Mina ord och tankar

Alla inlägg under december 2019

Av Neta - 19 december 2019 14:32

Det var domen jag fick på sjh. Ökat tryck på hö öga och syntes också en skugga på det på ögonbottenfotot. Kan ha med diabetesen att göra. Har ju haft godkänt på det sen det upptäcktes, men vet också att jag fuskar så här års, så kan vara bara det.

Skönt iaf att det inte var hål på näthinnan som det kan bli eller avlossning på den. Man var ju lite orolig för resan.

Tvättar och packar nu, pratat med grannen om att slänga ett öga hit, hon går ut flera ggr om dan, har ju hundar.
Vi har också bokat första krysen på dansbandsveckan. Donnez, Streaplers, Engdals och Lövgrens. Och en trevlig kryssningsvärd på det kan ju knappt bli bättre. Fanns inga hytter så jag bokade 2 sviter med avbeställningsskydd. Tänkte byta om det kom några återbud men pratade med familjen igår och då bestämde vi att köra på det iaf. Leif o jag betalar hälften i var. Ingår frukost, vin, öl, frukt m.m Kan bli en eftersittning där om man träffar några vi känner ;-)

Har städ idag, hon fejar i köket för fullt nu. Pyntade ju lite och bar ut resten igen. Vi lär nog få jul så det räcker. När vi kommer hem är det ju slut.

Några strötomtar och lite mys med ljus på borden. Det fick räcka.

Nyår kommer E. C ska fira med kompisar och L ska åka till Örebro med sin danskompis. E o jag ska ta en 3-rätters från en restaurang här och bara göra lite plock till skumpan på 12-slaget. Är ju det som är kul att fixa. Funderade ett tag på Fyris men det löste sig inte.

Har ni griljerat skinkan? Om inte får ni ett tips här

Mitt inlägg från Twitter.

När ni ändå håller på kan ni göra den här också. Godare än vanlig sillsallad.

Matjesillröra med rödbetor

1 brk matjessill, 200 g
4 hårdkokta ägg
1 dl tärnade rödbetor
1 rödlök
1 liten knippa eller 1 msk torkad gräslök
1 dl gräddfil, kan bytas mot 1 dl matlagningsyoghurt
1 dl matlagningsyoghurt
1 krm nymald svartpeppar
Ev 1 tsk rödbetsspad för färgens skull

Grovhacka sill, ägg och rödbetor
Finhacka rödlök och gräslök
Rör ihop alla ingrdienser och smaka av
Låt den stå en stund före servering.

Nu ska jag koka kaffe till städerskan och mig.

Av Neta - 18 december 2019 13:21

Gör dom här, dom blir möra och fantastiskt goda.


Revbensspjäll
julkryddade

1,5kg tjocka revbensspjäll, knäckta.
4 stjärnanis
2 lagerblad
2 kanelstänger
10 svartpepparkorn
Ca 2msk salt

Glaze:
1 påse St maria grillmarinad Allround
1 påse St maria grillmarinad kyckling
saften av ½ apelsin
1 msk honung

Dela revbensspjällen längs med benen.
Lägg dem i en stor kastrull och fyll på med vatten så att det täcker.
Lägg i kryddorna och saltet och låt koka upp, skumma
Låt koka på medelvärme i ca 1timme tills köttet är mört.
Sätt ugnen på 225 gr
Ta upp benen ur lagen och lägg dem i en ugnsfast form.
Vispa hop alla ingredienser till glazen och pensla ymmningt båda sidor på köttet.
Stek i ca 25 minuter tills de fått fin färg.
Vänd och pensla dem ett par ggr under tiden.


Av Neta - 17 december 2019 06:58

Fick två tider med en timmes mellanrum på ögon på Akademiska. Är det nåt jag hatar så är det ögonundersökningar med ögondroppar, gör ju så ont när dom lyser sen. Jag är ju ljuskänslig i vanliga fall och det gör det inte bättre precis.
Sen efter det har jag tid för ögonbottenfotografering. Det är en baggis i sammanhanget.

C åker med in, vi plockar upp L i Bjkl hos E så han tar hand om bilen medans vi är på sjh så släpper vi av honom på hemvägen sen. Sen ska C åka till honom ikväll. Sover där för hon ska träffa ev jobbarkompisar på onsd. Ev blir ju hon också Sörmlänning nu.

Struntade i granen men pyntade lite igår och hittade en liten tomteflicka som gärna ville bo i huset, verkar som det blev lite trafik utanför med. ;-)
Kartongerna är ute i förrådet igen. Men mkt att plocka undan ändå. Alla saker jag tog bort när jag satte upp lite tomtar igår och så. Kläder jag tvättat men inte orkat plocka in. Sen ska man bestämma sig för vad som ska med. Är ju fyra kvällar då man ska vara lite uppklädd. Sen 5 dagar. Totalt 9 outfits. Sen lite smycken och sånt också, och skor men där tror jag att jag kör på samma faktiskt.

Jaja men nu ska jag först överleva det här och få min dom.
Godmorgon!

Av Neta - 16 december 2019 05:25

Kl är 5 och jag kan inte sova, tåjäkeln är dubbelt så tjock som sina kompisar och värker så ini bomben. Kan inte gå ordentligt i vanliga fall och nu är det ännu sämre, livrädd för att ramla.

Lådorna är kvar inne och hon tog ju in granen, men igår kunde jag inte förmå mig till att klä den. Måste ju vara bland det deppigaste som finns att klä en gran själv. Överhuvudtaget att jula till det själv när man är van vid annat är ju deppigt. Tror jag struntar i granen.

Sköterskan sa ju också åt mig när jag ringde akuten om ögat i lördags att inte anstränga mig så mkt fysiskt för då kan det bli sämre, kände det igår kväll att det blivit lite mkt.

Får nog säga ifrån städen på onsd med finns inte en chans att vi hinner få undan allt till dess, kanske dan idag går bort också om jag måste till ackis. C åker till L i morgon för hon ska träffa ev jobbarkompisar på onsd så hon är inte ens här och kan hjälpa till.

Åkte aldrig till Hedemora igår heller, hade jag gjort det hade inte tån varit så här. Men fegade ur pga att jag inte kände dom jag skulle åka med. Har nog blivit lite folkskygg.

Men på sönd stänger jag dörrn och åker iväg med familjen, känner att jag behöver det nu. Bara få vara, gå till dukat bord och umgås med mina nära. Glömma allt elände en stund.

Av Neta - 15 december 2019 00:08

Ringde jouren härute idag, det är troligen glaskroppsavlossning jag har. Ska kontakta ögonmottagningen här på månd morgon och åka bums till akkis om jag blir sämre i helgen. Hur jag ska komma dit har jag ingen aning om dock.

C kom och hämtade mig mitt på dan idag. En liten sväng på Dollarstore här ute först, köpte juliga presentförpackningar. Sen in till Ikea.

C skulle kolla på säng och fick en hel föreläsning + provligga många madrasser. Kul och höra av en som verkligen kunde sin sak. En hel vetenskap med både madrasser och kuddar. Visste ni att man aldrig ska ha axlarna på kudden? Det visste inte jag, ligger nog fel en hel del jag.

Gick ett varv däruppe och sen till restaurangen, dom har ju julbord nu, det var dock bara att glömma. Fanns inte en plats.

Ner och gick ett varv där med. Köpte en vit badrumsmatta, upphäng till en lykta och mina lådor till TV-bänken. En vit amaryllis med knopparna i löken fick hänga med också och 2 hyacinter.

Tog en korv och en pizzabit + dricka, handlade lite ätbart och sen hem via Ica där vi båda hade paket.

Jag som inte kan baka längre har nu ett återanvändningsbart hus. Det är säkert bättre för miljön med. Haha! Hittade det bland Cellbes julpynt.

Hade fått två muggar från Sannex så vi invigde dom kungligt. Skrattade då jag såg paketet. Hopsatt med silvertejp. Haha! Ni som fattar, ni fattar.

Kul muggar med foton och ett recept på baksidan.

Sen skruvade C hop mina lådor. Jag tog det jag skulle ha ur adventslådorna. Tänker ställa ut dom i hallen nu. Hon tog in granen, pynt till den och tomtarna. Jag vet vad jag ska göra i morgon.

Hon hämtade även in en större resväska. Börjar ju bli dags att packa. Hängde upp lyktan också.

Den här hängde i mitt barndomshem, har fått nytt ?rött? många ggr. Så glad att jag har den. Mormor till hon som gör Uppsalalyktan som gjorde dom här på 40-talet.

Om jag orkar efter allt fixande ska jag åka till Hedemora i morgon. En från Tierp som ska åka och har plats åt mig med. MA spelar.

Idag fick vi också kryssningsprogrammet, jösses va trevligt vi ska ha. Vi kommer inte missa nånting vad gäller julfirande iaf. Vi avstår dock från den 12 mil långa bussfärden till tomten på julafton. Händer massor ombord också.

Men nu är det sovdags. Godnatt!

Av Neta - 13 december 2019 19:13

Igår kväll började jag se som blixtar på väggen mitt emot där jag satt. Funderade om nån höll på att leka på baksidan. Men snart förstod jag att det var i mitt hö öga. Som i utkanten av synfältet.
För några veckor sen fick jag en kort men intensiv smärta i det ögat. Varade högst 3 sek och kändes som ett knivhugg. Ingen påverkan på ögat dock.
Sen det här igår och inte nog med det, idag har jag haft som ett hårstrå för ögat som kommit utifrån och liksom svept över ögat mot näsan. Men det har inte funnits något strå, inget skit på glasögonen heller.
Nu börjar det släppa tror jag, men lite läskigt. Någon som upplevt något liknande?

Idag har Elle, Leif och jag varit på lunchshow. C var sjuk så L hoppade in. Hämtade mig med eftersom jag hade biljetterna Haga!
Jacke Sjödin är en lokal ordförvrängare och kåsör i Uppsala med omnejd. Rolig som 17.

Här är han med Elle.

Han hade testat att ge dom mest kända julsångerna nya melodier, också där de mest kända sånna. Av det blev det en timmes show, dagen till ära även med luciatåg och så klart luciasången till fel melodi.

Med sig på scen hade han Andreas Nilsson, känd musikalartist och Helen Sjöholm som väl knappast behöver nån närmare presentation.

Här är en pianist med också.

Innan showen serverades en soppa med surkål och nåt kött, chili också för attans så stark den var. Inte god alls!

Bröd med tranbär till, allt i Katalins mysiga lokaler. 3 långbord och massor av småbord. Även ståplatser. Vi satt vid scenen.

Mycket folk!
I pausen som varade 1 1/2 min serverades kaffe och nybakta saffransbullar. Alla hann få både kaffe och bulla på den tiden. Heder åt personalen.
Gå och se det här om ni har möjlighet, ni kommer inte att ångra er. Gå in på Katalins hemsida. Ni hinner på lunchen.

Vi stressade tillbaka hit, L ska på dans i Sala ikväll med sin danskompis, han hämtar ju henne så han ville hem och duscha o fixa.

Känns så himla tomt dom här dagarna när man är ute på nåt och sen kommer hem. Tjafset som varit både på bloggen och IRL med vissa fam.medlemmar tillsammans med oron för ögat sköljde plötsligt över mig. Men som vanligt när man brutit hop och gråtit lite känns det bättre efter ett tag. Ilskan tar över ist.

Nu har jag ätit lite och sjunkit ner i soffan. Ikväll blir det Diggiloo. På Spåret får bli på nån repris.

Av Neta - 11 december 2019 23:44

Idag har varit en sån dag när jag blir så less. Konstaterar också att alla 7 lådor som C burit in inte kommer att bäras ut och på en direkt fråga idag så sa hon att jag inte får in julgran och dom lådorna till lucia. Vill ju ha granen klädd då eftersom vi åker bort sen. Hon har ju varit förkyld men igår var hon bara hes, ingen röst alls, idag var hon sjuk igen men ska jobba i morgon. Logik i det?

Kanske ska pynta lådorna då? Dom kanske blir kvar över jul, va lycklig städerskan ska bli på onsd när hon får städa runt dom. Fint till jul är det ju tveksamt om det blir iaf.

Hade tänkt be L ta dom i bilen i måndags o kört till förrådet, men snö o blåst satte stopp för det. Frågade inte ens och han gör så mycket ändå.

Sen fick jag ju en ny router, men när jag går in på t.ex katalogerna så visar den inte alla bilder, reklamens förstasida blev bara vit men de andra sidorna ser jag. Irriterande, så var det ju aldrig med lilldosan.

Hade hoppats få hjälp på hemköp idag med men det gick ju inte. Ingen upphängning och hjälp m lyktan idag heller.

Tvättar för fullt, varit tvättlat ett tag men nu är tvättkorgen bara halvfull iaf. Måste få hem en ny tvättställning med, har lossnat pinnar från den gamla. Kan inte utnyttja den helt och duschdraperistången jag har för galgar och som lossnade för ett tag sen är uppsatt ca 1 dm högre, inte en chans att nå den. Idag hängde jag en galge på stången där duschdraperiet sitter, men törs inte hänga mer än en där.

När jag ändå är i gnälltagen, den här bilen har blockerat min o grannens postlåda hela veckan, postbilen bara åker förbi, kommer ju inte dit.

Jag vill bli kär!
Eller egentligen inte, är nog lite vidbränd där. Livrädd för att det ska bli som med L. Finns ju trots allt orsaker till att jag tog ut skilsmässa och flyttade.
Men det ser så mysigt ut när bönderna är med sina tjejer. I kvällens program var dom på resa och visst blir man lite avis. Men nej jag vågar nog inte, kommer inte träffa nån i min lägenhet heller. Haha!

Hela Sverige bakar hade final idag med. Vilka skapelser! Herregud va är det för fel på mjuk pepparkaka ;-) Det är väl vad jag skulle kunna åstadkomme med hjälpmedel.

Så nu har jag nog gnällt färdigt för den här gången.
Godnatt! <3

Av Neta - 11 december 2019 00:23

Det är faktiskt tomt när man umgåtts med folk nästan till sängdags dan före och sen vaknar upp ensam morgonen efter. Spelar ingen roll om det är familj eller kompisar som varit här.
Det är ju mysigt att äta frukost med nån. Tomt va det iaf i morse. Vaknade tidigare än jag brukar också och sov nog lite oroligt.
Småfixat det jag kan göra sittandes idag. Tvättat och hängt tvätt. Gick inte ens ut efter posten, va ju iskallt ute dessutom blåst. Tog i värre nu ikväll.
Kollat Nobelfesten nu ikväll och blev lite ledsen på dan över dödsbudet för Marie Fredriksson. Börjar bli lite läskigt när dom som dör är yngre än en själv tycker jag.

Nobelmiddag blev lax m spenat.

Orkade som vanligt inte koka potatis. Hade i både röd och vitlök och massor av muskot. Tomater underst.

Lite småhungrig nu faktiskt men jag har redan lagt mig och orkar inte gå upp.

Blåa kuddarna är i soffan, dom va perfekt både till stolar o gardiner.

Trött som en gnu med så Godnatt!

Presentation

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16 17 18 19
20
21 22
23
24
25
26
27 28
29
30
31
<<< December 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards