Mina ord och tankar

Alla inlägg under november 2017

Av Neta - 22 november 2017 23:08

Blåser halv storm här ikväll, det riktigt viner runt kåken och grannens träd har discodans utan musik. Syns så väl mot en gatlykta utanför altanen.

E jag och Lo drog till stan idag. Först ner till svärdotterns salong för att lämna in atteraljer till årets tomtenissa. Vi återanvänder luva, flätor och näsa.

Sen till Rusta för att köpa batterier, köpte 24-p av både AA och AAA då det var 2 för 100 nu. Annars kostar dom 60 kr per förp. Går ju mkt batterier till jul, 16 st bara till julgransbelysningen då vi skaffat sånna utan sladd.

Sen till Återbruket, det första jag köpte var en röd stolsdyna av tjockare typ, för vi glömde rullstolsdynan i hallen. Tar in den på vintrarna. Rullen ligger ju annars i bilen hela tiden.

Jag tycker ju väldigt mkt om koboltblått glas, hittade en blomskål m som mönster av gräs i botten för 25 kr. Lagom salladsskål. Så nu åker en annan ut, har nån som är repig tror jag.

Några rödglittriga kulor till granen för 1 kr och en brödduk kom med också.

Sen hittade vi en helt ny grönsakssvarv, syntes att den var oanvänd. Ni ser ju vad den kostade.

Nu var vi både hungriga och kaffesugna, allt på en gång. Så vi åkte till GC och Fågelsången, åt lunch, fikade och satt och pratade. Gick till Stadsmissionen, jag var ju på jakt efter småfigurer till mitt landskap. Hittade inga sånna där men 3 röda ljuslyktor i glas med etsat mönster. 10 kr.

Tror att det ska föreställa granar med. Blir perfekta på spegelhyllan i badrummet.
Vi fortsatte till Ur o Penn, E handlade lite men inte jag. En vända på Clas Ohlson relaterade inte heller till några småfigurer, inte heller på TGR men där hittade jag det här

Små presentpåsar och små julgranskulor som egentligen är godis. Tänker lägga några i snön i mitt landskap.
E ville in på Panduro men jag behövde posta ett kort så vi delade på oss. Hittade en postlåda vid Kvantumkiosken och gick därifrån in på Guldfynd, Gallerix, Lagerhouse, Hemtex och Servera men ingenstans hade dom åt som jag ville ha i minifigurer.

Tillbaka till Panduro där E inte var klar och se där hittade jag glitter, både silvrigt, stjärnor och vitt, en snögubbe och en julbil.

Åkte hem i mörkret, nu ser man ju alla dekorationer som börjar komma upp. Så fint.

E kom med in men Lotten åkte efter en stund. Hade köpt grillad kyckling och hade potatisklyftor i frysen, E micrade lite strimlade rotfrukter från en wokpåse och hade köpt färdiga såser, bea och tzatziki. Åt till Halv 8 och bonden.
Hon fixade lite med sin nya telefon sen åkte hon hem vid 22. Känns som vi har gjort så himla mkt idag. Är lite trött så nu ska jag ta det lugnt en stund innan jag lägger mig.

Av Neta - 22 november 2017 00:49

Kallt som attan, hade varit minus 11 i Skyttorp när E åkte från sitt stickcafe?. Här är det bara minus 5.3, men det är ett riktigt köldhål där borta.

Idag fick jag ett samtal från en mamma som nyss fått sin 5-åriga flicka diagnoserad med samma tumör som E har. Länge sen jag fick ett sånt samtal nu och är förvånad över hur det påverkar mig fortf. Hur man liksom sugs tillbaka till den där tiden en stund. Mycket är annorlunda idag, inte bara behandlingarna, man lämnas ute i kylan mkt med. Ingen kuratorshjälp eller så som vi fick. Man får ju t.ex inte alls lika mkt hjälp idag som vi fick. Jag hade ju helt vårdbidrag för E t.ex men där är Fk ganska hårda i sin bedömning idag. Det är ju svårt också för en förälder att så tidigt kunna se hur mkt merarbete det blir.
Att man ska behöva kämpa med det samtidigt som ens barn kämpar för sitt liv, det är inte vettigt nånstans.
Vi blev ju sjukskrivna båda två under en ganska lång period. Sen fick jag vårdbidraget retroaktivt från insjuknandemånaden. Idag kan man inte få vårdbidrag samtidigt som man är sjskr. Precis som att barnets vårdbehov och omkostnader skulle upphöra bara för att föräldern blir sjuk. Sjukt är vad det är! Det handlar ju inte om nån större summa heller, tror jag fick drygt 5 000 före skatt, mindre än min halvtidslön iaf och då var det ett helt vårdbidrag. Idag fattar jag varför vi kom efter så mkt, vi hade ju liksom inte ens existensminimum. Tog lång tid att komma ikapp men det är också dyrt att ha ett sjukt barn och dyrare är det idag. Försäkringen gäller inte heller för den här tumören eftersom den bildas i fosterstadiet. Men den märks inte förrän barnet är 5-6 år, hur ska man då gardera sig?

Jaja nog om det, jag kunde hjälpa den här mamman lite idag iaf, mest genom att bara lyssna och bekräfta att jag visste vad hon pratade om.

Ska bli kallt nåt dygn nu, sen får vi väl se om drt töar som dom sagt eller hur det blir.

Mugabve har avgått! Ska vi våga tro på det eller? Tar nästa diktator över nu? Eller ska befolkningen få välja sin president? Ska bli intressant att se om C får åka tbx på fred eller om det blir för oroligt.
Än så länge har dom bara kul iaf, idag hade dom träffat några polacker som dom käkat ihop med. Varit i Pretoria på dan.

Nu ska jag iaf gå i säng. I morgon ska Lotten o jag till stan. Tänkte köpa min sista julklapp till C. Köper ju numera bara till C o E. Sen blir det väl lite lunch o skvaller med.

Godnatt!







Av Neta - 20 november 2017 23:51

Efter vårdcentralen idag så åkte vi först till Rusta.

Ny stjärna, har kollat på den här flera år, nu var det bra pris.

Slingor en med microsmå lampor och en med småstjärnor, båda med timer.



En pingvin på is (spegel) och en tomtegumma till landskapet, en massa After eight, städmedel, fönsterputs, sköljmedel, toapapper o Torky. En söt tomtekasse och sen

Servetter!

Efter det lite mat på Ikea, innerkuddar till 2 soffkuddar som börjat fallera. Plastbackar till glödlampor och batterier.

Rött rundglitter, 2 julklappspåsar, en massa julgodis. Twist, apelsindajm och skumsnögubbar.

Ett nyårsljus, 3 amaryllis, E fick en i dan efter namnsdagspresent.

Och så klart skorpor.

Hem via Fullerö där jag bara skickade in L efter

Spegelstjärnor. Rätt dyra men dom ropade på mig redan förra gången jag var där.

Ja det var väl det ungefär, säkert glömt nåt.

Fick den här med posten, E har en och den är så himla bra. Penselflaska, bara ett litet hål så blir det nåt kvar är det bara skölja borsten, sätta på den igen och ställa in allt i kylen.

Kom en ny vinröd spetsklänning idag med. E o jag köpte varsin, men inte lika, då dom häromdan sålde klänningar för 150 kr. Hennes är i trikå med spetsisättning på framsidan som en kort ?slå? och spets i ärmarnas nederkant.

Köpte paj och soppa, så hon kom med hem och åt. Sen lite TV-tittande och lite planerande framåt. Åkte hem vid 23 då upptäckte dom att halva byn är strömlös, centrum var helt svart. Undrar varför?
Nu snöar det igen, det som kom igår låg faktiskt kvar med. Ska dock bli mildare om några dar så kan bli en grön advent.

Rätt trött, sov oroligt natten som var med lång sovpaus, sen upp vid 10.
Så nu är det Godnatt härifrån.

Av Neta - 19 november 2017 23:51

Som ni förstår är vi lite extra intresserade av det som händer i Zimbabve nu. Även om tjejerna nu lever lite lyxliv i Johannesburg, vilket dom är väl värda efter 6-dagarsveckor i 3 månader och inga 9-5 pass direkt, så vill dom ju gärna tillbaka. Dom har inte ens all packning med sig.
Mogabe är avsatt men vägrar gå. Frun sitter antingen i husarrest eller är utomlands men är utesluten ur partiet.
Vad händer nu? I morgon ska det visst bli en stor demonstration sa dom på nyheterna.

Skrev lite med C tidigare ikväll, hon hade skypat m familjen i Masvingo och lilla bebisen hade känt igen henne på skype. Så mysigt!
Idag hade tjejerna varit och shoppat, C hade köpt nya solisar och skickar den här bilden.

I solen vid poolen, livet är inte rättvist. Haha!

Jag gör inte så mkt på dagarna nu, idag har jag iofs jobbat lite vid datorn. Gjort i ordning räkningar för betalning och gjort en matsedel. Innan det hade jag 2 timmars jobb med nya recept. Fick återigen frågan om samarbete med matbloggen, jag behövde bara förfina recepten lite och ta mer bilder. Ruskigt bra betalt men nej tack.
För det första skulle jag få skaffa mig en annan kamera, o jag är inte speciellt bra på foto. Sen är det ju så att dom recept jag delar inte alltid är mina. Hittar ju mkt i tidningar o så förutom dom jag får mig tillskickade. Visst finns mkt eget med och mkt har jag ju tagit från mammas faster vars receptsamling jag har.
Sen mår jag ju inte alltid så bra, och att få ha piskan över sig att lägga ut nytt varje dag, nej det skulle bara stressa mig. Det är bra som det är. Vi har ju blivit ett litet gäng som mailar recept till varandra. Lite mysigt det med, som en matklubb nästan.

Sen denna blogg som är mitt minne, inte så mkt bevänt med det längre. Så bra att kunna gå tbx och titta.

Nu försöker jag piska L lite i fråga om städning. Så trött på detta tjatande, det är ju långt till jul tycker han. Ja kanske men med hans takt blir det väl klart till nästa jul. Det behövs städas nu! Saknar C på det viset, hon kan få fart på honom.

I morrn har jag iaf fått en återbudstid på Ekeby, ska fixa ett intyg. Sen ska vi på Ikea, hoppas det är lugnt där. Ska införskaffa lite nya innerkuddar och lite plastbackar till städskåpet.

Nu snöar det, såg en bild från Månkarbo på insta alldeles nyss. Där hade dom mkt mer ändå och det skiljer bara ett par mil. Vill ha snö till advent så hoppas det ligger kvar nu. Neråt skulle dom ju få massor. Känns som upp o nervända världen, vi borde ju få före dom.
Sen börjar eländet med snöskottning, har föreslagit att vi ska göra en parkering på framsidan för att han ska slippa skotta garagenerfarten. Han klarar ju egentligen inte det. Men envis som synden. Vill inte be om hjälp heller, det är pinsamt det.

Nu ska jag dra mig mot datorn och betala räkningarna. Pengarna finns strax på kontot. Sen ska jag krypa ner under vintertäcket som kom i idag.


Av Neta - 19 november 2017 00:36

Idag har vi lagat mat, gjorde en gryta på fläskkött med ingefära, vitlök o soja. Testade en fond m soja, vitlök, ostronsås o sesam ist för buljong. Hittade på matsmart. Den har jag inte köpt sista flaskan av. Gjorde på 1 kg kött, 300 g champinjoner, lök o 1 påse wokgröns. så blev en del portioner.
Sen gjorde vi en ost o skinksås fast på nån färdig marinerad kyckling. E kommer att göra ett inlägg om dom här rätterna i min matblogg.

C kom helskinnad fram till Johannesburg idag. Dom hade bokat nåt hotell först som visade sig vara halal så där ville dom inte bo. Bokade om till det här med både spa och pool. Dom ska på nån vingård, när vet jag inte men önskade mig genast en fl i julklapp haha. Gäller att passa på. Sydafrikanska viner brukar ju vara bra.

Imorgon får vi se vad som händer i Harare, spännande. Verkar ju som dom vill hålla allt fredligt iaf. Hoppas verkligen att tjejerna kan o får åka tillbaka sen.



Så här bor dom nu. Går ingen nöd på dom. Allt betalt av kyrkan p.g.a omständigheterna, eller om det är kyrkans försäkring.

Nu börjar det nog bli sängdags, E ska precis åka hem. Hon har fått nån allergireaktion här ikväll. Är lite väl rosig om haka o kinder.


Av Neta - 18 november 2017 09:26

I ett pedagogforum pågår en diskussion om lucia. Huruvida man ska få vara utklädd till vad man vill i ett luciatåg, t.ex batman eller spiderman. Vissa tycker det är självklart medans andra inkl jag inte tycker det. Vet inte om det är en generationsfråga.

Jag tycker det är kul, mysigt och viktigt med traditioner. Anser att det i den här oroliga världen vi lever i nu ger lite trygghet också.
Når mina tjejer var små köpte jag en bok om våra svenska traditioner, vad dom stod för och hur man firar nu och hur man firade förr. Väldigt utbildande även för oss vuxna. Har haft den med på jobbet med, det ingår i vår arbetsbeskrivning att värna om och lära ut om traditioner.

Advent, jul, nyår och påsk är ju givna, det vet vi väl det mesta om. Gillar däremot inte den fobi mot kyrkan som smyger sig in. Man måste inte vara troende för att vistas i kyrkan, dom tar emot alla teligioner inkl ateister där.
Men dom andra, pingst, valborg, kristi himmelfärd m.fl Dom har vi kanske inte samma koll på. Googla och läs på :-)

Men för att återgå till luciatåget så tycker jag att den ljusets högtid som lucia är så kanske inte Batman hör hemma.
Berättar man för barnen om varför vi firar den ( utelämnar kanske det mest otäcka ) så förstår dom oftast och vill sen gå i tåget som lucia, tärna, stjärngosse, pepperkaksgubbe eller tomte. Dom två sista hade varit otänkbara under min barndom. Men det hör ju ändå julen till och eftersom den firas under advent, då vi väntar på julen så är dom ok.
Nåt år hade TVs luciatåg med tomtebobarnen och troll också. Tomtebobarnen lever ju i tomteskogen, kanske rent av är tomtens grannar. Troll kändes konstigt, men dom kanske också är granne till tomtefar :-D
Tycker dock man ska skilja på ett ljuståg och maskerad!

Fick ett par frågor om landskapet jag vill göra i en ljuslykta jag skrev om i förra inlägget. Inspirationen kommer från lite bilder i gruppen Jultokiga på Fb. Landskap i julmotiv kan ju även göras på ett fat, en skål, eller varför inte göra ett julbord. Såg nån som pyntat ett brickbord. Man kan göra det ute eller inne. Här kommer lite inspirationsbilder.



Naturligtvis ska jag lägga ut bilder på min med sen.

Nej dags att gå upp och ta tag i dagen kanske. Kaffe!!!

Av Neta - 18 november 2017 00:57

Dan har gått i ett idag. E skulle ju till sjh, ett läkarbesök som varade i 10 min där hon fick veta att de förändringar hon har i levern inte är malingna. Det har ju hintats om det innan med men nu är det bekräftat till 100 %. Lite justeringar av nån medicin med så var det klart! Man är så van att hennes läkarbesök tar lång tid att vi blev riktigt förvånade. Vi hann bara tanka och ta en klunk av vårt medhavda kaffe innan hon ringde.

Vi köpte ju varsin sån här i Ullared, så himla bra. Jag gjorde alltså i ordning kaffe i morse vid 9, tagit några klunkar då och då under dan. När vi kom hem vid 4-5 var det fortf varmt trots att den bara var knappt halv då. Vet inte exakt hur mkt den rymmer men mer än man tror. Tur vi har varsin.

Fyllt på förråden, dreglat över lite julsaker. Hittat en ursöt lykta med utstansade snökristaller runt taket. Lite gammal stil. Skulle vilja göra ett litet jullandskap i en lykta, sett bild på det nånstans. Låg som frigolit på botten av dom här, tänkte om man har den kvar och silverglittrar lite. Trycker ner figurer lite så dom inte rasar så fort man kommer åt den. Lite frost på rutorna. Sen slinga eller LEDljus. Undrar om det finns LEDljus med timer? Nån som vet? Har en stjärna och en slinga som är så. Brinner 6 tim och slocken 18. Men kan lysa hela tiden med om man vill.

Den här är så. Risk för att den lilla granen hamnar i lyktlandskapet.

Vi åt lunch på Rixos, så bra där bara gå rakt in.

Under brödet ligger 2 grillade kycklingspett, de godaste jag ätit. Vi blev nästa irriterade först för vi fick vänta ett bra tag på maten. Men glömde det när vi fick den. Så saftig o så god smak. Men medans vi väntade var vi urhungriga så jag åt upp salladen och en trekant pizzabröd. Var ju mätt av det när maten kom, tvingade i mig ett spett, och 2 bitar från det andra, åt oliverna, tzatsikin, o kanske 10 strips. Sen var det bara att lämna, skämdes nästan. Men det är stora portioner där. Det brödet hade dom skickat med förgäves.

Nåt kul hände på CG sen, när vi checkade ut, scannar ju själva, fick vi en goodiebag.


Till fredagsmyset sa dom men här blir det nog i morgon ist.

Gjorde rårakor ikväll och åt med rom, rödlök, kladd o lite räkor. Så gott. Avocado tomatsallad till.

Här är frdagsmyset som blev kvar haha. Orkade inte, så nu sockrade jag jordgubbarna så dom håller till i morgon.

I morgon ska E o jag laga mat igen. Så skönt att ha lite klart i frysen i veckorna. Mina skov kan ju komma snabbt, då är det bara tina o värma. Köttgryta på fläsk med wokgrönsaker o sås med ingefära o soja. Så bekvämt med wokgröns i grytor.
Vi ska göra ost & skinksås med och matbröd om vi orkar.

C åker till Johannesburg i morgon, ska bo på hotell till fred. Sen får vi se hur det är. J trivs i London, såg en bild med öl på bordet haha.

Nu sängen!

Av Neta - 17 november 2017 00:44

Idag har jag orkat göra lite iaf, fixat med rentvättade kläder, hämtat pkt m kläder. Vi har fått undan alla dynor. Ser så kalt och kallt ut på altanen nu. Soffan är ju vit och de möbler som står vid den grå. Men soffan har samma grå på dynorna så man tänker inte på att den är vit. Ja utom nu då. Dessutom tog vi in vita bordet som stod på utbyggnaden. Blev så fel på nåt vis, dessutom är stolarna travade för att bord o stolar utifrån där ska få plats.
Får väl jula till det lite extra i år kanske. Göra nåt på det vita bordet också som kommer att stå nedanför den ljusbåge vi alltid har. Brukar ha lite tallris med röda virkade hjärtan i en rostfri mjölkflaska. Förra året gjorde svärdottern en grannissa med flätor, luva o näsa. Den hade jag inne på stora bordet tillsammans med den vita lillgranen i ljusslang. Har spart atteraljerna så hon ska få göra en i år med.

Borde nog ge de sakerna till henne snart. Nu ser jag att jag t.o.m hade en julvaxduk därute. Den hade jag glömt haha. Hittade på loppis i Tierp för 20 kr. Får väl fixa nåt till lillbordet med, men mer enfärgat kanske.

Den här sötnosen står därute med, men är så ful när den lyser så den belyste vi ist. Klippte kablarna. Vet inte vad det heter men är som lysstrån som skiftade färg. Så några som slocknat. Också loppisfynd från samma ställe. Är ju lite förtjust i snögubbar. Har en Knut på bron och flera inne.

Nu blev jag lite julsugen. Haha men får väl,lugna mig ett par veckor till iaf.

Blir ingen resa för C med mamma T till Sydafrika. Ist åker hon o M dit på semester en vecka vilken dag som helst. Kyrkan här hemma som fixat med det, sen får dom väl se hur det är om dom åker tbx eller blir tvungna att avbryta. Dom har inte all packning med sig så det blir ju lite besvär isf.
C vill tillbaka, hon känner sig inte klar. Men säkerheten måste ju gå först. Kul att få se Johannesburg iaf.

J är i London med sin pappa och halvbror, hälsar på sin halvsyster så just nu har jag två ungar utomlands. Om övrig familj också är med vet jag faktiskt inte. Inte taggat dom på Fb iaf och skrev till mig en halvtimme innan planet gick.

Nä nu är det nog sängdags, upp och in till stan i morgon. E ska på läkarbesök och det blir nog lunch i stan med. Sen ville hon till Lidl.







Måste bara visa mina nya skor. 4 cm kilklack men jag går ju inte så många steg. Grå mocka och lite bling.

Godnatt!

Presentation

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2
3
4 5
6
7 8 9
10
11 12
13 14
15
16 17 18 19
20
21
22
23
24 25 26
27 28 29
30
<<< November 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards