Mina ord och tankar

Alla inlägg den 11 december 2021

Av Neta - 11 december 2021 15:00

Grönsaker bör ju finnas på julbordet. Här några recept vi provat genom åren.
Inland köperbjag färsk grönkål men oftast en fryst i påse

Prova att fräsa 1 påse grönkål med 2-3 pr vitlöksklyftor i olja och tillsätt 3-4 fasta, rivna tomater.
Salta och peppra.

Det fick min dotter göra i Zimbabwe till en kycklinggryta som var ganska stark men den funkar till julmaten med.

Grönkålsallad

1 paket grönkål (250g)
¼ st Rödkålshuvud
1-2 st Apelsiner
1 st Granatäpple
½ st citron, saften
valnötter
Olivolja
salt

Tahinidressing:
1 dl vit tahini
½ dl vatten (eller mer)
1 st apelsin, saften och det rivna skalet
1 msk lönnsirap
1 msk Äppelcidervinäger
salt

Mixas

Dra av de grova stammarna från grönkålen och riv sedan bladen i bitar.
Skölj och lägg i en skål.
Pressa citronen och häll juicen på grönkålen, ringla över lite olivolja och nu kommer tricket ? massera in vätskorna i kålen.
Ner med händerna och massera bladen i ett par minuter!
När kålen absorberar citronen och oljan så mjuknar den och blir fantastiskt god.
Strimla rödkålen, filea apelsinerna, kärna ur granatäpplet.
Lägg upp allt snyggt på ett serveringsfat och avsluta med att strö över lite valnötter och eventuellt lite salt.
Servera gärna med en tahini- och apelsindressing.
Mixa i så fall samtliga ingredienser.


Äpple- och rättikasallad

1 stort syrligt äpple
1 rättika à cirka 400 g
1 tsk grovkornig dijonsenap
2 msk matlagningsgrädde
2 msk äppelcidervinäger
1 msk olja
Salt
1 knippa gräslök
1 msk solroskärnor

Skala, kärna ur och dela äpplet i fjärdedelar.
Skala rättikan.
Riv äpple och rättika grovt och blanda det rivna fruktköttet i en skål.
Blanda senapen med grädden.
Vispa ner vinäger och olja med en gaffel.
Smaka av med salt.
Skölj och hacka gräslöken fint.
Blanda ner gräslöken i dressingen.
Rosta solroskärnorna i en torr stekpanna på medelvärme tills de börjar dofta.
Blanda ner dressingen med äpple- och rättiksblandningen.
Strö över solroskärnorna och servera

Julsallad

200 g rödkål
1 apelsin
2 röda äpplen
1 påse sallad, gärna rucolasallad eller mâche
1 tsk flingsalt
1 tsk finhackad rosmarin
1 msk olivolja
50 g valnötter
200 g fetaost
kärnor från ett granatäpple

Skiva rödkålen tunt.
Skala apelsinen och skär den i bitar.
Kärna ur äpplena och skär dem i skivor eller i klyftor.
Ansa och skölj salladen.
Blanda rödkålen, apelsin- och äppelbitarna med salladsbladen.
Stöt samman saltet och rosmarinen och vänd ner i salladen. Tillsätt oljan och vänd runt.
Grovhacka valnötterna och smula sönder fetaosten.
Vänd ner detta i salladen.
Dela granatäpplet och gröp ur kärnorna med en sked mellan hinnorna, strö över och servera.


Rödkålsallad med apelsin och rostade valnötter

0.5 st rödkålshuvud
2 st apelsiner
150 g valnötter, delade
0.5 dl olivolja
1 msk honung
flingsalt
svartpeppar från kvarn


1. Strimla rödkålen mycket tunt (med osthyvel).
2. Skala och filea apelsinerna och blanda de med rödkålen.
3. Smaksätt med olivolja, honung. flingsalt och svartpeppar.
4. Rosta valnötterna i en torr, het stekpanna med lite flingsalt.
5. Servera salladen med valnötter


Rödkål

1 rödkål (à ca 1 1/2 kg)
1 dl sirap
1 dl konc svartvinbärssaft
3 dl rött matlagningsvin eller rött vin
3/4 dl rödvinsvinäger
1 - 2 tsk salt
1 krm peppar
8 - 10 kryddnejlikor
1 lagerblad

Ansa och finstrimla kålen med osthyvel eller på matberedarens rivskiva.
Lägg kålen i en gryta och häll över sirap, saft, vin och vinäger.
Krydda med salt, peppar, kryddnejlikor och lagerblad.
Låt kålen puttra på svag värme under lock ca 1 timme.

Tillsätt gärna halverad rödlök i skivor och äppelklyftor. Ska då gå med från början.


Variant på rödkål o apelsinsallad

Strimla ca 4 dl färsk rödkål och blanda med halverade och urkärnade klyftor från 2 apelsiner och en näve grovhackade valnötskärnor
Gör en vinegrett på 3 msk rapsolja och 1½ msk pr apelsin, salt och svpeppar.
Blanda om och låt den stå minst 1 timme före servering


Råsallad med äpple

1/2 l strimlad röd eller vitkål
2 rivna äpplen
1/2 finhackad rödlök

Rörs ner i en sås av:

1 msk vinäger, ex. äppelcidervinäger
2 krm salt
lite sv.peppar
2 msk olja
1 msk vatten
1/2 dl gräddfil

Brysselkål

måste finnas på mitt julbord.

Ansa och rensa bort de yttersta bladen.
Koka i saltat vatten ca 10 min eller till de känns mjuka.


Av Neta - 11 december 2021 07:20

Vaknar av att jag är täppt och har lite huvudvärk. Så torr luft härinne så näsa o mun liksom totkar och det tar en stund innan det släpper.
Beställde lite från Apotea nu, bl.a nån nässpray man kunde använda förebyggande så det inte blir så torrt. Blir ju lätt näsblod när man torkar så där med.

Brände mig igår. Sitter ju i min arbetsstol och lagar mat men kan inte sänka spisen. Kan höja stolen men då kan jag inte flytta mig och det behöver man ju göra.
Hade tagit fram största stekpannan och stekte 2 vikta tortillas med stuvning i. Hade rätt mkt smörolja i pannan och när jag skulle vända den närmast mig så liksom tappade jag den i stekpannan och det stänkte hett fett. Över spis, över hela mig, tröjan blev helt fläckig av fetter i fram. Men värst var det på huden, hakan, halsen och bröstet eftersom tröjan var v-ringad.


Här ser ni lite men svårt få det på bild, dom värsta röda märkena på halsen iaf. Fick sitta och badda med ett blött hushållspapper hela kvällen. Hakan är värst. Ser ju inte mkt ut men jädrans va ont det gjorde. Nu kliar det ist och blir mer som blåsor.

C stannade till här på väg till sin kille igår. Hittade lite av det jag saknat men inte allt. Tog även ut det jag har på framsidan, snögubben och tomten.

E var på nån parasportdag med sin förening igår. Träffade bl.a Tobbe Karlsson som var där och föreläste. Det hade jag velat hört, har läst boken. Hon kom in hit till På spåret och hade med sig en rosépepparost och nya kex hon fått i sin smakbox. Inte dumt alls.




Den osten ska jag köpa hem till jul. Vi såg även nåt program om nobel sen efteråt.

Granen är klädd med kulor och grejer men inte riktigt klar. Dom nya kulorna var för stora för min lilla gran. Kanske hamnar i nåt fönster ist vi får se. Det bästa jag köpt till jul (förra året) är iaf den granen med integrerad belysning. Når ju utan problem ända upp i toppen.
Ska placera ut tomtarna idag sen. Dom är uppackade iaf.

Nu ska jag krypa ner och försöka somna om en stund. Kl är bara 7.20

Presentation

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3 4 5
6 7 8
9
10 11 12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22 23 24 25 26
27
28 29 30 31
<<< December 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards