Mina ord och tankar

Direktlänk till inlägg 10 februari 2024

Fredag

Av Neta - Lördag 10 feb 00:43

Bilden på blomskäraren kom inte med igår



Så ser dom ut.

Småpysslat lite idag, kört en maskin med julhanddukarna. Bättre sent än aldrig.


Skar och frös in purjo. Hade ju köpt när det kostade 15kr för två. Så nu har jag 4 påsar i frysen iaf. Paprika frös jag in för nån vecka sen. Skönt att bara kunna ta fram och hälla i grytan eller va man nu gör. Tinar ju på nolltid.
Har en ost jag ska riva också, samma där om man ska ha på en gratängeller i nån sås. Bara ha på eller i det fryst. Hittade ju prästost för 59, så köpte 2 på drygt 600 g. Färdigriven ost är i 150 g påsar, ungefär 4 dl och har ett kilopris på 130 kr. Jag fryser en näve i varje påse, kan väl va ett par dl. Då kan jag använda allt i samma rätt. Köper ju 1/2 dl påsar på lerox. Perfekt till ost o paprika. Purjon har jag nog 2 nävar av per påse så då blir det literpåsar.

Vet dom som fryser hackad vanlig lök med, det har jag inte provat än.

I Bergfeldts program ikväll var det en läkare som pratade om processad mat och tillsatser. Bl.a omsötningsmedel. Han hade en enkel regel, läs innehållsförteckningen, står det nåt där som du inte kan ha i kyl eller skafferi så köp det inte.
Jag har ju när mina ungar var små försökt att laga mat från grunden. Sötningsmedel har vi aldrig ätit, ingen funlight t.ex det hade vi bara för att utrota myror med. Haha! Effektivt var det.

Nu när jag är ensam fuskar jag med halvfabrikat ibland, tänkt att jag har ju alltid varit så duktig så nu kan jag fuska lite. Men ska nog inte göra det.

Festade till det lite ikväll


Hade ju 3 raggmunkar kvar, tänkte att det är ju inte såå stor skillnad mot rårakor så åt med gräddfil, rödlök, rom och räkor.


Tog ett glas vitt till. Äntligen kom jag ihåg vindruvorna jag fryst. Det är som C säger, frysta vindruvor smakar piggelin. Gott i vinet. Men tror jag ska dela dom om jag fryser igen. Ha en burk i frysen. Får ju ut mer smak då.

Måste köpa mer vitt vin med. Köpte den här jag hade i somras o den har räckt till nu. Vitt vin i 1 lit tetra för typ 70kr. Så fräscht.


Finns rosé i 1 lit tetra med.

Men nu ska jag avveckla den här dagen.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Neta - Fredag 17 maj 04:42


Kl är 4 på morgonen. Jag vaknade av nånting och kan inte somna om. Undrar över himlen, den är kritvit som om det vore molnigt. Kan det var så att det kommer en mellandag? Tyckte jag bara såg solar på vädret. Annars är det skönt nu, jag älskar ju si...

Av Neta - Torsdag 16 maj 20:17

Kan ju varna för han som står och säljer vid svandammen i Uppsala. Jag tänkte swisha de 35kr jag handlat för men blev ombedd att betala med kort. Det är draget 80kr såg jag idag från Bärprinsen (utan prickar). Min kompis köpte jordgubbar för...

Av Neta - Onsdag 15 maj 22:46

Då tog jag min B-vitaminspruta idag och jag känner redan kl 22 att jag är piggare. Det där med B-vitaminbrist är ju en hel vetenskap. Tar ju dom eftersom jag är överviktsopererad, GBP en op som inte hjälpte mig ett dugg. Gick ner mer under året jag...

Av Neta - Tisdag 14 maj 22:47

Rätt nere nu. Är väl den stora vårdeppen. Ska det vara så omöjligt att bara få må bra, vara glad och slippa fundera över saker som blir typ *konstiga* Kanske är jag något bättre i fötterna, vi får väl se, men jag törs inte ta ut nåt i förskott. F...

Av Neta - Tisdag 14 maj 19:08


Kall avocadosoppa 1 lit vatten + fond eller kycklingbulj.tärn 2-3 mogna avocado beroende på strl 1 kn salladslök, finskuren 1 brk creme fraiche 1 msk torkad dill Salt & sv.peppar En doft cayenne om så önskas 100 g fetaost Servera med...

Presentation

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5 6 7 8
9
10
11
12
13
14 15
16
17 18
19 20 21 22 23
24
25
26
27 28
29
<<< Februari 2024 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards