Mina ord och tankar

Alla inlägg den 11 april 2021

Av Neta - 11 april 2021 23:09


Snöfall och hård vind ska det bli här i natt. Så jag har smitit in i sovrummet med nerdragna persienner så jag ska slippa se eländet. Regnat nån timme och blåser ordentligt, alldeles nyss såg jag dom första flingorna också.
En unka grad ute men inget minus före iaf.

Tidigare idag var jag ut och fotade lite från golvet på baksidan.


Blåsippor under Bergeniabladen


Porslinshyacinter, min favvo bland dom första vårblommorna. Vid huset hade dom spridit sig på hela framsidan.


Scilla, dom här kom då Mi redan varit här och grävt ner alla lökar. Så jag tryckte ner 50 st i en av pallkragarna. Tanken är att dom ska flyttas sen.


Knopp i en av tre julrosor. Dom andra ser angripna ut, dom här tryckte jag också ner i en pallkrage. Kom samtidigt som scillan.Dom trivs väl egentligen bäst direkt i gräsmattan. Iaf gjorde min vita det som jag hade vid huset.


Dom här står än så länge i botten på en stor plastback. Ska planteras ut senare.


Ampeln på baksidan.


Till sist gräslöken, har 3 tovor men tänker att Leif ska få en att ha på sin inglasade. Han måste ju ha gräslök till matjesillen. Haha! Dill till potatisen får han så själv.


Gjorde nån korvröra till färsk pasta

Grovhackade en färsk lök med blast och allt och en gul bit paprika.
Fräste det en stund innan jag la i falukorven i bitar, det fick fräsa några minuter
Stänkte på nån msk japansk soja, hade i ca 1/2 tsk sambal och nån msk ketjap manis + ca 1dl matlagningsgrädde.
Salt och 4-peppar. Kokade hop det. På slutet hade jag i en näve strimlade sockerärtor och en tomat i bitar.
Blev inte så tokigt alls. Kanske kunde det varit lite vitlök i med. Blev 2 matlådor i frysen med pasta med.

Har en snutt korv kvar till i morgon, så blir nog stekt korv m stuvad spenat och stekt ägg till råstekt potatis i morgon. Råsteka potatis i kallpressad rapsolja är oslagbart. Klicka i en smörklick sista sekunderna sen lite rosmarin, salt och svartpeppar.

Nu är det iaf helt avpåskat för i år här. Ska bara packas ner också. Men kände inte för att gå ut i snålblåsten och hämta lådorna ikväll. Inte säkert jag kan det heller.

Nu blir det några sidor i boken innan det är godnatt.

Av Neta - 11 april 2021 00:32

Så trött på den här pandemin. Så trött på min kropp, jag vill inte ha ont, jag vill kunna gå och dansa, jag vill inte att den åldras, jag vill inte vara så här ful. Jag vill ha mitt liv tillbaka! Jag bara orkar inte längre med denna isolering och att vara livrädd för smittan.
Bara att duscha kräver numera en perfekt morgon då inget får fallera, glad att jag fortf kan göra det själv dock.

Men dagarna går och jag träffar ju iaf Elle, kanske inte varje dag men ofta. Ikväll käkade vi tacos och såg Lets Dance.


Gjorde som vanligt varsin tallrik och fixar i ordning i skalen från den. Tropisk salsa, nån avokadosås på flaska, tacosås så klart och gräddfil till. Saknas oliver, ananas/melon och riven ost men det hade vi ingen.

Min favvo Michelle stod i dansduellen ikväll med Susanne från Fråga doktorn, men det var hon som fick lämna skönt nog. Han ska vara kvar länge tycker jag.


Letar efter en sån här, Tupperwares flingburk på 5 lit som rymmer även de stora flingpaketen. Har haft en sen J var liten men den hamnade hos L. Köpte nån liknande nånstans men den är mycket mer skrymmande. Hade 2 burkar till i magen jag aldrig kommer att använda. Går in på tradera varje morgon och jag lovar att jag sett allt TW jag nånsin haft men inte den.
Har du nån du inte använder köper jag den gärna. Färg på locket måste inte vara rött.

Fick iaf svar från Region Uppsala igår om prioriteringsordningen och kommer en tid inom 1-2 veckor. Längtar tills jag är vaccinerad.

Ska avpåska det sista i helgen och sen försöka få in påsklådorna. Har 2. Funderar på att skicka iväg allt jag inte använt i år. Favoriterna har ju varit uppe. Låta Leif och ungarna plocka det dom vill ha. Göra lika med julsakerna sen. Ska bara skaffa en till lång löpare till nästa år och bara pynta kök och vardrummet, som i år.
Tror jag har en del pyssel som jag inte riktigt vet vad jag ska göra av. Förskolorna får ju inte ta emot längre.
Ska höra med kyrkan.

Ja är inte så kul nu som mi märker, måste ta tag i pelargoner och dahliorna också. Står och växer utan klorofyll men måste ju ha hjälp. Inte ens det känns kul nu. Leif bor alldeles för långt bort nu och kommer sällan. Tror han tycker det är skönt Haha! Men det tycker inte jag när jag behöver hjälp. Just åndet och bärandet fram och tillbaka som är svårt. Evslänger jag blommorna och köper nya tänker jag i mina svarta stunder.

Vi har iaf betalt Gotland och resorna dit och hem. Så skönt. Är där mellan 19-25 aug och har 6 bäddar. Så spontanbesök av ett par st går att ordna. Haha! Hade ju tänkt fira min 70-årsdag lite tidigt. Vi får väl se hur det blir med det. Men längtar dit som en tok nu. Då är vi ju vaccinerade L, jag och E iaf. Har vi tur så har C blivit det med.

Nej men sängen då kanske!




Presentation

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3 4
5 6
7
8 9
10
11
12
13 14 15
16
17 18
19
20 21
22
23 24 25
26
27
28
29
30
<<< April 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards