Mina ord och tankar

Alla inlägg under april 2023

Av Neta - 22 april 2023 11:48

Igår åkte Annika och jag till Sigtuna, jag hade önskat det. Varit så fruktansvärt mkt privat ett tag nu, tjafs, byråkrati och annat. Så jag ville ha en dag vid vattnet. Här är det rätt ödsligt vid sjön än så länge och jag är lite rädd för att åka bort till badet själv gm skogen. Mkt stenar och rötter på sina ställen. Vägen dit är avstängd just nu.

Vädret var ju verkligen med oss, jag tog med både hoodie och jacka för jag visste ju inte om det skulle vara kyliga vindar vid vattnet. Det var det inte! Inte en isbit kvar däri heller. Kortärmsväder och ljumma vindar som en sommardag.



Så ljuvligt!



Det första jag såg när jag klev ur bilen var scilla och vårlök. Vårlöken blommade överallt, tror inte jag sett så mkt på en gång nån gång som det här.


Vi parkerade vid minigolfen och gick upp på stan, alltså långa gatan. Haha! Tog en mjukglass, årets första för mig, med dajmströssel och utsikt!


Dessa hus med, så idylliskt.

Vi strosade genom stan, kollade på folk och i skyltfönster. Ner till hamnen som var nästan tom på båtar och bort till Våfflan som visade sig vara stängd och inte öppnade förrän 14.30



Vi hade kaffe med oss så tog en sjönära fika. Gick sen ut på strandpromenaden. Där hade det hänt saker, en ny stor lekplats. Alla bordbänkar under träden hade flyttats ut på udden bredvid solbryggan. Ist hade dom satt dit nya runt lekplatsen, det brukar ju vara lite huggsexa om borden på dagar som Mors dag och midsommar. Men jag hoppas att man även i fortsättningen ska kunna flytta ut bord under träden lite längre från lekplatsen. Alla är inte roade av barnskrik och en massa röj utan kanske vill äta vår picknick i lugn och ro, och även höra vad den som sitter mitt emot säger.


Det var lite svårt att se hur det skulle se ut när det var klart. Nu stod nästan alla bord endes vägen vid en parkering.


*Broccoliträd* kallar vi dom här. Haha! Men dom liknar verkligen broccoli sen. Gick tillbaka upp mot Våfflan och nu hade dom öppnat. Vi var hungriga nu.


Dom hade korv och hamburgare, men sen hörde vi att dom skulle servera våfflor med skagen bara den senare hade blivit klar. Svindyrt,180 kr men vi bestämde att vi var värda det. Ibland måste man få unna sig. Jätterolig våffla med som bollar och en väldigt god Skagen gjorde att det var värt varenda krona.

Gentlemannen i bakgrunden så fint och lite gammeldags klädd hade vi sett strosa på stan. Han parkerade sig i baren.


Sen strosade vi vidare på strandpromenaden och avslutade med en fika på en bänk.



Åkte en sväng ut på Munkholmen innan vi for hemåt.


Jag gjorde en plockis till Masked singers. Löste lite korsord och började lyssna på en ny bok. La mig ändå hyfsat tidigt och tänkte att jag skulle ta en rejäl sovmorgon. Mkt frisk luft gör en ju trött och solen tar.


Sovmorgon, jo tjena! Vaknade 7.45 Haha!

Nu ska jag äta lite frunch, åka och vattna hos Elle sen får vi se vad dagen ger.

Av Neta - 20 april 2023 23:12

Iaf kändes det så idag. Så himla skönt. När Mr X åkt så fixade jag lite, lyssnade klart på en bok och åkte sen ner till graven för att vattna pensé och påsklilja.

Man kan ju inte tro att den här stått ute under snö i nästan en vecka, och att det varit -11 gr. Den är ju lite ynklig i själva plantan men dom kommer nog igång lite mer nu i värmen. Tog bort rosorna och vattnade påskliljan med, den stod ju med hela krukan i snö.


Blommar så fint nu. Snart kan vi nog gräva ner lådan med vattenresorvaren i. Kanske rent av torka av stenen lite med.

Åkte in i pergolan på hemvägen. Vi har fått både bordbänk i solen, ett extra bord under taket, grill och papperskorg där. Va så skönt att sitta där på scootern, Sonja kom med sopor hon gick upp med, kom dit sen, alla som gick upp i backen stannar ju och pratar lite och 2 grannar från den här gården kom sen med. Kul om vi kan få igång sittningarna där igen. Kommer ju fattas två, Elle och Linnea. Ja Märta med. Så blir tre då.

När nästa veckas köldknäpp är över kanske vi kan prova grillen med nåt enkelt, nån karl får väl komma och grilla.

Hade tänkt göra soppa idag men i den här värmen är det ju inte så lämpligt. Fick bli korv o makaroner.


Nu ikväll gjorde jag en varm macka i Af med svampstuvning och mozzarella. Blir så fin färg på dom den här är körd på 180 i 6 min.


Den här säsongen har ju börjat med, nu väntar jag på att Nektarinerna ska komma ner i pris lite.

Sett dom första myggorna idag med. Har iaf ett myggbett på foten. Sen leker flera citronfjärilar med varann på baksidan, får för mig att en av dom är E. Den flyger mellan våra uteplatser, sätter sig på hennes gullviva, håller sig som runt mig.

Verkar inte varit nån bra kvalité på vårlökarna jag satt, inte en scilla kom på baksidan, och väldigt få krokus och porslinshyacinter. Pärlhyacinter kommer några stycken. Lite kommer väl på framsidan dock, iaf sett en scilla. Men folk går ju på baksidan, några kommer den vägen när dom ska hit så det är ju några växter som blir nertrampade. Gillar inte att dom går där alls. Ingången är ju på framsidan. Det får vara måtta på lathet.

Nu är jag trött. Gick upp 9 i morse och sov dåligt, blir så varmt på morgonsidan. Dags att byta till sommartäcket tror jag. Ska avsluta dan nu.

Av Neta - 20 april 2023 08:04

Ja stångkorv blev tydligen sångkorv Haha! Men jag tycker det låter så trevligt så jag ändrar det inte! Det är iaf så få personer som verkar veta vad stångkorv är idag så tror inte det spelarså stor roll.

Våra blev också lite misslyckade i konsistensen den här gången, lite lösa, troligen för att vi bara fick tag på krossat korn. Men vi åt av dom igår och smaken sitter där och det är väl på något vis huvudsaken. Det är väl på något vis huvudsaken. Jag fick dessutom in min del i en redan full frys, bara det är ju en bedrift. Haha!

Jag har ju svårt att nå in i hyllorna på mitt skafferi som sitter högt eller lågt. Så igår åkte vi till Ikea och skulle köpa ett utdragbart hyllplan. Det visade sig dock inte finnas, det jag sett var en utdragbar arbetsskiva och det hade jag ingen användning av. I stället köpte vi den lägsta utdragbara lådan. Å vilket lyft, vilken skillnad det blir när man kan dra ut hela och få en bra överblick. Bestämde mig snabbt för att byta den sista hyllan mot en sån låda ocksä vid nästa påfyllning av pengar.

Vi åkte sen till Nelins och handlade lite nödvändigheter. Tog en korv och en fika där som vi avnjöt i solen utanför. Sen lät vi bilen stå kvar där och tog en promenad efter ån till Fyrishov.


För nu var det äntligen dags, efter 4 ändrade datum skulle ledarna för rullstolsdansen äntligen få sina stipendier.


Vi stannade sen kvar en stund, fick testa lite rullstolsdans och se hur det gick till. Jätteroligt! Konstaterade dock att det är lite för mycket armrörelser för min trasiga axel.

Ja sen åkte vi hem, på vägen tog vi ut pengar till dansen jag hade tänkt följa med på idag. Fast nu vet jag inte, ska bli 18-19 gr och sol. Ska man verkligen sitta inne i en danslokal hela em då? Bara för att lyssna och se, jag tror inte det. Fick inte med mig nån som sällskap heller, Mr X lär ju dansa. Sen skulle jag åka färdtjänst hem ensam eftersom han åker hem igen. Nej jag skippar nog det.

Ska vila en stund till nu, sen vinkar jag helt enkelt av honom. Blivit lite mkt *samboskap* senaste veckorna nu. Lagom är bäst. Haha!

Av Neta - 18 april 2023 21:21

Attans vad god den blev. Gjorde om receptet, blev lite mer förståligt



Stångkorv


7½ dl korngryn
1½ lit vatten till blötläggning

Ca 1 kg vardera av nöt t.ex högrev o fläskkarré med mkt fett, koka i vatten som täcker, 1 tärning buljong per 5 dl vatten.
Några kryddpepparkorn, 1 lagerblad, och en skivad gul lök.

1 finhackad rödlök

3 msk salt

1 -2 msk torkad mejram

½ tsk vitpeppar

½ tsk mald ingefära

4-4½ dl buljong/kokspad

 Du behöver
2 stora kastruller,
en kanna som tål den heta buljongen, spar allt
En köttkvarn
Ett fat med kant typ ugnspanna i ?halva ugnens storlek? att ha vid kvarnen


Skölj grynen och låt dem svälla i vattnet i ca 2 timmar, häll av och koka i nytt vatten utan salt.

Koka köttbitarna som ovan beskrivs, nöt till 60 gr, fläsk till 70 gr. Går bra i samma gryta. Du får bara ta upp den ena tidigare.

Koka gröten mjuk, se förpackning, låt den kallna. (Tänk torr vikt här, alltså vätska till 7,5 dl korn)

Låt köttet svalna i spadet, dela i mindre bitar

Mal köttet medelgrovt i 5-6 mm hål

Blanda med den kalla korngrynen, rödlöken och kryddorna

Späd med den silade buljongen och arbeta hop det noga, börja med den mindre mängden.

Nu kan ni antingen stoppa korvarna i svinfjälster 28-30 mm i diameter till korvar på 15-20 cm långa eller ca 150 g smet, forma och rulla dom tight i gladpack som snörps i ändarna. Om du gör i gladpack, låt dem kallna över natten i kyl så dom stelnar och forma klar igen innan frys. Smeten är väldigt lös innan.

Frys i påsar!

 

Vid servering stek dom delade på längden utan *skinn* och servera med stekt potatis, stekt ägg och rödbetor.

Buljongen som blir kvar används med fördel till köttsoppa.

Åå vet ni vad som hände idag? Jo isen gick.


Första bilden i morse. Massor av blåsippor i skogen. Blåsigt idag så kändes kyligt vid vattnet.
Men nu är det banne mig vår.

Nu är vi klara med stångkorven iaf. Ont i armarna nu men det var det värt.

Av Neta - 17 april 2023 23:22

Överansträngde nog min axel som jag tidigare skadat i påskas. Men var ju jag själv som också ville fixa viss mat. Blev mkt sitta och skära. Sen är det ju min sovarm, försöker undvika gm att lägga mig på rygg, men när jag somnar så vänder jag på mig. Armen åker in under översta kudden som ligger lite omlott på den under och belastar med tryck där jag har ont.
Tycker också att lederna överlag är sämre, jag går sämre inomhus också och ute kan jag inte gå och hålla i flera saker, gå och bära en stol eller stå framåtlutad kortare tid än tidigare. Stelare i knäna och mer värk. Tar kryckorna ut till bilen t.ex vågar inte gå utan.

Jag sitter still mycket och det är ju inte bra men vad ska jag göra? Såg att grannen tittade konstigt idag, det ser ju ut som jag bara sitter och glor rakt ut när jag sitter ute och lyssnar på min bok. Haha!


Så mysigt att man kan sitta ute nu, lite för kyligt vid frukost och lunch på baksidan ännu, men på em är det ljuvligt. Just nu blommar porslinshyacinterna, blåsippor, krokus och scillan är på G på min baksida och på framsidan också.

Ska bli hyfsat varmt fram till helgen, pratas om 20 gr men sen kallare igen. Sista april börjar ju närma sig och eftersom det är en söndag kommer ju många att komma hit. Våra arbetsplatser stänger ju så vi är som regel lediga om vi inte har ett servicearbete, skolorna är numera stängda den dagen också.
Vet inte om jag ska åka in, är ju inte så kul ensam. Är isf intresserad av dagen bara, är så mkt fylla senare. Men är bra häftigt att höra på Allmänna sångens konsert på Carolinas trapp.
C funderar på att skriva upp sig på jobb så där har jag inget sällskap. Är ju hårt tryck på akuten den dagen.

Mr X har ju varit här mkt ett tag nu, kommer i morgon med då han har ett styrelsemöte på morgonen, vi har en gemensam grej på onsd sen em, sen är det visst bra dans på torsd och då funderar jag på att åka med eftersom det är en bra orkester. Han åker hem efter den och jag åker isf färdtjänst hem.

Vi ska göra stångkorv i morgon och han tar med sin assistent som vi hade och jag är van att jobba med. Har ju en ny, egen som jag inte riktigt kommer överens med.
Ska lägga i blöt korngryn i natt sen sättta på köttet i morgon direkt på morgonen. Då är det bara mala och röra hop med kryddor, lök och buljong på em sen. Då får jag också hjälp med att rulla dom i gladpack. Brukar bli runt 30 st. Håller inte på med fjälster och korvhorn, jag skalar iaf sånna och då är det enklare med gladpack.



Stångkorv


7½ dl korngryn
1½ lit vatten
2 x 2 dl buljongkokt kött, lika delar nöt o fläsk, jag tar en ganska fet fläskkarré och en högrev, ca 1 kg av varje.
3 msk salt
1 msk mejram
1/2 tsk vitpeppar
1 finhackad rödlök
1/2 tsk mald ingefära
4½ dl köttspad

Skölj grynen och låt dem svälla i vattnet i ca 2 timmar

Under tiden kokar ni köttbitarna i vatten så det täcker tillsammans med buljongtärningar (1 per 5 dl vatten) , några kryddpeppar, ett lagerblad och en gul lök i klyftor

Koka grynen mjuka, se förpackning låt den kallna

Låt köttet svalna i spadet, dela i mindre bitar

Mal köttet medelgrovt i 5-6 mm hål

Blanda med den kalla gröten, rödlöken och kryddorna

Späd med kokspadet och arbeta hop det noga

Nu kan ni antingen stoppa korvarna i svinfjälster 28-30 mm i diameter till korvar på 15-20 cm långa eller forma och rulla dom tight i gladpack som snörps i ändarna.

Frys i påsar!

Vid servering stek dom delade på längden utan skinn och servera med stekt potatis, stekt ägg och rödbetor.

Stångkorv är hopplöst att få tag på i butik idag och ofta är det så att inte ens de i personalen vet vad det är. Vi är ju uppväxta med den så känns lite konstigt att det är så.


Idag blev det väldigt lätt mat, korv m bröd ute och en omelett med skinka, mozzarella och tomater ikväll.


Steker alltid omelett på en sida på medelvärme. Då blir den lite frasig i kanterna.

Ja men nu ska jag fixa lite innan sängdags.

Av Neta - 16 april 2023 18:22



Veckans FRUKT


Cantaloup
Cantaloup är relativt liten, 10?15 cm i diameter. De har i huvudsak nätkaraktär på skalet. Fruktköttet kan vara ljusgrönt eller orange beroende på sort.

Används och äts som honungsmelon, se förra matsedeln.

Veckans FRUKOST

Gör din egen müsli, ät med fil, yoghurt eller mjölk.
tillsätt gärna bär eller frukt

Hemgjord granola

5 dl blandade gryn ex. dinkel, havre, korn och vete
3 dl sötmandel, 200 g
3 dl hasselnötter, 200 g
2 dl pumpakärnor, 150 g
1 dl honung
50 g smör

Sätt ugnen på 175 gr
Lägg i det torra i en form
Blanda ner honung och smör
Rosta till allt fått fin färg, 15-20 min
Rör då och då
Låt det svalna och rör ner något av nedan stående

2 dl torkade bär eller frukt, gärna olika sorter
1-1½ dl kokoschips
1 dl torkat nyponskal
2 msk vaniljpulver

Veckans BRÖD

Grova frallor
(16?20 stycken)
1 påse torrjäst
100 g skurna rågkärnor eller vetekärnor (eller solroskärnor)
250 g råg-, spelt- eller grahamsmjöl
600 g vetemjöl
1 tsk salt
1 tsk socker
1/2 dl olja
5 1/2 dl vatten (ev. hälften vatten, hälften yoghurt)
Vatten till pensling
Sätt ugnen på 200 gr
Blanda jäsblandningen med de olika mjölsorterna, salt och socker.
Tillsätt olja och vatten och arbeta degen väl.
Dela degen i 16?20 lika stora delar och rulla dem till bullar.
Lägg bullarna på en bakplåt som är täckt med bakplåtspapper och pensla dem med vatten.
Strö över solrosfrön.
Låt bullarna jäsa i 50 minuter
Baka dem i ca 20 minuter.

Veckans SALLAD

Melonsallad

1 honungsmelon
250 g grön sparris
½ rödlök
250 g körsbärstomater, gärna i olika färger
50 g ärtskott
2 msk kallpressad rapsolja
1 citronklyfta, saften av
lite flingsalt

Kärna ur och tärna melonköttet
Ansa och förväll sparrisen i 3 min, kyl direkt
Skär sparrisen i ca 3 cm stora bitar
Skala och strimla löken
Dela tomaterna
Skär ner ärtskotten lite om de är långa
Blanda rapsolja, citronsaft och salt i en skål
Blanda i grönsaker och melonbitar.
Ställ en stund före servering

Veckans VEGO

Morotsbiffar

400 g morötter
200 g rotselleri
1 purjo, liten
1 msk smörolja
2 tsk curry
1 tsk spiskummin, mald
½ dl vatten
1 tsk salt
2 ägg
0.5 dl vetemjöl
ströbröd

Sätt ugnen på 225 gr
Skala och riv rotsakerna grovt.
Skölj purjon väl och skär i tunna strimlor.
Fräs curryn i i smöroljan en stund, tillsätt grönsakerna, rör om
Strö över spiskummin och häll på vatten.
Låt koka till allt bli mjukt. Salta.
Lägg över de frästa ingredienserna i en skål och mixa med ägg samt vetemjöl
Sikta ströbröd i ett jämt lager på papperskädd långpanna
Forma till biffar som läggs på
Sikta ströbröd på varje biff.
Stektiden i ugnen är totalt cirka 20 minuter och biffarna vänds försiktigt med stekspade efter halva tiden.
Servera med pasta, ris eller bulgur, en kall sås och sallad.


Fräsch sås till det mesta

1½ dl gräddfil
½ dl majonnäs
1 msk honungssenap (Månkarbosenap blir bäst)
½ syrligt äpple, grovrivet
1 liten finhackad ättiksgurka
1 liten eller 2 msk finhackad gul lök, om färsk lök ta med lite blast
2 msk hackad dill (ev också lika mkt persilja)
2 msk kapris
Salt & sv.peppar

Blanda och låt stå kallt en stund

Går utmärkt att använda som ?kladd? i potatissallad också, då blandar man gräddfil (kan bytas mot kaffegrädde) , majonnäs, senap, lök och kryddor. Vänder ner potatisen varm och låter den dra åt sig smakerna medans den svalnar.
Sen tillsätter man äpple, gurka, dill och kapris.




MÅND

Bruna bönor med stekt fläsk

Gör bruna bönorna enligt beskrivning på förpackningen, brukar bli bäst om man tar exakta mått av ättika och sirap.
Glöm inte ta med blötläggning i planeringen, koka dom gärna med ett par kanelstänger.

Eller så köper ni *en korv*

Stek fläsket knaprigt. Servera med rivna morötter. Sett att vissa vill ha potatis till med.


TISD

Persiljejärpar med gräddsås och saltgurka


600 g nötfärs eller blandfärs
1,5 dl havregryn
0,75 dl mjölk
0,75 dl vispgrädde
1 st ägg
1 msk kalvfond
½ kruka kruspersilja, finhackad
1 st gul lök, finhackad
salt
svartpeppar


Gräddsås
5 dl vispgrädde
1 msk kalvfond
1 msk tomatpuré
Koka upp ingredienserna till såsen och låt puttra på svag värme tills såsen tjocknar, rör om då och då.
Smaka av med salt och peppar.
Arbeta ihop alla ingredienser till en smidig färs och forma järpar med hjälp av en sked och din handflata.
Blöt skeden mellan järparna så går det enklare.
Bryn järparna i smör i en stekpanna och lägg dem sedan i en ugnssäker form.
Sätt in i ugnen på 150 grader och låt järparna bli färdiga.
Servera med gräddsås, kokt potatis och saltgurka
Koka upp ingredienserna till såsen och låt puttra på svag värme tills såsen tjocknar, rör om då och då. Smaka av med salt och peppar.


ONSD

Flexibla fisken, se recept i tidigare tillägg


TORSD

Champinjonsoppa med tomattoast
Till 4

250 gr färska champinjoner
6 dl hönsbuljong
3-4 dl matlagningsgrädde
ca 3 msk torr sherry
salt & vitpeppar
torkad timjan

Tomattoast:
1 baugett eller annat bröd
smör
1 vitlöksklyfta
1 fast tomat
hackad persilja


Ansa och skär champinjonerna i bitar.
Fräs dom i lite smör
Koka upp buljongen i en kastrull, tillsätt champinjoner och grädden och sjud till soppan är lagom tjock.
Smaka av med sherryn, salt & peppar och lite timjan.
Mixa om så önskas

Toasten:
Skär baugetten i skivor och stek dem gyllenbruna i smör.
Gnid in ytorna med en delad vitlöksklyfta.
Lägg på tomatskivor
Strö på hackad persilja.

Häll upp soppan.
Servera genast med varma toast.

Glass och bär

FRED

Saftig smörgåsrulle med skaldjur


1 focacciabröd på dinkel

ca 13 dl dinkelmjöl
2 tsk salt
2 msk olivolja
50 g jäst
7 dl vatten

2 msk olivolja
havssalt, örter

Ugn 250°, 225°
Häll 1 liter mjöl, salt och olivolja i en matberedare.
Smula jästen över.
Värm vattnet till 37° och häll i det.
Bearbeta degen med degkrokar ca 5 min i matberedare.
Låt den jäsa övertäckt ca 30 min.
Kör några tag med degkrokarna och tillsätt ev lite mer mjöl så att degen blir hanterbar. Den ska vara ganska lös.
Häll den i en bakpappersklädd långpanna, 30×40 cm. Tryck ut och jämna till degen så att den är jämntjock.
Tryck hål med fingrarna lite varstans i brödet och ringla över olja.
Strö över salt och örter.
Låt degen jäsa under duk ytterligare 30 min.
Sätt in plåten mitt i ugnen, 250°. Sänk värmen till 225°.
Grädda ca 20 min.
Låt brödet svalna och kallna helt.

Fyllning:
300 g färskost med vitlök & örter
3/4 dl majonnäs
1 dl lätt fraiche
1/2 msk riven pepparrot
1 dl hackad dill
200 g rökt lax i tunna skivor

Garnering.
2 dl vispgrädde
500 g räkor med skal
späda salladsblad
100 g rökt lax i tunna skivor
dillvippor

Dela brödet och försök få en så tunn underdel som möjligt.
Använd underdelen (överdelen kan du göra goda smörgåsar av eller servera till soppa). Blanda 200 g färskost, hälften av majonnäsen, fraiche och pepparrot med dill.
Bred röran på brödet. Fördela laxskivorna ovanpå och rulla ihop rullen så hårt det går.
Garnering:
Vispa grädden och blanda den med resten av färskosten (100 g) och majonnäsen.
Bred blandningen på rullen, inget bröd ska synas.
Täck rullen väl med plast och låt den ligga i kylen några tim.
Lägg rullen på en bädd av sallad.
Skala räkorna.
Garnera rullen med räkor.
Dela laxskivorna och snurra ihop dem till rosor.
Lägg dem på smörgåsrullen.
Sätt fast dillvipporna längs kanten på rullen.

LÖRD

Sjömansbiffgratäng


500 g lövbiff
2 msk smör
750 g potatis
3 stora rödlökar
100 g bacon
2 dl stark köttbuljong av tärning
½ flaska öl
salt och peppar

Servering:
HP-sås
rödbetor eller inlagd gurka
grönsallad

Sätt ugnen på 200°.
Bryn lövbiffarna hastigt på båda sidor i lite smör.
Dela biffarna i stora bitar.
Skala potatis och skiva i ½ cm tjocka skivor.
Skala och skiva löken och fräs den mjuk i smör utan att den får färg.
Täck botten på en gjutjärnsstekpanna med baconskivorna.
Lägg på ett lager potatis, ett lager biff och ett lager lök. Salta och peppra.
Upprepa lagren, avsluta med potatis.
Häll på buljongen och ölen och sätt stekpannan i ugnen i ca 1 timme.
Servera med HP-sås, rödbetor eller inlagd gurka och en grönsallad.


SÖND

Krämig skaldjursfrestelse
4 pers

1 brk skalade räkor i lake
1 burk krabba
200 g torskfilé
1 fiskbuljongtärning
5 dl vatten
100 g champinjoner
20 g smör
1 msk vetemjöl
2½ dl matlagningsgrädde
1 dl crème fraiche
salt, peppar
1 dl riven ost 1.

Sätt ugnen på 200 gr
Låt räkor och krabba rinna av i en sil.
Dela torsken i bitar, koka upp buljong, lägg i fisken sätt på lock och låt stå på trä eller kork i 10 min
Låt rinna av, spar buljongen
Hacka svampen.
Blanda torsk, hälften av räkorna och svamp, lägg i smord ugnsform.
Smält smöret till gratängsåsen, pudra över mjölet och rör om, späd med grädde och koka så det tjocknar.
Rör i crème fraiche och krydda, späd med buljong om det behövs
Tillsätt krabba och häll såsen över gratängen.
Strö över osten och gratinera i ca 15 min.
Toppa med resterande räkor.

Smulkaka med hallon och choklad

5 dl vetemjöl
1 dl strösocker
1 tsk bakpulver
150 g smör
1 ägg

500 g ricotta
2 äggulor
¾ dl socker
100 g mörk choklad
150 g hallon

Sätt ugnen på 200 gr
Blanda samman mjöl, socker och bakpulver i en bunke
Tillsätt smöret i bitar och smula in i degen
Tillsätt sist ägget
Fördela hälften av smuldegen i en ugnsfast form
Vispa samman ricotta, äggulor och socker till en fluffig smet
Hacka chokladen fint
Vänd ner choklad och hallon i ricottasmeten, häll den i formen
Strö över resterande degsmulor
Grädda på nedersta falsen i ca 45 min tills kakan fått fin färg.


Av Neta - 15 april 2023 23:49

Fy farao vilken byråkrati. Å herre gud vilket krånglande. Vi kom till banken för att föra över hennes skatteåterbäring på oss och det var 20 före oss. Första frågan vi fick var om vi hade med oss bouppteckningen. Då är alltså både Mr X och jag registrerade dödsboägare och det står på bouppteckningen som dom kunde ta fram själva. Tur att vi var där båda och att L kunde godkänna att hennes skatteåterbäring fördes över på mitt konto, annars hade han fått vänta några dar på överföringen. E och jag hade samma bank men han hade en annan.

Ingenstans står allt det här, ingenstans står det att dödsfallsintyget måste beställas av oss själva, och att vi måste kontakta de olika instanserna själva. Vi valde ju att göra en dödsboanmälan då hennes skulder övergick hennes inkomst just då. Det har ju sen rätat till sig på vägen t.ex genom att L betalade dom räkningar som fanns innan vi kom åt hennes konto med ett lån. Och att vi nu fick ett väldigt litet men ändock överskott. Syskonen ärver egentligen inte men dom fick några hundra i var ändå. Vi delade på resten och håller nu tummen för att det inte kommer nåt mer för fy farao vilken byråkrati det varit med precis allt, och det ska man orka i sorgen.
Hade vi vetat vad vi vet idag hade vi anlitat en jurist. Men vi visste ju inte och tänkte väl att det mer eller mindre skulle gå jämt upp.
Men nu är det gjort iaf.

Vi firade med köttbullar och mos på Ikea och fixade lite ärenden. C kom och vi gick ett varv på Eko efter en fika där. Handlade lite på Cg och åkte hem och gjorde lite fredagsmys. Kollade på TV men eftersom jag inte var 100 så gick vi och la oss tidigt.

I morse vaknade vi hyfsat tidigt, tvättade rullstol och scooter, fixade lite i rabatterna, handlade rosor och gick till graven. Han är så himla snäll mot mig den mannen. Skömmer bort mig med fix. Vi åt på baksidan och slöade sen i solen.





Fick nog lite färg.


Någon duschade och åkte på dans. Ja inte klädd så! Haha! Han kommer till veckan igen för upptäckte att han hade nåt möte på flyget på tisd och vi fick hastigt o lustigt en gemensam grej på onsd, och så råkade det vara en bra orkester på Fyris på torsd. Så lämpligt då! Hihi!

Hittade en 12-bitars fryst sushi på Hk här, 25 kr skulle ätit den ikväll men blev inte så. Blir i morgon ist.


Enligt kassörskan skulle den vara bra iaf, många kunder hade sagt det. Hon trodde också att den skulle bli kvar i sortimentet men kanske inte till det priset. Jag köpte iaf två.

Nu ska jag gå i säng. Kl är strax midnatt!

Av Neta - 14 april 2023 00:49

Men är väldigt trött. Precis som jag är så här när pollensäsongen börjar men lite extra trött i år. Då har jag inte ens börjat med tabletterna än, bara med nässpray. Dags att fylla dosetten i morgon då åker pillren i med.

Vi har haft två varma dagar med 17-18 gr på framsidan där det är skugga från14-tiden, igår kl 18.15 var det över 19 gr. Före dom här dagarna var det 8-10 gr. Idag var det knappt dagsljus på em, regnskurar och 8 gr.
I morgon ska det regna hela dan och bli max 9 gr om man får tro väderappen. Sen sol flera dar och långsamt varmare. Vågar man tro att vintern är över nu?

Mr X är här igen, vi ska till banken i morgon. Va meningen att C skulle följa med mig häromdan men då mådde jag inte bra.
Mr X passade på att dansa i eftermiddags och vill göra det här på lörd också, så då stannar han men åker hem efter dansen på lörd natt.

Han kom vid 18.30 för han va till Lidl en sväng först, hanlade lite åt mig, går ju åt mer bröd t.ex när han är här.


Gjorde min *flexibla fisken* tills han kom. Ingen bantningsmat direkt då såsen består av vispgrädde. Men enkel och snabb.
Lägger tinade bitar av valfri fisk i en ugnsform.
Kryddar med salt o peppar, täcker dom sen med dill. Det ska vara mkt dill. Sen tomater på det och så på med grädden över alltihop tills det nästan täcker. In på 200 gr i 30 min. Blr väldigt fin smak, äts med potatis o sallad eller rivna morötter. Så gott stt mosa till potatisen i den grädden. Funkar säkert med magrare grädde med.

Sen har vi glott på TV. Tagit lite fika och pratat, mest han om dansen idag som tydligen inte varit jättebra. Men blir väl bättre på lörd då han får dansa till Fernandoz. Dom kan dock vara lite ojämna har jag hört. Jag vet inte ens om jag hört dom de senaste åren. Duktig sångare dock.

Men nu släcker jag lampan och sover. Godnatt!



Presentation

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8 9
10 11 12
13
14 15 16
17 18
19
20
21
22 23
24
25 26 27
28
29
30
<<< April 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards