Mina ord och tankar

Alla inlägg under oktober 2015

Av Neta - 10 oktober 2015 00:43

Har tyckt att regeringen varit lite flat i flyktingfrågan. Men fullt så passiva har dom ju inte varit ändå. Samtidigt lägger dom ut mycket på kommunerna. Läste i tidningen igår att ett boende i Sthlm står i stort sett tomt, då ska dom göra ett flyktingboende på ett skjutfält i Skogstibble. Men stackars människor! Skogstibble! Inte ens Murre bor väl kvar där! Ett par mil till närmaste butik i Vänge eller Järlåsa och därgår bussen med. Ska dom gå dit i vinter? Idiotiskt!
Sen pratas det om tältläger!!! Ja jag vet att det handlar om vinterbonade tält ed isolerade golv och kaminer. Men ändå! Är det ett lämpligt boende för en barnfamilj? Då är det väl bättre o köra dit villavagnar! Det kan ju ge dom där smålänningarna lite jobb med.

Idag har alliansen brutit Decemberöverenskommelsen med. KD i spetsen för det! En överenskommelse bryter man inte! Så är det för alla, även politiker! Så himla dåligt! Vore jag Löve'n skulle jag kräva att få regera själva nu, det är ju helt ok att bryta det man lovat verkar det ju som. Får han föra sin egen politik utan inblandning av MP kommer mycket att se annorlunda ut!

Lekstuga har det blivit, blir väl nyval nu och ytterligare neddragningar på jobb om alliansen kommer tbx. Nej vad Sverige behöver är att bygga upp välfärden igen! Se till att folk kan leva på sina löner och pensioner, samt ha rätt att vara sjuka. Att det finns personal inom vård och omsorg och att det fungerar. Det kan nog ingen annan än sossarna fixa! Ja vänstern kanske då, om dom får en chans. Men sossarna har byggt upp en välfärd förr, många verkar ha glömt det!

Vi bråkar här med Husläkargruppen med. C är lite halvhängig med symtom hon känner igen. Ringde i onsdags och fick prata med en sköterska som lovade ombesörja att hon fick medecin inringt till Apoteket, tabletter hon ätit förut och visste skulle hjälpa, det skulle finnas efter 16. Vår husläkare var inte i tjänst så hon skulle prata med en annan.

Den doktorn ville inte skriva ut läkemedlet för hon " gillade det inte" hade ringt C, men hon har ju inte mobilen på jobbet och det var hemligt nr så hon antog att det var en försäljare.
Idag fick hon prata med henne men fick ingen som helst hjälp. Sa bara att din doktor kommer tbx den 19 e. Inget liknande läkemedel fast det finns med. Jävla kärring på ren svenska!
Är det konstigt att folk blir sämre? Det är väl patienten som ska bestämma vad hon vill ha, inte doktorn som inte känner henne, hon hade bara behövt läsa journalen så hade hon ju sett att det funkat på henne! Gissa om vi ska anmäla det här och byta ställe tror jag!

Ja det blev öite gnäll idag, men man måste få ha sånna dar med!




Av Neta - 8 oktober 2015 23:42

Köpte en lite längre röd jacka förra året men i rullstoln får jag känslan av att jag glider ur när jag sitter på den. Den är hal.
Visste samtidigt att jag hade en vinröd så bad L ta upp den. Då får jag upp en klarröd till fast kortare och väldigt tjock som jag absolut inte kände igen. Totalt glömt bort men hittade ett papper med mitt namn från 2009 i fickan. Urbra jacka som kommer funka kanon i kylan.
Så helt plötsligt fanns det många jackor. Då gick jag med min fula gröna hela förra året ;-D
Den vinröda vet jag att jag tyckte dragkedjan var för vek på, va därför jag köpte den långa röda. Nå den vinröda provades av E som tyckte den var ok, så fick hon den fast får betala en liten peng. Då blev vi båda nöjda.
Den gröna kan få bli höstjacka och sen har jag ju i kylan ändå. Köpte riktiga termobrallor med, det behövs när man sitter still. Kängor har jag men tror jag ska köpa nåt varmare med. Uggs kanske. Blir ju lätt frusen om just fötterna.

Fick även tips om att ha en dubbel överlevnadsfilt som fotsack. Den är i blankt matrial, nästan som metall fast mjuk så klart. Den håller bort väta med och tar väldigt liten plats. Undrar bara var man köper en sån? Vet ni? Borde funka även på scootern. Kan ju sy till den lite som en påse kanske, då blir det ju varmare åt fötterna med.

Hittade så smart belysning till rullstolen, starka lampor i LED med en kraftig gummisnodd. Man lägger den runt pinnen till fotstöden och trär i lampan. Sitter kanonbra. 38kr för en fram och en bak. Köpte 2 förp. till E att ha på rollatorn med. Är egentligen cykelbelysning.
Sen kom jag på att väskbelysningen jag köpte på Ullared funkar ju med. Den är ju urstark. Kan va bra med en extra som dinglar. Undrar om dom tänkte på att den funkar även utanpå väskan, man syns ju kanonbra.

Annars har det varit rätt lugnt idag. Fixar med lite för att ta in det som ska in nu. Men kan ju inte göra så mkt i taget så det tar sin tid. Men nu är C ledig i helgen så hon ska hjälpa mig med.

Nu har även E bestämt sig för att inte följa med på TV-inspelningen. Hon tror det blir för mkt ljud för henne. Funderar på att ta med Erna ist. Hon kan ju jobba kvällen ist för nästa fm.

C har inte ringt än men får väl göra det i morrn. Nu sovtime! Godnatt!







Av Neta - 6 oktober 2015 23:32

Ja i morse var det ett frostigt landskap man såg på väg till stan. Mest runt Lövstalöt, där bilens termometer visade på 0-gradigt ooch där det också var frostigt på marken. Termometern gled även ner under noll då vi passerade ån.

Vi hade drygt 3 gr i morse men just nu (vid 23) är det på nollan. I morgon får man nog lyfta in dom pellisar men är mest rädd om, ta in Dahliorna och vete 17 om inte vinterfönstren åker i på altan. Rätt skönt att få i dom tidigt så man slipper så mkt löv därinne sen. Tomaterna står i växthuset igen men vi får väl plocka av det som är kanske.


     

Idag har jag träffat Erna, vi började med att gå en sväng på marknaden men vi köpte inte mycket. Hon nån födelsedagspresent och jag lite smågrejor.

Var ju som sagt lite kyligt också så inspirationen var inte på topp. Vi åkte upp högst upp på UKK och jag tog ett par bilder. Sen skulle vi ner på stan och gick då via centralen där jag knappt varit. Tog en liten omväg i parken och var ju tvungen att fota hararna, är småskulpturer överallt där. Pelle syns där i bakgrunden och på ett ställe var det små möss på en kant.


Strosade en stund på Åhléns, det lilla som är öppet, är ju under om och tillbyggnad.

Käkade på Donken och gick sen till HM där C anslöt. Sen St Per en stund där vi också köpte kaffe.

Rätt som det var va kl 13.30 och L hämtade mig och C.


Hem och vilade lite, vi var trötta alla 3 och L håller nog på att bli sjuk. Jag har varit frusen hela dan men det är iaf drygt 22 gr inne så jag ska nog inte klaga.

Åt och fikade ikväll och sen skulle C åka och jobba i natt. Kollade på dessertmästarna innan hon åkte men det är ju inte mitt favvoprogram precis, hade jämt göra att hålla mig vaken.

Tänkte gå isäng men då var jag inget trött inte så har suttit och beställt nya mediciner och småfixat lite vid datorn.


  I morgon har jag en helt oplanerad dag så förutom att fixa lite med pellisarna ska jag försöka peta ner lite lökar ute. Köpte mer snödroppar då jag tyckte mina minskat och har en del små påskliljor och både vita och blå pärlhyacinter jag spart sen i våras som ska ner nånstans. Borde gräva ner krukrosorna som står på altan med, kommer dom så kommer dom men dom brukar det nåt år iaf. Har en jag haft sen vi flyttade in med. Men den är inte i krukstorlek längre.

Jag klarar ju inte det där själv så vi får se hur mkt L orkar. E borde ta in sina blommor med och behöver nog hjälp också.


Fortf lite småfrusen så ska ner under täcket här snart!



Av Neta - 6 oktober 2015 00:18

Fick återbud från Mi o Ma idag om TV- inspelningen av Så ska det låta. Jag förstår dom iofs till 100% som deras situation är nu med nytt jobb och det som hänt i huset. Så ingen skugga över dom.
Men ledsen och besviken kan man ju vara för det. Det här är ju inte en grej man gör med vem som helst. Hade sett fram mot det urmycket.
Har frågat några stycken till men folk jobbar ju, är ju en måndag. Sen är det ju bara två biljetter så jag frågar ju inte dom som är fler, och vi är ju full bil dessutom.
C ska ringa dit i morgon så får dom väl ev gå till deras väntelista. Men känns inte ett dugg kul att åka nu. Hon har redan en kompis med sig så hade ju vart kul om vi haft det med. Planerade ju att gå ut och käka innan med eftersom det är den sena tiden.

Får se fram mot morgondagen ist. Då ska jag ut på galej med Erna, vi börjar redan på fm och då ska det vara 2-5 gr så gissa vem som tog fram vinterjacka och kängor idag. Vi ska vara utomhus iaf mestadels. Inte klokt så fort det gick, i fredags var det ju sommarkänsla igen och vi hade 3/4- byxor.

Idag har hornen växt med, jag tvingade L och C att röja i förrådet häruppe. Och fortsätta ska dom få göra tills det är klart och jag kan sitta där vid symaskinen igen. Har lite projekt. Blir så inspirerad av en granne som lägger ut bilder på insta. Tror jag ska kunna sy med vä ben iaf. Spara några tusenlappar.

E har blivit sämre med förkylningen, hon har ju nedsatt lungkapacitet och vid sånna här tillfällen blir det besvärligt. Blir långa badstopp men vad ska hon göra. Jag är glad att hon kämpar på med kyrkan iaf och det andra jobbet kan hon göra hemifrån.
Vi ska väl ner och hjälpa henne ta in blommor och lägga över utemöblerna, på fred var det frostvarning. Hon bor ju dessutom lågt.

Nej kl 7 tinger klockan så nu ska jag försöka avveckla dagen.
Godnatt!

Av Neta - 4 oktober 2015 18:59

Ok att man ska stå för sina åsikter men det finns väl ändå en gräns för hur "ärlig" man ska vara. Om någon lägger ut en bild på en tröja dom köpt och jag tycker den är ful, ska jag skriva det då?

Jag tycker inte det, varför såra om man inte behöver? Har man inget snällt att skriva kan man ju lika gärna hålla tyst.


 

Christine la upp den här bilden på sina naglar, så glad över dom. Då skriver en av hennes s.k vänner att det är skitfult med så spetsiga men att dekorationen var snygg. Vadå först slå och sen smeka liksom. Jag såg ju att hon blev ledsen. Det hade väl räckt med att hon skrivit att dekorationen var snygg mer hade hon ju inte behövt skriva!

Säger sen då i tråden att lägger man ut bilder får man räkna med kommentarer. I helvete heller!! Hade hon skrivit nåt liknande hos mig hade jag inte varit lika snäll som min dotter.


Nej man får nog tänka sig för lite, det är ju lika det här med åsikter. Där har jag fått ge mig. Alla behöver inte tycka lika men man kan vara vänner ändå, iaf till en viss gräns.

Jag skulle nog inte kunna vara riktig vän med en som gick ut och slog ner invandrare t.ex eller på andra sätt förnedrade dom. Eller med någon homofob som var aktiv i sitt utövande eller vad jag ska kalla det för. Där går min gräns.


 

Glömde visa er den här bilden jag tog ut över havet igår. Var ju så himla fint väder. Blev också förvånad över hur grönt det fortf var på Åland, havet är ju varmt fortf. Är säkert lika i skärgården eller vid kusten då. Här är träden verkligen i höstskrud nu.


 

Den här bilden har jag lånat i vår lokala grupp. Tagen nere vid badet i solnedgången. Älskar den!


Idag sov jag länge, somnade tidigt men vaknade av nåt vid 3-tiden och var vaken en stund. Tror att det kanse var L som hämtade tidningen, han brukar göra det om han går upp på toa.

Somnade dock om och sov så gott ända till halv 11. Slapp höja upp sängen med då jag inte hostade nästan nåt. Skönt att det är på väg åt rätt håll. Kändes som jag fick sova ikapp lite.

Har skurit och fryst in paprika idag och rensat lite brysselkål och förvällt, dom går nog åt däremot,    pitepalt med smör och lingon då kan jag äta lite sånt med.   hittade paltarna i frysen, är ju bara L och jag hemma så då är det inte så noga med söndagsmiddag.


Må och tisd är det marknad här, blir väl så att Erna och jag kikar lite på den på tisd så kanske man kan ta en repa på stan sen. Vet inte när jag var där sist. Då kan L ha bilen som vanligt och bara hämta mig sen.


Nu ska jag kolla om det är nåt på burken ikväll   förmodligen inte men hör hur L plockar in maten där så han ska väl se nåt.

Ha det bra alla!






Av Neta - 3 oktober 2015 23:46

I strålande sol och med spegelblanka sjöar efter 77an for vi på en dagskryssning idag. Stannade först till i Norrtälje för en snabb wraplunch och inhandlade en sak på Lidl som var slut i Uppsala och Tierp. En macaronmatta.

Kanonväder och ingen vind eller några vågor alls. Martinez spelade urbra och det var kul och se dom igen. Några kändisar på båten, Ola med sin nya kärlek, Anna såg jag lite på håll och så kom A-B o Björn, ett par vi umgicks med för 4-5 år sen och knappt sett sen dess. Men kul sällskap idag.

Det var skönt att komma iväg lite och fötterna klarade det hyfsat, lite svällda på båten men svullnade upp ordentligt ikväll så har dom i högläge nu. Dagskryss funkar alltså.
Så tack alla nblandade för en kul dag.

En kopp te och ett par ostkex då vi kom hem. Då hade vi lämnat E hemma hos sig och mött brandkårn under utryckning vid kyrkan med. Stod en husbil lite konstigt på lilla vägen från motorvägen. Vet inte om det var där.
Nu ligger jag i sängen och ska strax sova.
Natti!

Av Neta - 1 oktober 2015 22:19

Nu kan man nog inte blunda för att hösten verkligen är här längre. 1 oktober, det enda man kan trösta sig med är väl att vissa träd är gröna fortf, men björkarna är obarmhärtigt gula.
Min födelsedagsmånad är det också, den bryr sig iaf Mamma om fortf ;-D
Frost har dom haft i stan och säkert i låglänta delar här också. Bara markfrost så klart så alla blommor på altan är fortf intakt. Vi bor ju lite högt, med betoning på lite, kanske nån eller ett par meter så vi har sluppit hittills.

Vi har lite kul saker att vänta på, dagskryssning på lörd, TV- inspelning den 19 e av Så Ska Det Låta, vi ska sitta i publiken i 2 program. Mi o Ma ska med. Blir nog en hel em i huvudstaden den dan för vår del.
Förutom min födelsedag har vi ett par till.

Vi har också blivit tillfrågade om att fortsätta vara testpiloter för HSO, Handikappföreningarnas samarbetsorganisation. Vi ska fortsätta kolla framkomligheten för rörelsehindrade i länet. Jag ska försöka få igenom att vi ska gå igenom de större orterna i länet med. Uppsalas centrum är en katastrof, där måste det till en ändring. Det finns ju en lagstiftning.

Idag var vi in till stan,,knappen man sätter på bryggaren på hade sagt upp sig. Den var inte ens ett år gammal. Då vi bytt den, vi fick en ny, och handlat lite behövde jag gå på toa.
Gick på handikapptoan som jag brukar men var tvungen att gå ut därifrån. Där hade en tjej stått och sprutat parfym eller liknande. Det var upptaget då vi kom så jag kände ju då hon gick ut också.
Varför gör man så? Varför i hela friden måste man ha hela flaskan på sig. Jag fick nästan andnöd och så känslig brukar jag inte vara. Då kan ni tänka er hur starkt det var. Och på en handikapptoa... Tänk om nån med andningshjälp kommit.
Jag mår dåligt och får huvudvärk av för mycket, använder väldigt sparsamt själv. Men det finns ju astmatiker som kan bli väldigt dåliga och faktiskt få andnöd på riktigt. Det är svårt, omöjligt att undvika det helt i dagens samhälle men man måste väl kunna tänka så pass att man inte står på allmänna platser och sprutar på sig "luktagott" för det luktar inte gott om det blir så där mycket.

Nu ska jag sluta skriva och bjuder er på en fin solnedgångsbild snodd från nätet. Tagen i stan!





Kan vara liiite tillfixad men så fin ändå.

Presentation

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3 4
5
6
7
8
9
10 11
12 13
14
15 16 17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Oktober 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards