Mina ord och tankar

Alla inlägg den 25 februari 2020

Av Neta - 25 februari 2020 21:29


Semlor

100 gr smör
3 dl mjölk
50 gr jäst
1/2 tsk salt
1 dl socker
1 ägg
1/2 tsk hjorthornsalt
knappt 1 l vetemjöl

pensling:
1 ägg

fyllning:
125 gr sötmandel
inkråm
ca 1 dl het mjölk
1 dl socker

grädde och florsocker

Smält smöret, häll i mjölken och ljumma till 37 gr
Smula jästen i bunken, tillsätt salt, socker, degspad och ägg.
Blanda i hjorthornsalt och mjöl och arbeta degen blank.
Jäs 30 min i bunken.
Arbeta degen ytterligare på bakbordet.
Baka ut runda bullar, lägg på plåt och jäs väl

Sätt ugnen på 250 gr
Pensla bullarna med uppvispat ägg.
Grädda mitt i ugnen 8-10 min, låt bullarna kallna.

Skär av lock och gröp ur dom till hälften med en gaffel.
Lägg inkråmet i en skål.

Skålla skala och mal mandeln.
Häll den heta mjölken över inkråmet.
Tillsätt mandel och socker, fyllningen ska vara ganska lös men inte rinnig.
Fyll bullarna och spritsa grädde runtom.
Lägg på locket och pudra över florsocker.

Av Neta - 25 februari 2020 20:05

Ja godkänd och rekommenderad av bostadsförmedlingen till Uppsalahem. Dom ska kontakta mig inom 2 veckor. Sen ska lägenheten totalrenoveras. Den är ju exakt likadan som Elles fast spegelvänd så jag fick lite mått av henne idag.
Känns fruktansvärt jobbigt att flytta igen, men jag har ju inte trivts i Tierp och eftersom L inte tänker göra som han sa när vi sålde, att flytta nära tjejerna, så måste jag göra det. Det med tanke på hur dålig E blir och hur långdraget det blir med jobbig astma och så vid varje liten infektion för henne. Något som kommit nu på senare tid. Ännu en grej som tillkommit.
Förstår dock inte hur jag ska orka. Trodde väl heller inte att jag skulle flytta tbx till Bjkl, men livet blir inte alltid som man tror.
Älskar ju min stora luftiga och ljusa lägenhet och la ner mkt pengar på uteplatsen förra året, men allt går ju att ta med som tur är. Satt ju mestadels ensam därute förra året. Nu får jag uteplatser både på fram och baksidan. Känner ju Es grannar så där kan man ju slänga käft och fika med nån iaf sen alla andra jag har där.
Blir nog bra till slut och både E och jag är ju lite ensamvargar så vi står nog ut, tryggheten väger upp det.
Vi har också ett nytt problem med L. Lastar ju av honom också som ju lätt blir fanatisk vid nya intressen. Just nu kan han åka 25-30 mil för en dans på rätt ställe och till rätt orkester. Utnyttjad som fan av en som åker med och styr honom med järnhand. Man skulle kunna tro att dom är gifta men där får han inget. Önskar honom någon varmare person faktiskt. Han skulle må bättre då. Och kanske till och med få lite soppapengar Haha!
När han höll på med släktforskning va det den dygnet runt. Före det nåt annat. Alltid på bekostnad av oss.

Men nu löser vi det med det här och lite till. Jag kommer tillbaka till Uppsala kommun. Tjejerna får vara glada för de dagar dom får med honom. Dom har lämnat en önskelista på att få vara med honom ca 1 ggr/månad från nu och över,sommaren, inkl mig ibland med, det tyckte han såg mkt ut. Inkräktar på dansen. Jaja karma slår nog till där med, blir ju han som förlorar i längden.
Han och jag bråkade igår också om en skitful grej han gjort i samband med försäljningen. Dragit en fördel själv. Det medans vi var ägare tillsammans. Jag ska rådfråga en advokat i frågan.

Glad åt det vi har idag men ibland minns jag tydligare varför jag tog ut skilsmässa. Minsta lilla och han blir som förr.

Nog om det här! Ni lär få läsa om flytten tills ni spyr av leda. Haha!



Presentation

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3
4
5
6
7
8
9
10 11 12
13
14 15
16
17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
<<< Februari 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards