Mina ord och tankar

Direktlänk till inlägg 29 januari 2024

Rislåda

Av Neta - Måndag 29 jan 22:50

Det här var nåt som min mamma körde med på 70-talet, en form med alltiett. Alla möjliga varianter.
Det bjöd hon sina väninnor på och gjorde även till oss om vi hade tur. Haha!
Minns en med köttfärsbiffar och ananas med nån sås över, riset i botten då så klart.

Den jag gjort idag fick jag från en fru till en kollega till Leif uppe i Söderhamn.

Jag köpte en grillad kyckling i fredags för 59.90, av den har jag fått ut 5 portioner. Man tycker kanske att 60kr är dyrt för en kyckling. Men färdiglagat och du får ut 5 måltider.

I helgen tog jag vingar och lår till en plockis.
Idag rensade jag kroppen och gjorde den rislåda ni får recept på nedan men frös även en påse färdigrensat kött lagom till en. Uncel Ben har en sötsur sås med ananas i, den är perfekt till rensat kycklingkött och ris.

Formen som syns på bilden blir ca 3 port och kommer från ett set på Ikea med en större och denna.




Rislåda m kyckling ca 3 port

1,5 dl ris + 3 dl vatten + 1/2 tsk salt, kokas. Låt det svalna lite.
Smörj en ugnssäker form och sätt ugnen på 225 gr.

Rensat kycklingkött från 1/2 kyckling
Curry efter behag
1 burk tomatsoppa, alt tomatsås. Jag tog en brk tomatsås från ett pizzakit idag.
Lika mkt vispgrädde, rör ihop och smaksått med lite salt och sv.peppar
Riven ost

Häll riset i ugnsformen
Fördela kycklingköttet på det
Strö över curry efter behag
Häll över tomat och gräddblandningen så det kommer överallt
Strö på osten
Gratinera tills det får fin färg. 20-25 min.
Bra matlådemat!

Blir ingen tjusig mat ser mer ut som en olycka på tallriken men så himla gott. Riset blir ju kladdigt av såsen.
Idag stänkte jag på lite av Markattas mango och ananassås på maten på tallriken och åt med vitkålsallad.

Jag brukar även göra likadant med skivor av brynt fläskytterfilé som jag lägger på riset. Sen lägger jag på skivad purjo och skivade champinjoner på det.
Grädden blandas där med antingen Heinz chilisås eller med sweet chilisås. Det senare är ju lite bett i men blir vansinnigt gott med grädden. Ta lite mindre kanske? Testa er fram.
Ost på och in i ugnen. Tills det ser bra ut.
Lika gott det!

Har även gjort med kött och bea på. Man kan ju variera både råvara och sås. Tror inte jag hade ost på då.

Annars gick dan fort idag, kan bero på att jag inte somnade förns efter 8.30 i morse. Sov till 12.

Nu ska jag iaf hänga en tvätt!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Neta - Fredag 17 maj 04:42


Kl är 4 på morgonen. Jag vaknade av nånting och kan inte somna om. Undrar över himlen, den är kritvit som om det vore molnigt. Kan det var så att det kommer en mellandag? Tyckte jag bara såg solar på vädret. Annars är det skönt nu, jag älskar ju si...

Av Neta - Torsdag 16 maj 20:17

Kan ju varna för han som står och säljer vid svandammen i Uppsala. Jag tänkte swisha de 35kr jag handlat för men blev ombedd att betala med kort. Det är draget 80kr såg jag idag från Bärprinsen (utan prickar). Min kompis köpte jordgubbar för...

Av Neta - Onsdag 15 maj 22:46

Då tog jag min B-vitaminspruta idag och jag känner redan kl 22 att jag är piggare. Det där med B-vitaminbrist är ju en hel vetenskap. Tar ju dom eftersom jag är överviktsopererad, GBP en op som inte hjälpte mig ett dugg. Gick ner mer under året jag...

Av Neta - Tisdag 14 maj 22:47

Rätt nere nu. Är väl den stora vårdeppen. Ska det vara så omöjligt att bara få må bra, vara glad och slippa fundera över saker som blir typ *konstiga* Kanske är jag något bättre i fötterna, vi får väl se, men jag törs inte ta ut nåt i förskott. F...

Av Neta - Tisdag 14 maj 19:08


Kall avocadosoppa 1 lit vatten + fond eller kycklingbulj.tärn 2-3 mogna avocado beroende på strl 1 kn salladslök, finskuren 1 brk creme fraiche 1 msk torkad dill Salt & sv.peppar En doft cayenne om så önskas 100 g fetaost Servera med...

Presentation

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3
4
5 6 7
8
9 10 11 12
13
14
15 16 17
18
19 20 21
22
23 24 25
26
27 28
29 30 31
<<< Januari 2024 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards