Mina ord och tankar

Alla inlägg den 5 december 2021

Av Neta - 5 december 2021 21:38

Elle har ett recept på en sorts mördeg man kan göra olika sorters kakor av. Den gjorde vi.
Jag gjorde knäckflarn, nåt jag gjort säkert 1000 ggr men brukar röra hop och grädda direkt. Idag fick dom stå en stund vilket gjorde att havregrynen svällde och dom flöt inte ut så mkt men blev lika goda som dom skulle.
Gör nog nya till jul.æ
Av kakdegen gjorde vi syltkakor som sprack och sylten flöt ut, lingonhorn, sv vinbärshjärtan och kanel & sockerkakor.

Inte så vackra precis men goda iaf.
Lingonhorn och sv.vinbärshjärtan är med bärströ. Torkade smulade bär.

Degen

Grunddeg till småkakor

Ca 75 st.

400 g. Smör
2 dl florsocker
2 dl potatismjöl
Ca 7 dl vetemjöl (brukar behövas mer)

Kakao, choklad, sylt/marmelad, färgat socker mm.

Rör smör och socker poröst.

Blanda mjölsorterna. Ha i det i smöret och arbeta snabbt ihop.

Låt vila 1 timme.

Forma till syltgrottor, ringar, finska- eller kokospinnar, ringar, horn, brysselkex eller vad du vill.

Grädda på 200 grader i 12-15 min.


Lussekatter med torkade tranbär


Snurror och vi gjorde också släta runda m pärlsocker.


Saffransbullar med kesella

100 gr smör
5 dl mjölk
50 gr jäst
250 gr kesella
2 påsar saffran
1,5 dl socker
1/2 tsk salt
ca 1,6 lit vetemjöl

Smält smöret och tillsätt mjölken däri, värm till 37 gr
Smula jästen i bunken
Häll i degvätskan och rör om till det lösts sig.
Tillsätt kesella, saffran, socker, salt och det mesta av mjölet.
Låt den jäsa övertäckt i 40 min.

Sätt ugnen på 225 gr
Ta upp och knåda degen smidig på mjölat bakbord.
Baka ut och jäs på plåt 40 min.
Pensla med uppvispat ägg och grädda i nedre delen av ugnen 15- 20 min.


Det jag också tänkt göra var mormors rågsiktskakor, hanns inte idag men det är ju flera dar till jul.


RÅGSIKTSKAKOR

50 g smör
5 dl mjölk
50 g jäst
1 ½ tsk salt
2-3 msk brödsirap eller ljus sirap
½ msk anis och ½ msk fänkål, stötta
13-14 dl rågsikt



Smält smöret i en kastrull. Häll i mjölken och värm till 37°.
Smula sönder jästen i en bunke. Rör ut jästen med lite av degvätskan.
Tillsätt resten av degvätskan, salt, sirap, brödkryddor (om du använder hel fänkål och anis stöt dem i en mortel), och nästan allt mjöl. Spara lite till utbakningen.
Arbeta ihop till en deg.
Jäs den övertäckt i bunken ca 30 min.
Tag upp degen på mjölat bakbord och knåda den.
Dela degen i 4 delar. Forma bitarna till runda bullar. Platta eller kavla ut dem till runda kakor, ca 15 cm i diameter.
Lägg dem på 2 smorda plåtar. Nagga eller stick kakorna på några ställen med en gaffel. Tag ev ut ett hål i mitten.
Jäs kakorna övertäckta ca 30 min.
Grädda kakorna i mitten av ugnen i 225°, 12-15 min.
Låt kakorna svalna under bakduk


Presentation

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3 4 5
6 7 8
9
10 11 12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22 23 24 25 26
27
28 29 30 31
<<< December 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards