Mina ord och tankar

Alla inlägg den 1 december 2019

Av Neta - 1 december 2019 14:32

Hösten har trots en riktigt grå november gått rätt fort ändå. Men det har ju hänt lite trevligheter under månaden också, kryssning, restaurangbesök och Göteborgstrippen.
Elle kom igår och har invigt nya bäddsoffan, helt ok tyckte hon. Men jag ska nog köpa en smalare bäddmadrass också. Den är 99 cm djup obäddad och en person sover ju bra i den så. Sittdjupet när kuddarna är i är 60 cm. Men ska ändå skaffa lite fler soffkuddar, har hittat på Ikea i blå sammet. Skönt att ha bakom ryggen.
Nu är det bara nya bänken som fattas men jag har ju världens bästa X som har lovat att fixa det åt mig. Den har ju 2 stora lådor och 2 fack så då blir jag av med skivor och filmeroch lite mer också. Ska få hjälp att köpa en spelare med.

Har börjat fixa lite till advent men tänker inte ta upp allt jag har. Orkar inte fixa, byter dukar och gör lite fint på borden. Resten får vara. Just nu är jag inne i nån slags skov. Ska ta in granen till Lucia sen så vi hinner njuta av den innan vi åker.
Elle och jag hade lite glöggmys igår iaf.

Elle har pyntat alla krukor så fint.

Vi bakade saffran igår och gjorde degen i matberedaren, funkade bra men saknar assistenten.


Saffransbullar med kesella



100 gr smör
5 dl mjölk
50 gr jäst
250 gr kesella
2 påsar saffran
1,5 dl socker
1/2 tsk salt
ca 1,6 lit vetemjöl

Smält smöret och tillsätt mjölken däri, värm till 37 gr
Smula jästen i bunken
Häll i degvätskan och rör om till det lösts sig.
Tillsätt kesella, saffran, socker, salt och det mesta av mjölet.
Låt den jäsa övertäckt i 40 min.

Sätt ugnen på 225 gr
Ta upp och knåda degen smidig på mjölat bakbord.
Baka ut, bred på ev fyllning, forma bullar eller längder och jäs på plåt 40 min.
Pensla med uppvispat ägg och grädda i nedre delen av ugnen 15- 20 min.

Fyllning till saffranslängder

200 gr mandelmassa
200 gr mjukt smör
1 dl råsocker
1 msk kanel
2 msk romessence

Riv mandelmassan och blanda med resten. Bredpå och forma bullar eller längder
Pensla bullarna med 1 ägg uppvispat med 1 msk mjölk, strö på råsocker och mandelsplitter (hackade mandelspån)

Gör det här receptet med den här fyllningen. Gjorde lussekatter på hälften och fyllda bullar på den andra hälften. Elle tar så klart hem lite och Xet får några med. Han ska även få lite lutfisk. Vi hade ju tradition att äta det på 1 advent, nu får han äta när han vill Haha! Men tror inte han fixar själv så han får en matlåda. Han hjälper ju mig så mkt så jag får ju betala igen som jag kan.

Ont idag efter bök igår men tar det lite lugnt en stund nu och fortsätter sen. E är kvar till 18, jag hade velat till Hedemora ikväll men det verkar inte bli så.

Ha en fin adventssöndag allihop!

Presentation

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16 17 18 19
20
21 22
23
24
25
26
27 28
29
30
31
<<< December 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards