha!
Eftersom det var vårdagjämning köpte jag varsin kruka med minipåskliljor till henne och mig med. Rosor till Elle och små ulliga påskkaniner till C.

Åkte ut med det och sen på lite sightseeing i Örsundsbro nere vid ån.

Vi lämnade ju bara maten. Jag ville inte gå in, blir ju så himla sjuk om jag smittas.

Vi åkte sen in till stan. Åt på chopchop, godasde apelsinkycklingen och nudlar.


Handlade lite billigt på Lidl och åkte sen till lilla Maxi och köpteupp oss på nödvändigheter.

Hem till körrgårn till vilken vi kom bara minuter innan ettårsdan.


Tog 3 av rosorna dit och resten på hennes plats här hemma sen.


Tände ljus så klart. Sen hem, gick bättre än jag trott att åka dit. Plockade upp varor och just nu kom jag på att jag har lingon och syltsocker i en kastrull. Måste göra mer sylt. Nåja det klarar sig. Ligger redan.

Vi hade ju ätit lunch ganska sent. Så tog varsin julskinksmacka och plockade sen fram lite ost o kex. Kylde en prosecco och firade våren. Ost och de godaste jordgubbarna på länge. Som E och jag brukar äta. Köpte 2 Castello och 1 Brie.


Jag vet att det är fel glas men vi orkade inte bry oss. Inte i kladdiga bordsunderlägg heller.

I morgon fm och i morgon kväll är L på jobbet men kommer hit emellan. Den här gången är vi sambo till torsd. Han har inget på onsd så då ska vi göra det vi inte orkade idag. Han har somnat med alla lampor tända så jag ska gå upp och släcka dom nu. Sen lyssna på min bok en stund.

Vi mår bra, klarade dagen bättre än vi trodde.

Av Neta - 20 mars 2023 00:49

I morgon är det ett år sen Elle dog. Ett år sen vi fick det där samtalet på morgonen om att dom hittat nya bakteriehärdar, att hon hade en total blodförgiftning och att dom nu gav upp. Alla livsuppehållande åtgärder skulle tas bort. * Vi gör inget innan ni kommer* berättade att hon var nersövd och smärtlindrad. Ta det lugnt sa dom. Jo tjena skitlätt!

Jag satt i soffan, C i fåtöljen vid fönstret och L i den mitt emot mig. Jag minns inte nu om jag hade satt telefonen på högtalarfunktion eller om jag upprepade vad dom sagt. Vad jag minns från sekunderna efter är att jag trodde att L dog. Han blev först högröd i ansiktet och sen blåaktig. Böjde hela överkroppen framåt, och jag blev livrädd. Fick inte fram ett ord, kroppen lydde mig inte. Hör hur C gråter men hade focus på L som ändå repade sig snabbt. För mig kändes det inte snabbt.

Sen minns jag inget av vad vi gjorde, hur vi kom till sjh utan nästa minne är att jag går fram till sängen och upptäcker att Elles händrr är döda, blå och iskalla. Tidigare hade vi bara sett det på en fot. Hon hade ju länge haft en förlamning som man kan få om man ligger länge i respirator. Det hade hon gjort från den 11 februari.
J kom och vi var samlade hela familjen. Jag höll E i handleden och dom började koppla loss henne. Började med syrgasen, sen dialysen. Det klarade hon, andades lugnt och fint.
Dom ville flytta henne till en lugnare vrå och vi gick ner och åt, mat måste man ju ha. När jag tänker på det efteråt känns det helt absurt. Men alternativet var att gå ut och sätta sig i anhörigsoffan.

När vi kom upp hade dom flyttat henne till en hörnplats i en sal som antingen var tom eller om det låg nån medvetslös, minns inte, platserna var skärmade. Intensiven var vid det här tillfället i gamla uppvaket eftersom iva renoverades.

Det var ju söndag så vår kompis och tillika Es konfirmationspräst som nu var sjukhuspräst var inte på jobbet. Saknade henne! Personalen ställde sig vid väggen mitt emot sängen, beredda attrycka in. Läkaren som hette Christoffer var nog den mest empatiska person jag träffat på. Jag satt och höll i E som tidigare. Nära och hörde hennes svaga andetag.
Minuterna före 17 var det över, vi pratade med henne allihop, hade fotat henne, C och J tog också bilder när hon dött. Dödsögonblicket frös hon liksom till och blev alldeles stilla. Hon blev som en vaxdocka.
Jag har ju sen underskötersketiden sett flera dött, men då upplevde jag att dom liksom bara somnade, så upplevde jag det inte nu. Fast det var ju precis det hon gjorde egentligen.

Dom ville att vi skulle gå och sätta oss på expeditionen medans dom gjorde i ordning henne. Kom med vatten och sköterskan kom med nån pärm och pratade med oss, va hon sa minns jag inte.
Då vi gick in igen och jag såg henne ligga där stel och blek under den då gula huden blev det för mkt för mig. Minns att L kramade C och att jag kände mig utesluten. Tror L såg det för han kom och la armen om mig.
Jag fixade inte att vara där, så doktorn körde mig en bit bort. Minns att han fixade med fotplattorna på rullstolen. Jag satt med ryggen emot henne men vände rullstolen igen efter en stund. Det var så absurt, så overkligt. Där låg min dotter och hon fanns inte mer.

Jag minns sen att vi tog hissen ner till garaget, att jag tänkte att nu vill jag aldrig åka ner där eller gå in på sjh igen. Hittills har jag inte gjort det heller.

Minns att jag ringde och berättade för syrran och bad henne ringa mamma. Sen är resten av det dygnet borta. C åkte hem själv, L gick in och sov i Es lägenhet och jag blev ensam. Konstigt nog sov jag den natten. Förmodligen helt uttröttad. Dan efter kändes det konstigt att inte *behöva* åka upp till sjh.
Minns bara fragment sen av dom närmaste veckorna. Att jag kontaktade vår gamla husvagnsgranne som jobbar på Fonus, han tog sen hand om henne och höll i begravningen från deras sida. Var dock en tjej vi hade mötet med.
Allt praktiskt gick väl bra, men allt var så overkligt. Det rasade in blommor och jag tyckte det kändes absurt, varför skulle jag ha blommor för att hon dött? Var det något bra?

Minns hur vi gjorde blommorna själva till begravningen sen men har inga direkt klara minnen av den. Mer än att Marcus stod utomhus i bara skjorta och väst och höll om C. Att jag släppte henns rosa ballong när kistan kom förbi mig utanför. Hur absurt det kändes att hon låg där i kistan och att bilen åkte iväg. Men samtidigt hur tryggt det kändes att Tony körde.
Senare fick jag höra att ballongen liksom gjort en räd över oss alla och sen dragit i väg över sågen.

Vi hade bokat lunch för oss närmaste på Elles favoritlunchställe vid Storvretakorset. Men någon hade inte lytt henns vän Peters order och inget var förberett. Vi fick göra i ordning ett långbord själva.

Resten av den dagen är borta också och tiden efter. J och hans fru hjälpte L att tömma, kontakter och allt praktiskt ordnade L och jag med och det var krångel överallt känns det som. På banken fick vi stå bland alla andra kunder. Jag kände mig utlämnad. Var så trött jämt.

Nu har det gått ett år. Dom säger att det första året är värst. Tror inte på det, det är värst just nu.
Men glad åt mina barn och att J har det jobb han har. Har ju så klart underlättat. Han är ju som jobbarkompis med vaktmästarna i vår kyrka med.
Glad åt L, att vi ändå var och är så goda vänner, hans och min relation har ju på nåt sätt djupnat iom det här. Skilda är vi fortfarande och ska så förbli, där har jag inte ångrat mig. Men känner hans och så klart barnens stöd. Vi har bestämt att vi fortfarande är en familj, bara på ett annorlunda sätt.
Han är här ofta, just nu med så klart. Typiskt nog är C sjuk och J jobbar sent i morgon. Så det blir han och jag vid graven i morgon. Ska nog köpa oss en *Johanna* till maten i morgon, det är vi värda.

Igår flyttade vi C och M från Torresta. I morse vaknade jag med värk bakom hö öga och upp i huvudet, jag har frusit hela dan. Småsnorig och i morse kände jag av halsen, det gick dock nästan över medans värken består.
C vaknade med 39 gr feber och halsont. Hon var sjuk förrförra v med. Men hon är glad åt sitt nya boende som är ca 7000 billigare än det förra. Hon fick den efter 14 års kö på bostadsförmedlingen och vad som än händer kommer det att vara hennes och hon har råd med den.
Vi ska åka på trädgårdsmässan och hon ska planera lite för uteplatserna. M har önskemål om fomater. Haha! Klart han ska ha det. Känner jag henne rätt blir det jordgubbar med. Och pioner tydligen.

I morgon åker L och jag till stan först och sen till graven. Har lite att fixa med. Så därför ska jag sova nu, hör att han gör det i soffan med.



Av Neta - 19 mars 2023 14:07


Veckans frukt:


Lime, faktum är att det finns en hel drös med arter av lime. Alla kanske inte kan hittas på Ica, men i internationella butiker eller på Hötorget i vår huvudstad kan man se några fler arter. Som citron och andra citrus används lime mest som smaksättare i mat, desserter, bakverk och drinkar, skalet är aromatiskt och användbart också.

Lime
Lime är ett litet träd med kraftiga tornar. Lime är grön. Både det tunna skalet och det saftiga fruktköttet har frisk grön färg. Limefrukten har liksom citron syrlig smak, men lime är mer saftig och aromatisk än citronen. Lime används på samma sätt som citron. Idag odlas lime särskilt i Mellanamerika och vissa delar av Asien. Lime bör förvaras i 8?12°C.


Lime BloodLime / Röd Lime
Detta är en hybrid mellan röd Fingerlime och Ellendale Mandarin ( som i sin tur är en mix av Apelsin & Mandarin ). Mindre än vanlig Lime och röd i både skal och kött. Både sötare och skarpare i smaken. Storleken är ungefär 3 ? 5 cm lång.


Lime Calamansi
Populär i hela Sydostasien, särskilt Filippinerna, och används mest i matlagning och drinkar. Brukar beskrivas som en korsning mellan mandarin och kumquat. 25-35 mm i diameter. Inbjudande doft som en tangerin och ett mycket tunt skal och trots sitt utseende och arom, ganska sur. Frysta hela som isbitar i drycker eller i te eller ginger ale. Juicen pressas av hela frukten som ger en smakrik drinkliknande läsk.


Lime Fingerlime
En trevlig och överraskande liten frukt från Australien, där den även kallas för Bushlime. Ser ut som ett finger vilket namnet antyder om och innehåller små fina kulor med en rund lime smak. Säsongen är kort och varar oftast under april månad, tyvärr är priset ganska högt men frukten är spännande och som sagt mycket god.


Lime Key
Är gul som mogen men skördas grön och är mindre med mer kärnor i, har en högre syra, en starkare arom, och ett tunnare skal än den vanliga persiska limen. En unika smak jämfört med andra limefrukter. Namnet kommer från dess förening med Florida Keys , där den mest är känd som aromen i Key lime pie. Den är också suverän i drycker, sorbet och marmelad. Kallas även Mexican Lime.


Lime Limequats
Detta är en korsning mellan en Keylime och en kumquat från 1909 och har en stark lime smak. Frukten kan både ätas hela eller så kan saft och skal användas för att smaksätta drinkar och maträtter.Den har stora mängder C-vitamin och är starkt sur.


Lime Sudachi
Odlad i århundraden i Japan, och är nästan lika känd som yuzu. Anses vara en ?oumbärlig följeslagare? till matsutake svampen. Pressas och används som ett alternativ till vinäger. Växer i klasar, eller täta kluster, och skördas på hösten. Sudachi utvecklar en gul-orange skalfärg, men normalt skördas och används dem gröna. Innehåller stora släta frön. Serveras som garnering till många traditionella japanska rätter som innehåller fisk, soba, udon, nabe, och även vissa alkoholhaltiga drycker. Sudachi smaksatta produkter är t.ex glass, vodka, is pops och läsk. Själva frukten anses som en delikatess i andra delar av Japan, och är ofta dyr.


Lime Yuzu
Tros vara en hybrid av sur mandarin, Pomerans och Citrus ichangensis och är gul eller grön beroende på mognad. Doftar mycket stark jämfört med övriga citrusfrukter och smaken är syrlig, liknande den i grapefrukt, med övertoner av mandarin/ apelsin. Frukten har mycket insprängda kärnor. Ursprung i Kina och växer även vilt i Tibet. Yuzu äts sällan som frukt, Juicen och skalet är istället vanlig som smaksättning av såser, godis, vinäger och drycker. Vi har den som Juice.


Lime Kefir
Släkting till Lime. Skalet är grövre och skrovligt och det är bara skalet man använder på själva frukten. Fruktköttet är ointressant. Men det som den odlas för är bladen, det är från Kefirlimen som man tar Limeblad ifrån pga. sin aromatiska styrka. Du kan enkelt skilja på vanliga Limeblad och Kefirlime då Kefir är dubbelbladiga, alltså två blad på samma bladkvist. Kallas även för Kafirlime eller Papeda.


Veckans frukost:

Blåbärsfil med valnötter
Grovt bröd med mosad avocado och skivad tomat
te eller kaffe.

Frysta eller färska blåbär och valnötter i bitar är min standardfrukost på sommaren, ledsnar aldrig.


Veckans bröd:

Dinkelkakor

100 g jäst
100 g smör
1 L vatten eller mjölk
4 tsk salt
4 msk brödkrydda
3 msk honung
2 d solroskärnor
700 g dinkelmjöl fullkorn
720 g vetemjöl special

Gör degen som vanligt.
Jäs 1 timme.
Baka ut till 10 runda kakor
Nagga och jäs 30 min.
Grädda på 225 grader ca 15 min

Veckans sallad:

Svartkålsallad

200 g svartkål
1 msk rapsolja
1 huvud rosésallad
2-3 röda äpplen
1 dl hasselnötter alt frön
1 granatäpple

Dressing:
1 hackad schalottenlök
2 msk rödvinsvinäger
½ dl rapsolja
Salt & peppar

Skölj kålen
Skär bort stock och strimla kålen
Vänd hastigt i rapsolja i en stekpanna
Ta av från värmen och skölj med kallt vatten
Blanda mes strimlad rose´sallad
Dela och kärna ur äpplena, strimla och vänd ner i salladen
Strö över hackade nötter och granatäpplekärnor
Blanda lök, vinäger, olja, salt & peppar
Vänd ner i salladen

Veckans vego:

Linguine med sojabönor och halloumi

ca 300 g pasta, gärna linguine
500 g edamamebönor
2 haloumi
2 vitlöksklyftor
1/2 röd spansk chilifrukt eller 1 röd paprika
2 msk olivolja
flingsalt, svartpeppar
4 tomater
70 g rucolasallad eller spenat
parmesanost

Koka pastan i rikligt med lättsaltat vatten enligt anvisningarna på för-packningen.
Koka edamamebönorna enligt anvisningarna på förpackningen och sprita dem.
Skär haloumin i drygt 1/2 cm tjocka skivor och pensla dem med olja.
Grilla osten i en het grillpanna på båda sidor i ca 1 minut. Dela skivorna på diagonalen.
Skala och hacka vitlöken. Kärna ur och hacka chilin.
Fräs vitlök och chili på medelvärme i en stekpanna med olja.
Tillsätt bönorna och vänd runt dem så att de blir varma.
Skär tomaterna i bitar och vänd ner dem i pannan tillsammans med pastan. Salta och peppra.
Lägg upp pastan i djupa tallrikar och blanda med rucolasallad.
Lägg på haloumin och strö över riven parmesanost.


Månd:

Canneloni

8-12 cannelonirör
1 gul lök
500 g köttfärs
1 pkt kross tomater 400 g
2 msk tomatpuré
2 vitlöksklyftor
1 dl vitt vin
salt & peppar
2 tsk oregano, torkad

Bechamel:
2 msk smör
2 msk vetemjöl
5 dl mjölk
100 g riven ost
2 msk riven parmesan

Sätt ugnen på 200 gr
Finhacka löken och fräs den med köttfärsen
Häll på tomater, tomatpuré, press vitlök och vinet
Krydda med salt, peppar o oregano och låt det puttra i 15 min.

Smält smöret i en kastrull, vispa i mjölet och späd med mjölken lite i taget.
Koka 5 min och smaka av
Fyll pastarören med köttfärssåsen
Lägg dem tätt i smord form
Häll på bechamelsåsen och strö över ostarna
Grädda mitt i ugnen ca 30 min.


Tisd:

Stångkorv special

4 stångkorvar
8 kokta potatisar
1 hackad gul lök
4 ägg

rödbetor och rivna morötter

Dela stångkorven på längden och dra av skinnet
Skala och tärna de kokta potatisarna
Lägg i lök och stångkorv i en stekpanna
blanda runt, stångkorven ska gå sönder
Tillsätt potatisen och stek tills allt är klart
Stek äggen
Servera med morötter och rödbetor.

Onsd:

Lax i ugn
För 4

4-500 gr laxfilé eller 4 portionsbitar
salt och peppar
170 gr (1 brk) kräftstjärtar i lag
2 dl matlagningsgrädde
2 msk hummerfond
knappt 1 dl hackad dill
1 dl riven prästost

Sätt ugnen på 200 grader.
Lägg fisken i en smord form och krydda med salt och peppar.
Låt kräftstjärtarna rinna av och lägg dem ovanpå laxen.
Blanda grädde, fond och dill, och häll över fisken.
Strö på ost och baka i ugn i ca 20 minuter.
Servera med kokt eller pressad potatis, broccoli och citron.

Torsd:

Falukorvssoppa m pepparrot


300g palsternacka
2 morötter
250g broccoli
1 rödlök
600g falukorv
5 potatisar
smör
13dl vatten
3 buljongtärningar
Salt & peppar efter smak
2 msk riven pepparrot
150g sockerärtor

2 dl gräddfil
1-2 msk senap
Salt o sv.peppar

Skala och tärna korven och grönsakerna.
Strimla sockerärtorna
Fräs grönsakerna utom sockerärtor i smör tills de mjuknar lite
Tillsätt korven och låt den fräsa med några min
Tillsätt sedan vatten och buljong.
Koka ca 10 minuter och häll i resterande ingredienser
Koka ytterligare 3 minuter
Smaka av och servera med gräddfil med lite senap i tallriken

Semla


Fred:

Havskräftor, aioli, plockgrönsaker, bröd

Köp en hink havskräftor, klyv dom på längden, ät och njut precis som dom är

Aioli

2 dl gräddfil
1 dl majonnäs
2 pr vitlöksklyftor
salt & sv.peppar

Rör ihop och ställ kallt en stund.

Gör ett grönsaksfat med saker du gillar
Skär upp ett gott bröd.

Mousserande rosé är aldrig fel här.

Lörd:

Mannerströms Roulader

16 skivor Tunnskivad Kycklingbröstfilé
1 skivad gul lök
4 baconskivor grovskurna
2 msk fransk senap
1 dl grovt hackad persilja
4 st skalade morötter, skurna i stora bitar
5 dl färdigblandad kycklingfond enl. instruktioner på flaskan
8 grillspett
1/2 dl creme fraiche
1 dl grädde
1 msk smör
Salt och peppar

Potatismos smaksatt med parmesan:
500 g skalad King-Edvard potatis
100 g smör
2 dl grädde
100 g riven parmesan

Fräs bacon och den skivade löken i en stekpanna tills det hela fått lite färg och löken har mjuknat. Dra av från värmen och låt svalna ett par minuter.
Tillsätt dijonsenap, persilja, salt och peppar.
Lägg lite fyllning i mitten av varje skiva och rulla ihop. Träd dem sedan på grillspett..
Stek sedan i smörolja. När de fått fin färg häller man på kycklingfonden och låter småputtra i ca 15 minuter.
Samtidigt lägger man i morötterna och låter dem ligga i samtidigt tills de har blivit lite mjuka. Tag rouladerna och morötterna ur pannan.
Tillsätt creme fraiche, smör och grädde i buljongen och mixa med en stavmixer till en skummig buljong.

Potatismos:
Koka potatisen i rikligt saltat vatten.
Häll av och ånga av potatisen, passera eller pressa den genom en potatispress.
Rör i varm grädde, rumstempererat smör och avslutningsvis parmesan.
Smaka av med vitpeppar.

Våfflor

Vare sig ni gör egna eller köper mix är dom goda med både salta och söta tillbehör.
Rom, rödlök och gräddfil och kanske nån räka med blir ju en egen måltid.
Färska bär, sylt och/eller grädde eller keso mer en dessert.

Här blir det nog salta men avslutas med en söt. Kanhända som lördagsmys framför TVn, men gräddas då innan och äts mer som hjärtan än hela.
Blir det nån kvar äts dom nog med smör och ost dan efter. Gott det med.

Sönd:

Kaffe- och kakaomarinerad fläskfilé
4 port


ca 600 gr fläskfilé
salt peppar
1 msk apelsinskal strimlat, bara det gula.

Marinad:
1 dl starkt kallt kaffe
2 msk rapsolja
saften av en apelsin
1 tsk sambal olek
1 msk kakao
1 hack vitlöksklyfta
1 krm svpeppar
2 msk färska hackade rosmarinbarr
2 msk akaciahonung

Tillbehör:
100 gr salladsskott, ex ruccola, ärt- eller solroskott
1/2 rödlök
1 gurka
3 msk apelsinvinägrett (blanda 2 msk press apelsinsaft, 2 tsk akaciahonung, 1 msk rapsolja, salt & peppar)
Ugn 175 gr

Putsa fläskfilén och lägg den i en fryspåse.
Vispa samman marinaden och häll över köttet, Gnid runt marinaden och förslut påsen.
Låt köttet ligga i marinaden ca 6 timmar.
Torka av köttet och salta och peppra runt om.
Bryn filén runtom i en stekpanna. Lägg över i ugnsform och fortsätt tillagningen i ugnen ca 20 min eller till innetempen är 65 gr.
Låt köttet kallna.
Skär köttet i tunna skivor, garnera med apelsinskalen. servera med sallad och salladskott, tunna klyftor av rödlöken och urkärnad, skalad gurka i skivor.
Droppa apelsinvinegrätt över sallad och kött.
Servera med potatis- och purjogratäng samt ett glas rött.

Glass och bär

Av Neta - 18 mars 2023 00:26

Om raggmunk med fläsk. 8 påsar x 4 i frysen plus att vi åt Mr X och jag. Hade köpt rimmat stekfläsk i *ojämna skivor* och jösses va jag fick lägga pussel i stekpannan. Haha! Just det ska man nog inte köpa så. Gott var det och fota hann jag inte.

Han ska vara här till torsd lunch och jag är himla glad åt det. Just för att det är den här tiden runt Es dödsdag. Nu ska vi först o främst flytta C och M i morgon. Ev sönd med om det behövs.

Stipendieutdelningen är framskjuten för andra gången, ja hela årsmötet som det ska hända på. Någon som är sjuk så hoppas det inte är allvarligt.

Vi såg Carina Berfeldt ikväll sen har vi pratat om allt och ingenting. Kl ringer tidigt i morgon så blir inget mer skrivet ikväll.

Av Neta - 17 mars 2023 00:59

På måndag är det ett år sen Elle dog. Ett helt år har gått och vi har upplevt allt ?utan? henne. Nu ska det bli lindrigare sägs det men det tvivlar jag på. Tycker jag precis har fattat på riktigt att hon är borta. Saknar henne så jag mår fysiskt illa ibland.
I morgon är det ett år sen sista operationen, den vi först trodde hon klarat. Alla trodde det, även läkarna, men icke.

Men för oss som är kvar här måste ju livet gå vidare, måste levas. Vad ska vi annars göra? Men det är oerhört tungt nu.
Leif kommer redan i morgon, vi ska ju hjälpa C och M att flytta i helgen. Jag ska väl göra som förra gången, sitta och packa upp på nya stället. Nu har dom hyrt ett radhus i Örsundsbro gm Enköpingsbostäder. C hade väl typ 14 år i kö och hade tur och fick det bland rätt många intresserade. Nu får dom en boendekostnad som är ungefär 7000kr lägre än i Torresta. Det enda som skaver lite är att jag inte längre kan åka färdtjänst ut till henne eftersom det är i en annan kommun.
Rent praktiskt kan jag ju åka till och från länsgränsen men som färdtjänsten funkar kommer jag inte att göra det. Riskerar inte att stå på en parkerin i skogen och vänta på en försenad bil som sen är fel då den kommer.
Vill dom att jag ska komma får dom hämta mig eller plocka upp mig i stan. C ska ju troligtvis jobba kvar på akuten.

Varit väldigt fint och soligt idag, men inte så jätteskönt på baksidan så gick inte ut. Hängt en tvätt, gjort en kaka med jordgubbar på i en långpanna. Har en med lock och handtag.


Gjorde 3-dubbel sats av den vi kallar 2-2-2-75 kaka. Alltså 2 dl av sock er o mjöl och 2 ägg, sen 75 g smält smör. Man vispar ägg och socker pösigt, rör ner mjöl och smör. Lägger på valfria bär eller frukt och gräddar i 200 gr i ca 30 min. Å nej det ska inte vara nåt bakpulver.
Den blir lite ?marängig? ovanpå då den tas ur ugnen. Vi har gjort med både färska, frysta halvtinade bär och frukt som äpple o kanel, päron och kardemumma, färsk ananas, banan. Bär som röda vinbär, hallon, björnbär, jordgubbar, blåbär och krusbär. Äts som den är i nypan eller med grädde eller vaniljsås på assiett. Världens enklaste fikabröd.


Dagens soppa gjorde jag på kyckling, wokgrönsaker och lite majs. Fräste, hällde på buljong, hawaiikrydda och lite ljus soja. Kokade 10 min tillsatte 1/2 dl grädde och timjan. Använde thaibuljong men tror den blir godast med kycklingbuljong eller fond. Mätt blev jag iaf.

I morgon ska vi äta raggmunk och fläsk. Ska grädda en hel hink med smet, tror det är 1 kg. Många blir det och fint att ha i frysen sen. Tinar i airfryern för frasighet.

Nu ska jag dock sova, börjar bli svårt att hålla ögonen öppna.

Av Neta - 15 mars 2023 23:32

Jag har varit riktigt huslig i mina dar. Lagat det mesta från grunden, gjort egen sås, bakat matbröd och fikabröd själv. Testat andras och gjort egna recept. Som förstagångsmamma till J vågade jag inte riktigt göra egen barnmat med ett undantag och det var majsvälling han fick äta ett tag pga mjölkallergi. Vi åt helt vegetariskt ett tag för dom hade svårt att få fram om det bara var mjölk han inte tålde eller om det var nåt mer. Han hade stora vätskande eksem.

Till Elle var jag mer säker sen, och gjorde egen mat till henne och C fick äta det vi åt. Hon va ju enklast och jag mer säker. Saltade bara mindre.

Numera är jag ibland lat, jag kan ju fortf men hur kul är det egentligen att göra mat bara åt sig själv? Inte ett dugg faktiskt även om jag skärper till mig ibland.

En grej jag inte köper är sylt men fuskar med syltsocker. Marmelad köper jag dock. Logiskt? Nej inte ett dugg. Haha!
Gör på frysta bär och det jag har i pallkragarna. Köper 500 g påsar fryst, hallon o lingon mest och gör med 3 dl syltsocker. Blandar fryst med sockret i katrullen, sätter på femman (har 1-9) och när det ser tinat ut rör jag om, höjer värmen lite och kokar 3 min. Klart!


En honungsburk och en tupperware blir det. Hallon idag. Lagom sockrad, inga färgämnen och med bara det som är i syltsockret som konserveringsmedel. Håller sig flera månader. Råkar man få en fläck så går det bort i tvätten. Lingonsylten som ju är det som jag använder mest är snart slut så ska göra en sån laddning med. Sen klarar jag mig över sommaren. Behöver jag säga att den här är mkt godare än butikens översockrade?

Fyllde på batterikvarnarna idag med.


Fling och lavasalt, brukar ha himalayasalt med men kom inte åt burken. Blir fint och gott med det rosa med ju.
Används bara som bordssalt och på kalla rätter.


Vit, svart, grön och rosépeppar


Hade i några sånna här också. Sen har jag varsin kvarn till vit, svart och kryddpeppar.

Åt upp resterande pannbiffar och stekte hallomi och åt med snabbnudlar till lunch.

Haft huvudvärk sen tidigt i morse men nu börjar det kännas lindrigare. Onsd idag så nu ska blommorna få en slurk sen blir det sängen.

Presentation

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3
4
5
6
7
8 9 10 11 12
13
14 15
16
17 18 19
20
21
22
23 24 25 26
27
28
29 30 31
<<< Mars 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards