Mina ord och tankar

Alla inlägg den 19 december 2019

Av Neta - 19 december 2019 20:59


Stångkorv


7½ dl korngryn

1½ lit vatten

1½ dl buljongkokt kött, lika delar nöt o fläsk

3 msk salt

1 msk mejram

½ tsk vitpeppar

1 finhackad rödlök

½ tsk mald ingefära

4½ dl köttspad



Skölj grynen och låt dem svälla i vattnet i ca 2 timmar

Under tiden kokar ni köttbitarna i vatten så det täcker tillsammans med buljongtärningar (1/ 5 dl vatten) , några kryddpeppar, ett lagerblad och en gul lök i klyftor

Koka gröten mjuk, se förpackning låt den kallna

Låt köttet svalna i spadet, dela i mindre bitar

Mal köttet medelgrovt i 5-6 mm hål

Blanda med den kalla gröten, rödlöken och kryddorna

Späd med kokspadet och arbeta hop det noga

Nu kan ni antingen stoppa korvarna i svinfjälster 28-30 mm i diameter till korvar på 15-20 cm långa eller forma och rulla dom tight i gladpack som snörps i ändarna.

Frys i påsar!

Av Neta - 19 december 2019 20:55


Stångkorv är något vi gillar i den här familjen. Det börjar dock bli svårt att hitta i butikerna, dålig efterfrågan helt enkelt. Till och med vårt lokala lilla charkbolag har strukit den från sin produktlista. Men vi som är födda på 40-50 talet vi är ju vana att ha den på vår meny.
Mina barn är uppväxta med det också, billigt och gott.

Min äldsta dotter trodde länge att det hette käk. Haha! Det var ju lätt att göra även för den som inte är så slängd i matlagning och när maken var ensam med dom och skulle laga middag blev det väl stångkorv ibland. Och då sa han, nu ska vi göra käk.... Han sa det säkert om annat också men just med stångkorv hade fastnat hos henne. Det ska ha varit när han var barnledig m C, så hon var väl bara 6 år.
Hon har berättat det här helt nyligen då hon också saknar det i butikerna.

Jag frågade efter den på en av våra större butiker och då visste inte ens den personalen där som ändå jobbade i charken var det var. Då blir jag lite mörkrädd.
Den är ju som isterband fast inte rökt, sen är väl smaksättningen lite annorlunda kanske. Stångkorv skalas alltid och steks antingen kluvna på längden på båda sidor eller med tärnad potatis rå eller kokt, till ett smul. Äts med stekt ägg och rödbetor.

Av Neta - 19 december 2019 20:53

Av Neta - 19 december 2019 14:32

Det var domen jag fick på sjh. Ökat tryck på hö öga och syntes också en skugga på det på ögonbottenfotot. Kan ha med diabetesen att göra. Har ju haft godkänt på det sen det upptäcktes, men vet också att jag fuskar så här års, så kan vara bara det.

Skönt iaf att det inte var hål på näthinnan som det kan bli eller avlossning på den. Man var ju lite orolig för resan.

Tvättar och packar nu, pratat med grannen om att slänga ett öga hit, hon går ut flera ggr om dan, har ju hundar.
Vi har också bokat första krysen på dansbandsveckan. Donnez, Streaplers, Engdals och Lövgrens. Och en trevlig kryssningsvärd på det kan ju knappt bli bättre. Fanns inga hytter så jag bokade 2 sviter med avbeställningsskydd. Tänkte byta om det kom några återbud men pratade med familjen igår och då bestämde vi att köra på det iaf. Leif o jag betalar hälften i var. Ingår frukost, vin, öl, frukt m.m Kan bli en eftersittning där om man träffar några vi känner ;-)

Har städ idag, hon fejar i köket för fullt nu. Pyntade ju lite och bar ut resten igen. Vi lär nog få jul så det räcker. När vi kommer hem är det ju slut.

Några strötomtar och lite mys med ljus på borden. Det fick räcka.

Nyår kommer E. C ska fira med kompisar och L ska åka till Örebro med sin danskompis. E o jag ska ta en 3-rätters från en restaurang här och bara göra lite plock till skumpan på 12-slaget. Är ju det som är kul att fixa. Funderade ett tag på Fyris men det löste sig inte.

Har ni griljerat skinkan? Om inte får ni ett tips här

Mitt inlägg från Twitter.

När ni ändå håller på kan ni göra den här också. Godare än vanlig sillsallad.

Matjesillröra med rödbetor

1 brk matjessill, 200 g
4 hårdkokta ägg
1 dl tärnade rödbetor
1 rödlök
1 liten knippa eller 1 msk torkad gräslök
1 dl gräddfil, kan bytas mot 1 dl matlagningsyoghurt
1 dl matlagningsyoghurt
1 krm nymald svartpeppar
Ev 1 tsk rödbetsspad för färgens skull

Grovhacka sill, ägg och rödbetor
Finhacka rödlök och gräslök
Rör ihop alla ingrdienser och smaka av
Låt den stå en stund före servering.

Nu ska jag koka kaffe till städerskan och mig.

Presentation

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16 17 18 19
20
21 22
23
24
25
26
27 28
29
30
31
<<< December 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards