Mina ord och tankar

Alla inlägg den 3 juli 2020

Av Neta - 3 juli 2020 18:49

Vi blev ledsna när Princess försvann men det är inget mot vad vi blev idag när nyheten nådde oss att Birka är ett avslutat kapitel. Den absolut bästa båten för oss som gillar att kryssa. En båt med klass.

Det drabbar så oerhört många inte bara deras egen personal på drygt 500 st. Också alla entrepenörer (stavning?) både ombord och iland. Ombord drabbas spapersonal, butiksägare m.fl och iland tryckeriet, leverantörer av alla sorts råvaror, sprit, vin och öl. Alla artister, dansband och trubadurer. Ytterligare ett hårt slag mot underhållningsbranchen. För att inte tala om bussbolagen.

Själv har jag alltid föredragit Birka med deras fina hytter, skönasängar och en otroligt bra service mot oss rörelsehindrade, har alltid känt mig välkommen där. Inget har varit omöjligt.
Så glad att jag hann åka på två långkryssningar, så otroligt välordnade.
Lika ledsen är jag över att aldrig kunna utnyttja den lyxkryssning jag vann i julas. Hade sett fram mot den jättemycket.

Kommer östersjökryssningarna någonsin att bli sig lika? Vi som inte vill kryssa till Finland utan hålla oss till Åland. Kommer det att hända igen? Jag hoppas det men så bra som på Birka blir det nog aldrig mer.

Av Neta - 3 juli 2020 01:38



Mandelkubb 20 st


7 dl vetemjöl
1,5 dl socker
2 tsk hjorthornsalt
1 krm bittermandelolja (eller 6 rivna)
125 gr smör
1 ägg
1,5 dl mjölk
pärlsocker + hackad mandel

Sätt ugnen på 225 gr
Mät upp de torra ingredienserna och bittermandeloljan i en bunke eller i matberedarn, rör om.
Fördela fettet i mjölblandningen till en smulig massa.
Tillsätt ägg och mjölk.
Arbeta snabbt ihop degen och rulla ut den till en 40 cm lång rulle.
Skär den i 2 cm bitar och doppa snittytan i pärlsockerblandningen och lägg på plåten.
Grädda ca 12 min.

Så himla mycket godare än köptas och inte smular dom heller

Presentation

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3
4
5
6
7
8
9
10
11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards