Mina ord och tankar

Alla inlägg under januari 2020

Av Neta - 17 januari 2020 23:45

Men är fortf så himla trött. Pencillinet gör väl sitt till. Har iaf kört snabbtvätt på lite tänkbara outfits idag. Sånt jag haft bara en kväll i julas. Ska ju på kryss på sönd. Men det är väl det jag orkat också. Julsakerna ligger huller om buller och väntar på att packas ner. Men har inte orkat släpa fram kartonger. Inte säker på att allt är inne heller och C kroknade ju i onsdags. Förmodligen smittad av L i tisdags. Jag fick ju en släng till med.
Han däremot är frisk och är och dansar ikväll. Kan tro att han längtat. Hoppas han har kul.

Ville ju åka på torsd med då nya och gamla Sannex kör nonstop och Skåningarna är runt knuten på bana 3. Men C kom in på en utbildning så hon kan iaf inte åka. Få se om nån kan offra sig, har frågat runt lite men inget napp än. Är dansbandsvecka på båten kommande vecka.

Så nu ska jag krypa ner under fällen och hoppas på att få sova.

Uvi

Av Neta - 16 januari 2020 23:28

Har klarat mig ända sen i mars. Brukar ha några varje år men nu var det dags igen. Feber och elände. Att jag klarat mig så länge nu beror kanske på den östrogenbehandling jag fått. Har ju varit emot det men gav upp. Man vill ju leva så normalt som möjligt.
Började känna mig hostig och slemmig i halsen med, lika C. Nån smittade oss kanske ändå. Man är ju extra mottaglig om man varit sjuk själv nyligen.

Ringde iaf vc i morse och fick pencillin sen. Så tagit 2 tabl idag. Sen alvedon o ipren. Tycker det känns lite bättre och inte fullt så mkt feber som på em iaf.

Sov halva dan, sen mest vilat. Hängt framför tv och så. Försöker dricka mkt. Hade som tur var en färdigrätt nån fisk m skaldjur och har en sån till i morgon med.
Ordnar nog till sig till sönd hoppas jag.

Men nu ska jag sova lite.

Av Neta - 14 januari 2020 23:16

Idag fyllde Elle 33 och vi har firat henne hela dan. Kl ringde 8 i morse och C hämtade mig vid 9. Tar ca 45 min ner till Björklinge där hon bor.
C hade en säck hö som E skulle ha till Bonnie och gick ner med den samtidigt som hon tog med sin present, en låda med en massa thaiprodukter för matlagning. Svart ris, röd curry, vinäger och mkt mer.
Vi skulle in till stan och shoppa lite först men innan vi åkte från Bjkl åkte vi upp till minnesplatsenför Carl.

C tog den här bilden. Strax efter kom ett gäng ungdomar så vi var inte kvar så länge.

Efter shopping i stan sen så mötte vi upp Leif och åkte ner på stan för lunch på Amazing Thai. E hade varit där en kväll för ett tag sen men det var inte lika bra på lunchen tyckte hon. Men vi blev ju mätta iaf.

Sen for vi ut till citygross där hon beställt en tårta White Lady med chokladgrädde i en princessliknande tårta. Sååå god.

Efter det åkte vi ut till netonet, L skulle ha en tv och lite annat och så köpte vi en Dvd åt mig så jag kan se på mina filmer.

L har ju varit sjuk i 3 veckor nu och är fortf inte riktigt bra. Det har tärt på honom det här då han hostat så mkt att han inte fått sova och knäckt nåt revben. Han är trött och orkar inte så mkt, glansen i ögonen är liksom borta. Inte fått nån vidare hjälp heller på Vc i Malmköping. Gör lite ont att se han så. Vi ska ju på Cinderellas dansbandsvecka på sönd, nästan så man blir orolig att han inte ska orka det. När han frivilligt avstår danser också då fattar man att det inte är bra.

Iaf så åkte vi nu tbx ut till Bjkl för kaffe och tårta. Då fick hon min present. Hon är ju mkt intresserad av handarbete främst stickning och virkning och går ju på stickcafe varannan vecka så jag köpte den här.

Blir ju mkt restgarner.
Hon fick också en biljett till Arvingarnas show när den kommer till Uppsala, den C och jag såg i Göteborg ska vi nu se även med E. Från andra raden.
Hon fick också två små blå vivor.

Mot kvällningen åkte L hem, helt slut. Vi köpte pizza, E o jag och C kebab. Medans vi åt kom Jonny och Rasmus. Så fika med dom med då och framåt 20-tiden så bröt vi upp tillsammans med dom. Dom ville också se minnesplatsen, Rasmus har klasskompisar som kände honom. Så vi åkte dit igen och fick nästan en chock över hur många som var där. Jag räknade till över 40 st, och de närmast anhöriga var där med. Rasmus tände ett ljus och det var så fin stämning där.

Sen åkte vi hem var och en till sitt. Jag packade upp det jag köpt och efter en dusch har jag nu krupit ner i sängen. Hoppas få sova i natt och planerar sovmorgon i morgon. :-)

Av Neta - 12 januari 2020 22:37

Lite kyl och frysplock idag

Hittade en påse med 8 köttbullar, en röd paprika fryst i strimlor och en 100 g påse gröna bönor från egen planta i frysen
I kylen tog jag 1/2 burk minimajs och 4 champinjoner. Sen hackade jag en rödlök och en vitlöksklyfta.

Skar ner majsen lite medans det andra tinade och puttrade på spisen. Kryddade bara med salt och fyrpeppar.
Blev rätt mkt men petade i mig allting ändå. Smakade helt ok.
Så kan man också fixa snabbmat.

Av Neta - 12 januari 2020 17:53

Det finns om jag förstått det rätt 2 familjer runt den mördade pojken i Bjkl. Man kan ju bara föreställa sig vilket helvete dom går igenom och det jobbiga dom har framför sig. Hoppas verkligen att dom får proffshjälp och att dom tar emot den också.
Sen alla kompisar i en känslig ålder, bara hoppas att skolan jobbar för högtryck nu inför i morgon. Vet att en av prästerna ska dit då iaf.

Men det finns ju en familj till och det är gärningsmannens familj. Hur klarar dom av vetskapen av att en son och ev bror släckt ett liv? Dom behöver ju minst lika mycket stöd som de drabbade familjerna. Ev syskon där ska ju ev tbx till samma skola som dom ungdomar i offrets familj. Hur hanteras det? Bara hoppas att det verkligen hanteras och att ingen skuld läggs på dom eller föräldrarna. Det är inte dom som gjort det här.
Det här är nog ingen fråga om uppfostran heller som vissa vill hävda, killen var ju 17, alltså i stort sett vuxen. Han får stå för det han gjort och ta sitt fängelsestraff. Hatad för resten av sitt liv säkert. Men det kan han väl ha om det gått till så som det skrivs. Han verkar ju inte ha blivit provocerad till gärningen. Och varför går man med kniv på sig? Men vi får väl veta mer vid rättegången sen.

Jag skrev om det här i bygruppen igår och hann få 300 medhåll och några som hade en annan åsikt. Men inlägget fick tas bort. Blev lite för mkt för dom drabbade som så klart är chockade fortf. Lite tidigt för den diskussionen. Men vi är tydligen iaf många som tänker även på den familjen.

Posomgruppen hade också åkt ut redan i fredags kväll såg jag i tidningen. Dom jobbar ju oftast nära kyrkan där jag ju reagerade på att dom inte hade öppnat förrän kl 15 dan efter. Det hade varit en minnesstund och familjerna till den omkomne var med. Kyrkan i Bjkl är bra, det har varit dödsfall bland unga tidigare som dom jobbat med. Sen Saga vår granntjej som dog i cancer.

Fritidsgården har ju också en viktig roll här liksom klubbarna för sporterna. Nästan alla ungar i Bjkl idkar nån form av sport. Vill till att ledarna tar hjälp av dom proffs som finns, skolpsykologer, präster och diakoner så det dom gör och säger blir rätt. Många är ju i en känslig ålder.

Det har ju varit lite vilda västern i Bjkl, många klagar på mopeder, dito bilar och allmänt på stökiga ungdomar. Alla föräldrar bryr sig kanske inte heller. Bara hoppas att det här nu lugnar ner byn. Och att ingen hämd tas från de drabbade.



Av Neta - 11 januari 2020 21:56

Inget av intresse för mig på tv efter 21. Kan inte se en film på kvällen för då somnar jag, inte heller intresserad av att se deckare. Inte ensam då vill jag ha nån som är här sen.
Vad gör folk, jo jag har ju hört talas om att folk gör det, på lördagar. Men lite svårt det med när man inte har nån!

Saknar jag det? Nja saknar tvåsamheten, självklarheten, småpratet. Närheten kanske och då leder väl det till det. Kanske!
Kan inte minnas att vi var några lördagsidkare heller, eller så var vi det men det är så länge sen att jag inte minns det. Haha!

Saknar jag L? Ja tiden i början kanske innan vår vardag bara blev sjukdom och elände. Men det tåget har ju gått men tänker på den tiden ibland, hur kul och problemfritt allt var och vilka mysiga mornar vi hade. Allt vi gjorde. Hur vi inte ens kunde mötas i lägenheten utan att kramas. Har det verkligen hänt? Verkar otroligt idag. Sen har det runnit både vatten under broarna och hänt så mkt, vi förstörde nog vårt förhållande.

Går det att återskapa? Tror inte det, skulle krävas mkt i så fall. Men visst vore det mysigt att vara vi igen, med honom eller nån annan. Vakna med nån, äta frukost tillsammans. Kramas. Det är väl det jag saknar mest. Samtidigt blir man ju både lat och bekväm med åldern. Kommer nog inte att hända. Som C säger, det kommer ingen till din soffa. Nä och på dans är det ju ingen ide att man åker för där blir man ju inte uppbjiuden längre. Även om jag skulle kunna träna upp det. Vilket jag inte heller tror.

Nej med L och mig är det bättre att vi har det som nu med vissa justeringar, han är lite löjlig när det gäller en del saker. Men vi ses alla 4, nu när tjejerna fyller, nån kryssning som inte är 5 dagar och kanske nåt till sommaren. Vi får se, beror väl på om han utvecklar nåt förhållande med nån. Det blir nog inte med mig iaf, tyvärr! Eller inte! Haha! Kommer säkert och drömma om han i natt nu.

Idag då, ja kört en disk och ett par tvättmaskiner. Som vanligt alltså. Ingen avancerad matlagning, stekte fisk och nån potatisgrunka med spenat o ost i. Tinade några minipajer stora som 5-kronor och tog ett sherryglas med körsbärsvin till. Det är ju ändå lördag. Hade ju varit mysigt och gjort med nån med. Men det kan ju samtidigt inte vara vem som helst.

Lägger mig och läser en stund tror jag.







Av Neta - 11 januari 2020 16:29

Igår kväll hände det som inte får hända. En ung person, 16 år gammal miste sitt liv när han skulle gå mellan i ett slagsmål. Förövaren var bara 17 år och jag kan inte låta bli att tänka på hans familj också.
Vilket helvete! Det hela hände i ett nybyggt radhusområde.

Hela natten har föräldrarna till han som dog, mest pappan skrivit om det på sociala medier där han också la ut bilder på sonen, död och namngav förövaren flera ggr. Chockad så klart. Idag var dom bilderna som tur var borta.

Många ungdomar var med vid händelsen om jag förstått rätt, och just nu börjar kvällstidningarna slå upp det med namn och bild på den omkomne. Det vänder sig lite i magen.

Vi bodde 30 år i Björklinge. Känner till familjen, större är det ju inte.

Inget allmänt stöd från kyrkan förns kl 15 idag, det är under all kritik. Finns en posomgrupp och den ska gå in direkt. Fritidsgården öppnade vid 12 idag. Men ungdomarna som nu mist 2 vänner hade behövt samlas redan igår kväll. Jag pratade med en kompis vars son var med, dom sov inte på hela natten i den familjen. Det var genom henne jag fick veta var och hur det hänt.
Men alla ungdomar har inte föräldrar som klarar sån här krishantering. Hon vände sig till mig eftersom hon vet att vi hade en grupp i bcf men så här var jag inte mkt till hjälp. Har knappt tagit in att det hänt än. Aldrig varit med om ond bråd död.

Nu hoppas jag att båda dom här familjerna får det stöd dom behöver. Vet inte om en 17-åring kan få fängelse men han är iaf anhållen.
Hoppas också att det inte blir några hämdaktioner mot förövaren eller hans familj. Att ungdomarna får hjälp att hantera det och får hjälp att tänka framåt utan våld.
En fest kanske urartade, några började bråka och en gick emellan, hur ofta händer inte det? Men igår gick nönting väldigt fel.

R.I.P

Av Neta - 9 januari 2020 22:51

Var hos diabetessköterskan idag och allt var som vanligt bra. Går numera bara en gång om året ist för var 6e månad eftersom det inte finns några spår ens.
Va lite orolig för det känns som jag gått upp i vikt och det hade jag, 1.2 kg, sen i somras, tycker ju att magen blivit lite mjukare så det har väl satt sig där. Men jag trodde nog att det skulle vara 5-6 kg.
Det där, kanhända det försvinner om du går på toa sa hon och skrattade.

Vi pratade lite om matlagning och grönsaker, fick veta att det var ok med frysta, tinade eller kokta. Skönt att höra för jag skär sällan sallad åt mig själv. Fick tipset att köra gröns med i slutet på potatisen och det lät ju smidigt. Bara det att jag kokar sällan potatis. Men funkar väl med pasta eller matvete med. Just matvete gillar jag, men kokar i buljong m lite kryddor i o så mkt att jag kan frysa några port, bara tina i micron sen medans man gör nåt till.

Idag blev det en plocktallrik till lunch och en broccoligratäng m skinka till middag.

Var in en sväng på Lidl, köpte bl.a en brödmix m solrosfrö. Blir 3 bröd för 13kr, lite skillnad mot 20-30kr styck. Godare med och så får man den där nybaktkänslan + doften.

På em kom C och fikade, hade med sig laktosfria semlor, lite frysta upptäckte vi så var nästan som att äta en med glass. Bra med dom när det är betydligt färre kalorier i den grädden. Köper ju också oftast imat om jag ska ha grädde i maten. Bra mkt magrare men ingen skillnad i konsistens eller smak. Håller länge med även om den är öppnad.

Jag gjorde en beställning till Delitea idag med, C hängde på med lite hon med. Köper det mesta i konserver och tillbehör som t.ex oliver o kapris där. Idag bunkrade jag upp på lite soppor på burk med. Älskar findus köttfärssoppa. Kan ju inte hålla på och strimla o skära så mkt längre. Så skönt att få hem allt utan att behöva bära så tungt, kommer till ytterdörrn. Sen har man ett lager hemma.



Fick hem 6 sånna här burkar med som C beställt från Matsmart. Bra och slänga ner i väskan om man åker iväg t.ex till ackis. Då blir man ju borta några timmar.

Tar emot att ta bort stjärnorna, men ska börja plocka bort lite i helgen. Har inget planerat utom kanske bio på sönd. Ska se Ledinfilmen om jag får med mig nån. C åker på möte i Undersvik m Kyrkans ungas styrelse i helgen så jag blir ensam.

Men nu ska jag krypa i säng. Sov gott alla!

Presentation

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4 5
6 7
8
9
10
11 12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28 29 30
31
<<< Januari 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards