Mina ord och tankar

Alla inlägg den 4 december 2021

Av Neta - 4 december 2021 17:07

Intar dagens första kopp kaffe kl 15.50 för att jag fick ett ryck i köket. Dricker ju te på morgonen och avslutar oftast frukosten med en kaffe och tidningsläsning. Pensionärslivets fördelar.


Gjorde lite kinamat som dom förmodligen inte sett skymten av i Kina. Haha!


KINAMAT 6 port


450 gr finstrimlat färskt bogfläsk alt fläskfilé

3 msk vetemjöl

1 påse wokgrönsaker

4 msk olja

1 purjo

6 ananasringar, måste vara burkananas i eget spad. Ej färsk

2 ¼ dl ananasspad + vatten 50/50

6 msk socker

6msk ljus soya

6 msk vinäger, gärna en fruktig

6 msk tomatpuré

4 dl ris + 8 dl vatten

Sätt på ris och strimla purjon
Lägg köttet i en plastpåse tillsammans med mjölet, och skaka till det är mjöl på allt kött
Skär ananasringarna i 4:edelar
Mät upp ananasspad och vatten i en skål, häll i socker, soya, vinäger och tomatpuré. Rör tills allt är blandat
Fräs wokgrönsakerna i hälften av oljan, tillsätt purjon efter en stund, ta upp och håll varmt.
Fräs köttet i resterande olja, och när det är klart häll i grönsakerna och soyablandningen
Låt allt få ett uppkok, koka tills köttet är mört och tillsätt ananas och låt det bli varmt.
Servera med torrt osaltat ris och extra soya.


Det här med wokgrönsaker är latvarianten. Egentligen är det bara purjo, morot och ananas.
Idag rensade jag grönsakslådan så då blev det en klyfta vitkål, en broccoli, 4 slantade morötter och både gul o röd strimlad spetspaprika. Tog också rödlök ist för purjo. Grytbitar av fläsk som jag skar ner.

Gör inte heller som det står i receptet
Förbered grönsakerna och blanda hop vätskorna med socker och tomatpuré, fast min hade möglat i tuben så tog Heinz ketchup och minskade en 1/2 dl ananasspad och det extra i vatten ist..
Jag fräser köttet med mjöl en stund, häller i rödlök, morot, vitkål och stocken till broccolin tärnad. Häller på vätskan och låter det koka 10-15 min. När köttet är mört och morötterna nästan mjuka stänger jag av plattan och tillsätter broccolibuketter, paprika och ananas. Sätter på locket och låter det stå.
Väldigt enkelt men så gott!

Sen det här med julens kalla rätter.
Jag gör en sorts sill, ett recept jag fått av min kompis Ma. Annars köper vi senaps och skärgårdssill.

Mariannes sill

3 dl gräddfil
skalet av 1 citron
1 tsk mald koriander
2 brk matjesillfiléer i bitar

Låt sillen rinna av i en trådsil.
Riv skalet och blanda med koriander i gräddfilen.
Rör i sillen och låt stå kallt nån timme.

Gör oftast bara 1/2 sats sillsallad, fick ändå slänga i fjol så funderar på 1/4 sats i år

Sillsallad


2 urvattnade sillfiléer
6 kokta potatisar
5 inlagda rödbetor
1 saltgurka
1-2 lösa äpplen
1 skiva rödlök

Tärna allt detta lika fint

4-6 msk matättika (50% ättikssprit + 50% vatten)
ca 2 msk rödbetslag
¼ -1/2 tsk vitpeppar
1-2 msk socker

Rör ihop, blanda alltsammans och smaka av tills ni är nöjda.
Packa i en skål och vänd upp sillsalladen på ett fat vid servering

Ev. 1-2 ägg
2 dl vispgrädde
rödbetsspad

Kan garneras med hackat ägg
Servera med vispad grädde med lite rödbetsspad i.

Gravlax och hovmästarsås köper jag mest, får ett ryck och gravar själv ibland men det får dagsformen avgöra.

Däremot firas ingen högtid här utan rödlöksost, den är helig. Haha! Rödbetssallad gör jag också allt mindre sats av.



Roségravad lax

Ca 1 kg lax av mellanbit
2 tsk rosépeppar
½ dl salt
kn ½ dl socker
2 dillknippor

Gravlaxsås:
2-3 msk svensk senap
1 msk socker
½-1 msk vinäger
2 krm salt
½ krm vitpeppar
1 ½ dl olja
2-3 mskfinklippt dill

Frys gärna laxen i två dygn innan du gravar den för att vara säker på att ev parasiter försvinner
Man kan också grava först och sen frysa.
Gravad lax kan frysas även om den är gjord på fryst tinad lax.

Dela laxbiten i två delar, dra ur dom stora benen.
Stöt pepparkornen grovt och blanda med salt och socker.
Strö 1 fjärdedel av blandningen på ett fat (ej metall) tillsammans med lite av dillen.
Lägg den ena av laxbitarna med skinnsidan neråt på blandningen, fördela 2 fjärdedelar av blandnnigen + dill på laxen, lägg på den andra laxbiten, köttsida mot köttsida med den tynnre delen på den tjocka delen på den som redan ligger där.
Strö till sist över resten av saltblandningen och resterande dill ovanpå.
Täck fatet och ställ kallt två dygn, vänd den ett par ggr under tiden.
Ös gärna med vätskan som bildas
Skiva sedan tunt och skär ?snett? över fibrerna, nästan diagonalt.
Kan även skäras i cm-skivor och halstras lätt.


Rödbetssallad

4 dl kokta, avsvalnade tärnade rödbetor
1 tärnat syrligt äpple
1 finhackad rödlök
1 finskuren ättiksgurka
1 dl gräddfil, fraiche eller turkisk yoghurt
1-2 msk rödbetslag
salt och peppar

Blanda rödbetor, äpple, rödlök och gurka i en skål
Rör ihop gräddfil, rödbetslag och kryddor
Blanda alltsammans och smaka av.

Rödlöksost

200 g naturell färskost
1-2 finhackad rödlök
Salt och sv.peppar

Blanda väl och ställ kallt någon timme före servering
Gott på kex och på grovt bröd.

Den här laxröran har blivit en favorit, alla tre barnen har fått göra den på hemkunskapen. Därav kom den in i familjen. Äts inte de dagar vi äter gravlax utan blir mer vickning på tunnbröd.


Laxröra

200 g gravad lax
2 små röda äpplen
1/2 rödlök
2 dl lätt creme fraiche
1 tsk dijonsenap
1/2 dl hackad gräslök

Hacka laxköttet, skala och tärna äpplena, finhacka löken.
Blanda ihop alla ingredienserna till en röra.

Sylta har vi inte varje år, blir vi sugna så köper vi på Heidenstams Ica i Uppsala där dom gör egen. Charkchefens mammas recept.

Skinkan så klart, gör nog 2-3 st, den första till advent. Men den vi äter till jul måste ha den här griljeringen.
Vi äter sen alltid skinkan med sötstark senap och färsk ananas.

Apelsin & pepparkaksgriljering till skinkan

1 äggula
3 msk senap
Skalet av 1 liten apelsin + 1 msk pressad apelsin
½ msk potatismjöl
½ msk flyt. honung

Blanda och bred skinkan med hälften
Griljera i 200 gr i 10 min, ta ut bred på resten och kör 10 min till.
4-5 krossade pepparkakor blandat med 1 msk ströbröd.
Siktas över
In med skinkan i ugnen igen och kör till den har fin färg.

Äts med stark senap och tunna skivor av färsk ananas.

Lite bonusrecept kan ni få med på sånt jag gjorde när vi var många


Saffranssill

1 förp 5-min.sill i lag
1 dl pr apelsin
½ Färsk Röd chili
1 påse saffran, alt 1 msk saffransarom

Sila av sillen, behåll lagen.
Skölj, dela och kärna ur chilin, skär i tunna strimlor.
Tillsätt chilin i hälften av lagen, ca 1 dl
Tillsätt saffran och smaka upp med pr apelsin
Häll den uppsmakade lagen över sillen.
Låt stå kallt i en tätt försluten burk i minst 1 dygn.

Svart vinbärssill

Lag:
0.75 dl socker
1 dl vatten
5 msk ättikssprit 12%
1 lagerblad
2 kryddpepparkorn

½ dl outspädd svart vinbärssaft
1 brk inläggningssill
1 rödlök
1 dl färska eller frysta sv.vinbär

Koka upp lagen och sjud till sockret löst sig
Låt den svalna helt och tillsätt sen den konc saften
Låt sillen rinna av och skär sen i mindre bitar
Strimla rödlöken
Varva sill, lök och vinbär i en burk
Häll över lagen och låt stå i 2 dygn.

Svart vinbärssillen kommer från Eckerölinjen, den blir rosa och jättegod.

Av Neta - 4 december 2021 01:31

Trött av vaccin blir jag tydligen. Var ju lika med influensavaccinet. Så trots att det står kartonger och smålådor både högt och lågt så gav jag mig själv lite ledigt idag.
Låg länge med sen frukost som följd. Sen parkerade jag mig i soffan, läste, fikade, läste lite mer, tog en påtår. Ja men ni fattar. Haha! Punchpralinerna är slut! Lite panik över det Haha!



Gjorde en plocktallrik till sen lunch. Serrano, brysselkål, ost, vit sparris, oliver och kronärtskocka. Så lite balsamico över.

Elle kom in nu ikväll så vi åt dumplings m ris och grönsaker och världens godaste dip/dressing.
Man river 1 stor vitlöksklyfta och 2 msk ingefära sen 2 msk sesamolja, 1 msk fisksås, 1 msk ostronsås, 4 msk av en särskild sorts japansk soja o 2 msk pressad lime. Gjorde 3-dubbel sats så nu har jag, god till mkt den. Har kvar dumplings till i morgon, men den är god till vårrullar och nudlar med.

Vi plockade faktiskt fram några saker domherregrejerna som passar till ljusstaken som Leif fixar. En krans av julgranskulor, en tomteluva m.m Sen kollade vi på en del saker som åkte tbx i lådan.

Har så många favoriter men får ju inte plats här. Vill ha ett litet hus, minst ett rum till. Jag är ingen lägenhetsmänniska. Med huset vill jag ha en *Leif* med, nån som är så händig och en *doer* som han. Och som jag kan känna mig lika trygg med. Men dom växer inte på träd. Och svårt att träffa någon när man aldrig är ute. Haha!

I morgon ska jag skriva lite om det kalla på julbordet.

Presentation

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3 4 5
6 7 8
9
10 11 12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22 23 24 25 26
27
28 29 30 31
<<< December 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards