Mina ord och tankar

Direktlänk till inlägg 25 september 2020

Det här med att vara beroende av hjälp

Av Neta - 25 september 2020 00:59

Man kan tänka, ja men snart kommer hen då kan jag få hjälp, men det kan man inte alltid räkna med. Just den dan kanske hen inte har lust.

Jag skulle behöva bo utan överskåp och höga hyllor för det som står där har jag ju inte en chans att nå utan hjälp. Samtidigt är det ju bra att kunna ställa upp sånt man vill ha kvar men kanske inte använder så ofta.
Tog t.ex bort en stor låda med väskor, tänkte om jag använder några små mindre lådor jag fått tomma så kan dom stå på varann och jag kan ha handväskor i ett par, skiljer på ljusa o mörka och sen kassar och bagar i en. Tar bara upp halva platsen mot tidigare iom att dom kan stå på varann.
Men innan jag hunnit gjort så var utrymmet upptaget. Kan ju ta lite tid innan jag kan hålla på med sånt själv, måste ju va en bra dag.
Jamen säger tjejerna, då får vi börja om. Jamen när då? Får ju ha den där stora lådan kvar på sovrumsgolvet då. Och det kan bli flera veckor det.
Tar man saker ur en låda till nånting, kan det också ta flera veckor innan jag kan lägga tbx det sen eftersom jag inte når.

Har tokrensat och jag har mkt bra och låg förvaring men det räcker inte till allt ändå.

Funderar på om vi ska ta bort hurtsen med en massa lådor jag har saker i i klädkammaren eftersom det måste stå så mkt grejor som inte kan vara på hyllor i vägen.
Men samtidigt, var ska jag då ha verktyg, glödlampor o sånt jag har där? Och dammsugaren, spegeln, (som ska upp på en garderobsdörr, men inte får hjälp med) resväskan och torkställningen som står i vägen måste jag ju ha där. Jag har en rätt liten klädkammare. Men vill ju kunna hämta en glödlampa utan att plocka ur en massa saker. Kan ju inte stå och hålla på så länge.
Och badrummet är också litet så kan inte ha en torkställning där. Torkar ju kläderna i vardrummet. Det går bra men vill ju ställa undan torkställningen sen.
Finns en liten smal sak i badrummet, ca 30-35 cm bred så ska jag hänga annat än småtvätt där får jag vika det dubbelt eller tredubbelt om det är lakan.

Vill få till en struktur och få lite ordning. Men kan inte rensa ur mer där än jag gjort. Vill ju kunna bo med mina saker med. Men min stressade kropp i kombo med dåliga ben fixar det inte utan hjälp.
Uteförrådet här är inte isolerat, så där är det lika kallt som ute i vinter, så där får man tänka sig för vad man har, är också litet.

Lika ute, vill ju göra i ordning, flytta det som ska till framsidan, kanske sätta lite scilla och snödroppar nu. Vill ju sätta en fläder på baksidan med. Fixa klart m lökar, rosor och perenner så man inte behöver bry sig i nåt annat än att dra upp ogräs sen.
Jag tänker inte bli din trädgårdsmästare sa en bekant jag frågade om hjälp. Då frågar man inget mer sen, jag lovar.
Överlever väl utan vårblommor men det är fan så trist när man har rabatterna redan. Trivsel är ju också viktigt. Och eftersom jag inte kommer ut så mkt vore det ju kul att ha fint.
C är ju allergisk och kan inte hålla på med växter.

Hon är ju den som hjälper mig mest annars men hon måste ju jobba också, kanske behöver vara hemma ibland med. Träffa kompisar.
Sonen har ju en bra bit att åka så där frågar jag bara om stora saker som ingen annan klarar.
Anlita någon kostar för mkt, handlar om tusenlappar.

Jaja skulle kunna skriva massor om det här, om små vardagliga saker, bagateller för en icke handikappad men som blir krångligt som 17 för mig. Vänjer mig aldrig.

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Neta - Tisdag 21 maj 01:26

Det är tydligt att det är vi som redan har det besvärligt ska ta en stor del av de besparingar som behövs i samhället. Lagen är inte längre lika för alla oss med rörelsehindrr. Det är olika i kommunerna det har jag förstått sen jag gick med i en grup...

Av Neta - Lördag 18 maj 23:08

Igår på dan ringde min kompis från grannbyn och funderade vad jag skulle göra i helgen. Jag hade försökt bjuda på spontanmiddag tidigare i veckan eftersom hon fyllde förra helgen men då var son och sonhustru där. Jag har svårt att ta mig in i henne...

Av Neta - Fredag 17 maj 04:42


Kl är 4 på morgonen. Jag vaknade av nånting och kan inte somna om. Undrar över himlen, den är kritvit som om det vore molnigt. Kan det var så att det kommer en mellandag? Tyckte jag bara såg solar på vädret. Annars är det skönt nu, jag älskar ju si...

Av Neta - Torsdag 16 maj 20:17

Kan ju varna för han som står och säljer vid svandammen i Uppsala. Jag tänkte swisha de 35kr jag handlat för men blev ombedd att betala med kort. Det är draget 80kr såg jag idag från Bärprinsen (utan prickar). Min kompis köpte jordgubbar för...

Av Neta - Onsdag 15 maj 22:46

Då tog jag min B-vitaminspruta idag och jag känner redan kl 22 att jag är piggare. Det där med B-vitaminbrist är ju en hel vetenskap. Tar ju dom eftersom jag är överviktsopererad, GBP en op som inte hjälpte mig ett dugg. Gick ner mer under året jag...

Presentation

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3
4
5
6
7 8 9 10
11
12
13
14
15
16
17 18 19 20
21
22
23
24
25 26 27
28
29
30
<<< September 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards