Mina ord och tankar

Alla inlägg under november 2012

Av Neta - 8 november 2012 17:15
Det här inlägget är lösenordsskyddat.
Lösenord:  

Fk

Av Neta - 8 november 2012 17:05

Idag ringde försäkringskassan dom har gjort en helomvändning efter att ha fått se de nya rtgbilderna. Från att ha sagt att det är "omöjligt" att få sjukpension (ja jag vet att det inte heter det) på heltid så uppmanas jag nu att söka det. Reglerna från 1 juli i år är tydligen inte så stränga längre. Alla åtgärder är ju också gjorda på mig.

Men jag är lite kluven nu när jag precis fått börja på vattengympa igen, jag skulle vilja vänta några månader och se vad det blir för effekt på lederna. Tror inte det kommer att leda till någon större viktnedgång då jag ju har svårt att röra mig annars men just om lederna i axlar och handleder kan mjukas upp och jag vilar dom när jag har rullen så inbillar jag mig att jag iaf kanske kan slippa den till slut. Kan ju vara sjskr till 30 juni.

Svårt beslut!

Av Neta - 6 november 2012 16:11

Ja och sånt straffar sig direkt, hade lite jobb med eventet och använde tydligen hö arm för mkt för idag funkar den bara om jag gör saker med den tätt intill kroppen. Men jag kan inte stödja en krycka med den så iaf första kryssen av vår planerade dubbel skiter sig. Måste ju kunna gå med kryckorna ordentligt på båten.

Det är kyligt ute igen också och det gör ju inte saken bättre. Hade tydligen snöat vid 8 i morse men då sov jag djupt på värktabletter, såg bara att frosten låg kvar vid halv 10 då jag slog upp mina gröna.

Har försökt hållt armen varm idag men tycker inte det blir bättre så idag är jag drogad på Ibumetin 600   tar lång tid innan det händer nåt när man tar dom men sen hjälper den länge i stället och mkt bättre än Voltaren.


November är det också, tyckte oktober bara försvann så hoppas den här månaden gör det också. Sen är det advent och julmys som gäller och sen är man på rätt sida igen.

    Om det ändå såg ut som på första bilden lite längre kunde man ju bara njuta. Men nu längtar jag till sol o värme men finns inga pengar till det. Skulle vilja åka till Dubai och spana in alla häftiga byggnader. Lär finnas ett hotell där, där man får ta ubåt till restaurangen    kan vara det på bilden. Annars är det väl Atlantis som gäller om man ska bo riktigt bra har jag förstått. Och man måste boka hotell med egen strand och det har tydligen dom, annars kan det kosta 1400 spänn för 2 vuxna och 2 barn. Jojo, dyrt bad det. Hoppas jag nån gång får möjlighet att åka dit med alla barn o barnbarn, skulle vara häftigt.


Gustav Adolfdagen är det idag också. Förr åt man ju alltid en sån bakelse på den här dan men tror det där är på väg att försvinna lite, själv har jag snöat in på Ikeas kardemummaskorpor, doppa dom i kaffet så är man lycklig en stund.   Plånboken också   


Till helgen är det Fars dag och sen fyller Leffe nästa tisdag, vet att tjejerna har lite planer även där men det kan jag ju inte skriva om ;) inte för jag tror han läser men finns ju andra som kan skvallra.   


Nu ska jag linda in armen i min kashmirsjal, finns inget mjukare och gosigare och ägna mig åt en bok en stund. Hittat en ny författare men det skriver jag om nästa gång.


Puss & kram!


 



Av Neta - 4 november 2012 21:13

Här är dom, dom trevliga pojkarna i Per-Håkans som förgyllde lördagsdansen som var i Årsunda. Fr vä Micke, Björne, Pelle och Jörgen.


Den andra dansen som Björn och Ann-Britt ordnade på Årsunda IP eller Balders hage som den hette i "Black Jack.filmen", och vilken hjälp dom har av gruppen som B buggtränar, vilka proffs! Lite fler i publiken den här gången och samma härliga dansanta stämning i blandade åldrar.

Vi for upp redan på em eftersom vi skulle sova kvar och käka middag tillsammans innan kvällens begivenheter. A-B hade redan tidigare gjort en gryta och jag gjorde en hallonmoussetårta till fikat, vi åt tillsammans med P-H och jag blev lite impad av hur duktiga dom där killarna är på lite allt möjligt, kunniga som få. Björn visade ju direkt att det där med hus kunde han ju och jag hörde ju i veckan att P-H själv är duktig på att bl.a kakla. Micke är ju snickare, eller f.d om man ska vara noga. Inga tummar mitt i händerna där inte!

Väl uppe på dansen så hjälpte jag till i kassan första timmen eller 1½ kanske och det kom folk nästan hela tiden. Sen bytte jag och stämplade händer ist för då kunde jag sitta lite mer rakt med benen och byta ställning lite också.

C satte sig i kassan efter mig och L flöt omkring lite mellan oss. E hjälpte till vid fikaserveringen och sålde korv sista timmen.

Våra kompisar B & Li från Rasbo kom också dit, dom gillar Per-Håkans lika mycket som vi och dom blev inte besvikna, tyckte om stället också. Golvet hade varit lite halt från början (åtgärdades snabbt) men Li:s enda kommentar till det var "att det märkte man ju första dansen och sen var det bara anpassa sig till det" sånt gillar jag, positivt tänkande och när man inte gör så stor sak av det, men så har hon varit alla 35 år eller vad det börjar bli som jag känt henne. Tänk om alla vore så    

Var en annan där som agerade annorlunda, trotsig som ett dagisbarn, satte sig och tjurade. Golv är tydligen känsligt!   men det är väl hens förlust antar jag.


Kvällen gick fort som alltid när man har trevligt och flera av våra kompisar som bor runt Gävle var där också, några man inte sett på länge och det är ju alltid kul. Var ett himla kramande emellanåt.

Jag som dansat sen jag var tonåring tycker också det är kul att kunna åka ut på dans fast det inte går så bra att dansa längre. Jag har det ju liksom i kroppen ändå men jag tänker inte börja med rullstolsdans ute offentligt, som träningsform möjligen!

Efter dansen och medans orkestern packade städade buggarna med en effektivitet som impade, märks att dom gjort det förr. Alla har sin grej och det går med rekordfart.

Vi packade bilarna fulla och for hem til lstugan igen där vi varvade ner med ett glas rött och lite eftersnack. Sov till halv 12 idag, ja vi la oss 5 men ändå. Den här dan har varit kort om man säger så.    Frukosterade och sen packade vi och åkte nästan direkt. Hade velat vara hemma till 14 men så blev det inte. Vi tog en liten sightseeing i Årsunda innan vi for också, kan ju va kul o veta var Ica ligger tänkte jag som "gillar dom" på fejjan. Tror det tog 7 minuter eller nåt sånt, då såg vi pizzerian och bilverkstan också   


Undrar ni hur det gick på vattengympan i fredags? Det gick ganska bra, trappor, 7 steg både upp till och sen lika många ner i bassängen i en handikappbassäng, hur tänker man då undrar jag?? Nu fanns det lift så det var ingen fara men ändå. Jenny hade väl gjort lite mesigt program tyckte jag men samtidigt är det ju 3-4 år sen jag gick sist. Trånga omklädningsrum som man bara kan byta om en i taget i men samtidigt 3 duschar, återigen hur tänker man??

En kul grej i bassängen var att nivåskillnaden var som ett trappsteg så man kunde köra lite "Step up" där, i vattnet går det ju. Ska köra fredagar året ut och sen tisdagar också och får ett lite tuffare program om nån månad. C är med som ledsagare och hjälper mig med vissa saker som strumpor och sånt jag egentligen behöver raka ben för att klara själv, går fortare också.

En social grej är att dom som jobbar vid dom här tillfällena säljer fika så när man är klar kan man ta en kopp om man vill o prata lite. Dom verkade jättetrevliga, en bor här i byn så henne kände jag igen lite som man gör då. Dom andra som tränar samtidigt verkar också gulliga så det är ju kul att man kan få prata och skratta lite också. Lika när vi satt utanför och väntade på skjuts var vi ett gäng som satt och pratade. Kände också i och med att man tränar fredag kan man få lite helgkänsla när den är över. Det saknar man ju när man bara gått hemma ett tag.


I fredags (varför känns det som jag bloggar baklänges idag?) var vi in till kyrkogården och städade lite, Tina tände ju för mig på farmor o farfars grav samtidigt som hon tände på brorsans. Då hade ljuset som vi tänt fredag em fortfarande brunnit. Bra kvalité på Bellis ljus tydligen!


Men nu ska jag ta och varva ner, i morgon ska jag jaga lionsföreningar och sponsorer i länen som är knutna till Ackis, det är ju barnen som bor där som kommer att få fördelen att bo i R McD Hus.


  Ha det så mys i höstmörkret, tänd många värmeljus!



Av Neta - 1 november 2012 22:41

Jag har inte slutat blogga jag bara skriver när jag tycker jag har något att skriva om och när jag hinner.

Man behöver ju inte ha all tid i världen för att man inte är lika aktiv som förut dessutom tar ju allt längre tid nu.


Nu har vi iaf haft ett eventmöte till om Ronald McDonald Hus och det är klart att dom första familjerna flyttar in  i huset dagen efter eventdagen på Holmen.

Jag träffade också Holmen-Lena för första gången efter att bara ha pratat i telefonen och vi klickade direkt.

Med på mötet var också en gymnasietjej som har sin praktik som volontär för huset och det visade sig vara dotter till en av Uppsalas gamla musikerrävar som jag faktiskt kände på Nybrotiden.

Vi har gjort ett preliminärt program, tösen har skickat ut sponsorbrev vi skrev ihop och jag blev idag kontaktad av en av Uppsalas Lionsföreningar som vill ha en loppis den dan och låta alla intäkter gå till omkostnaderna. Alltid drar det väl till någon mer person om det är loppis, verkar ju vara en hel folkrörelse.

Tillståndet är betalt och det känns himla skönt, efter som initiativet var mitt står jag som eventansvarig men det innebär ju inget merjobb direkt. Säkerhetsansvarig är sonen. Nu har vi nån licens som ska in till Stim och sen beror ju på hur många som kommer hur mkt som ska in dit men det sköts från huset sen.

Det är många turer innan man står där och mycket omkostnader som vi ska försöka bli sponsrade med.

Vi beslutade också att ha dagen utan paus innan dansen så det blir ett event och ett tillstånd, vi överlappar lite så vissa barnaktiviteter är kvar när dansen börjar.

Men nu börjar alltså jakten på sponsorer på allvar. Kan du bidra så hör av dig! Varje liten hundralapp är värdefull.

Bara hoppas jag får min elscooter så jag kan vara med därute och röra mig lite på området.


Nu i helgen ska vi upp till Årsunda, det är dans och jag ska försöka bidra genom att sitta någon timme i kassan. Gick ju bra sist. Vi sover kvar och innan ska vi äta middag tillsammans med kompisarna och tydligen orkestern också och det låter ju himla kul. Får väl bidra med något till fikat jag.


I morgon ska jag på något jag inte fått gjort på flera år. Sjukgymnasten i Bälinge är ett ettrigt fruntimmer som lyckats ordna en vattengympa åt mig som bara kostar 50 kr/gång. Tänk om jag hade vetat det tidigare!

Lite osäker känner jag mig på om jag klarar det med C är ju numera min ledsagare och ska hjälpa till så jag hoppas. Men det är tydligen trappor i bassängen och jag törs ju inte gå med kryckorna på våta golv. Min rulle kan ju inte användas till o från bassängen så.... bara hoppas det finns transportstol där och att den är ledig. Funkar det ska jag iaf få gå 2 ggr/veckan så håll tummarna är ni snälla.

Lite bittert är det att denna funnits hela tiden, hur hade det varit om jag hittat den då? Inte fått något break? Mycket har ju blivit förstört. Hoppas jag kommer i baddräkten bara kom jag på nu precis ;)


Ska väl fixa lite på graven i morgon också, kanske innan och sen blir det bakpotatis och kycklingspett till fredagsmys har tjejerna önskat, köper ju frysta spett i 50-pack på Willys, så det är enkelt i morgon. Kan behövas det kanske.


Presentation

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards