Mina ord och tankar

Alla inlägg den 13 december 2021

Av Neta - 13 december 2021 22:35

Hade satt kl på 6.30 men vaknade 50 min innan. La mig och kollade lite på paddan men gick upp vid 6.
Tände alla ljus


Ja alla prosecco står där, har några i köket med. Fick ju ett gäng.
Vet inte vad det är för blå prickar på undre bilden. Fikakorgen står där nästan alltid.

Gjorde ordning ett par skinkmackor. Hällde upp juice gjorde i ordning te och fyllde termosen med vatten.
Hann bara sätta mig i soffan så kom Elle, trodde inte hon skulle det men hon kom.
Luciamorgon från Tällberg, fantastiskt fint. Vi tog en kaffe och varsin lussekatt med och hann se lite på Nyhetsmorgon innan hon gick in. Va ju lucia även på fyran mellan inslagen.

Släckte alla ljus, fixade lite, tog upp lutfisken och la den i kylen. Bytte bara vatten 2 ggr ist för 3 som jag brukar. Tänkte att den ju legat hela natten.

La mig sen och försökte sova men det gick inte. Åt lite apelsinris, var så trött att jag bara satte mig i soffan. Var knappt vaken. Försökte läsa men det gick ju inte.

Tog fram dörrkransen, den hade inget runt sig utan hade legat på en annan krans som var inslagen i en kartong. Knappast mitt verk. Äpplena var sönder på flera ställen, som skärvor som gått ur. Har tyvärr inga fler sånna äpplen så måste fixa nåt annat till nästa år. Kanske en helt ny krans, den här har varit med ett tag men får duga i år.

Elle satte i reservkabeln så Efraim kunde lysa när hon kom på em. Även Domherren lyser på spaljehyllan.
Kunde konstatera att Ikeas värmeljus blivit större, funkade varken i platta tomtens lykta eller domherrestaken jag har inne. Måste hitta mindre.

Elle skalade potatis och jag gjorde sås medans lutfisken tillagades. Hmm.. bara hälften kvar. Visserligen ett annat märke än vi brukar ha, men skulle kanske bytt det där 3e vattnet?..


Men så gott! Lidl har vårt vanliga märke billigt den här veckan så C har köpt 2 förp till idag. Julen är räddad. Haha!
Leif kom inte, han kommer i morgon efter F16 ist. Så E blev kvar, vi glodde på burken och drack lite glögg.

Luciorna



Den här köpte jag en i var till mamma och mig för många år sedan. Man kan ha ett värmeljus i kronan.


Gillar den här med, fanns i olika strl på Rusta för några år sedan.


Den här köpte jag både till mig och varsin till tjejerna när dom var mindre. Gillar den!


Sen det senaste jag har köpt, till peppishuset.


Snodde den här bilden av en kompis, med lov så klart. Så fin!

Nu ska jag kolla på nyheterna och sen krypa i säng! Lär somna ovaggad ikväll.


Godnatt!

Av Neta - 13 december 2021 00:15

Lucia i morgon, en av dom traditioner jag tycker bäst om. Har förberett frukosten i soffan framför TVn, fyllt på ljus i stakar och lyktor. Bytt batterier i stjärnan på bänken som började se trött ut. Lät ljusstaken i köket lysa.


Bara älskar lucia! Kl 7 sitter jag där och tittar på luciafirandet från Tällberg av alla ställen. Det också ett av mina favoritställen i landet.
Lutfisken ligger i blöt, lussekatterna framtagna liksom pepparkakorna. Te och skinkmacka till första frukost. För går nog och lägger mig en stund till sen.
I morgon hänger jag också ut kransen på ytterdörren och sätter i kontakten till tomten Efraim ute.


I år får Efraim ligga på bordet som är flyttat dit där blomlådan står här. Snögubben står redan nedanför. Är ju betydligt mer buskar och rosor i rabatten i år och gillar inte att han ligger på marken egentligen. Köpte en kälke åt han i fjol men inte målat den än. Kanske får han den i julklapp Haha!

Senare på dan ska E och jag äta lutfisk. Med vitsås och mkt kryddpeppar. L skulle inte komma förrän på kvällen så han missar kanske det.
Lidl har förresten lutfisk till halva priset nästa vecka. 59.90 ist för 109 som jag gav på Maxi.

I morgon kväll är det ett ridande luciatåg som ska gå genom byn. Börjar vid gamla sågen vid 19 och går sen via vår gamla gata upp till centrum, under stora vägen och gm skogen förbi Lugnet och rundar Björklingegården. Vi har ju första parkett vid utegymet.

Ställt in tantfikat året ut nu pga det nya viruset. Hos Linnea går det ju massor av folk varje dag,
så dumt att chansa så här före jul. Vet inte hur vi ska göra med julhandlingen heller, om vi beställer från Maxi och hämtar. Bättre än att gå runt därinne i flera timmar iaf. Tur jag är klar med julklapparna.

Men nu ska jag försöka sova, kl ringer 6.30

Presentation

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3 4 5
6 7 8
9
10 11 12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22 23 24 25 26
27
28 29 30 31
<<< December 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards