Mina ord och tankar

Alla inlägg den 2 september 2020

Av Neta - 2 september 2020 23:06

Blir en liten tripp till. På lörd åker tjejerna och jag till Sparreholm och Fabriken, sen till Eskilstuna och bor på hotell och till Zoo på sönd. Kanske hinner vi till smedjorna också.
L bor ju i dom där trakterna nu, han och C har redan varit på zoo ett par ggr i sommar men kanske kan vi lura ut honom till Fabriken.

Idag blev det ärtsoppa här iaf. Har väl aldrig gjort en sån liten sats. Blev med spädning ca 1.5 lit. Ganska precis 4 port.

Så,gott! Måste nog göra en laddning bruna bönor med. Lite vintermat i frysen. Göra nån gryta med kanske.

Annars har det inte hänt nåt särskilt. Tvättat lakan idag. Lite småkulet men inget regn. Får väl vara nöjda med de 35 mm som kom i helgen. Bra för svampen. Ev kommer det en skvätt i morgon med.

Kallt inne så ska leta fram både mina och gästtofflorna. Tog fram nattlinnet igår och funderar på byta täcke. Tror ni att det blir en vargavinter i år efter förra årets ickevinter? Ja jag behöver iaf inte frysa om händerna.... haha! Men nu ska jag krypa ner i sängen. Godnatt!

Av Neta - 2 september 2020 13:06


Ärtsoppa, mitt recept

Ca 5 l

1 kg torkade gula ärtor
Vatten så det täcker

3 l vatten
4 gula lökar, halverade
6-800 gr rimmat bogfläsk eller oxbringa om ni vill ha den magrare
ev 1 bit, ca 5 cm ingefära
3 tsk mejram eller timjan, eller blanda
2 tsk salt
ev lite smulad buljong
ev finstrimlad purjo
senap

Lägg i blöt ärtorna över natten, gärna 10-12 timmar
Häll av blötläggningsvattnet och häll ärtorna i en rymlig gryta
Häll på vattnet (nytt) koka upp och skumma.
Lägg i köttet helt, ev ingefära och lök
Koka under lock till köttet är klart, ca 1 timme och 15 min för fläsk
Ta bort alla lösa skal som flutit upp
Ta upp köttet och tärna det, lägg tillbaka det i soppan
Smaksätt soppan med mejram, timjan, salt och ev smulad buljong
Servera med senap och ev lite finstrimlad purjo i tallriken.


Eller på 1 liter enl pkt

4 dl gula ärtor
1 lit vatten
Salt
400 g rimmat fläsk i bit
1 dl hackad lök
1 buljongtärning
1 msk mald ingefära
2 nypor timjan
Mejram
Ev mer salt

Lägg i blöt som ovan
Koka upp ärtorna med vtn enl recept och salt
Skumma
Sjud med lök, fläsk, buljong och ingefära i ca 1 timme eller tills ärtorna är mjuka
Smaka av med örterna och ev mer salt.

Av Neta - 2 september 2020 01:15

Är det inte det ena så är det de andra sägs det ju men jag tycker det är nog nu. Jag har haft nog av oro och bekymmer, min kvot är fylld.
En för oss kär närstående råkar illa ut pga en tredje persons slarv. Det kan och kommer troligast att få konsekvenser för den oskyldige. Jag behöver väl inte bry mig egentligen men gör det ändå av emotionella skäl. Det gör mig ont. Oron gnager, man blir som lite deppig. Problem måste lösas då det är barn inblandade också. Vuxna sånna men ändå.
Kommer livet nånsin bli helt bekymmersfritt?

Idag var det varmt och soligt igen och jag kunde vara på min baksida. E kom och senare L en snabbis också. Lite fika fick jag i dom iaf. När dom gått blev jag bara så ledsen över alltings djävlighet, den känslan gick liksom inte över sen. Efter maten började jag må illa. Tog det lugnt så har nu sent hängt tvätt och lagt i blöt ärtor till ärtsoppa. Skulle gjort det senare i morse men livet kom emellan. Men i morgon blir det ärter m fläsk här, kanske en liten punch också.

Lovade er bild på begonian jag köpte igår. Påminner nästan om palettblad. Vacker är den iaf.
Gillare gröna växter med fina blad. Tror jag ska försöka hitta en Mose stentavla också.

Sitter som vanligt i sängen och skriver precis före sängdags. Så ska släcka ner och krypa under fällen nu.

Presentation

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3
4
5
6
7 8 9 10
11
12
13
14
15
16
17 18 19 20
21
22
23
24
25 26 27
28
29
30
<<< September 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards