Mina ord och tankar

Alla inlägg den 9 juli 2020

Av Neta - 9 juli 2020 16:29

Sommarsaften alltså. Och jag gjorde efter receptet. Nästan hade 1, 2 g för lite jordgubbar och bara 17 blommor till dubbel sats.

Gjorde på dom frysta jordgubbarna jag hade kvar sen förra året. Men det blir nog bra, på sönd vet vi. Jag är inte jätteförtjust i ren flädersaft men den här tror jag att jag gillar. Doften var sagolik. Lite jobbigt för min axel att både mosa jordgubbar med potatisstöten (tinade så klart) och sen att lyfta kastrull och den färdiga satsen. Fick inte i allt vatten i min största kastrull så löste sockret i det jag fick i och kokade upp och tillsatte resten efter.

1 kg jordgubbar, tinade från fryst och mosade. Billigast blir ju faktiskt dom från frysdisken om man inte har egna.
20 fläderblommor, väl sköljda
2 skivade citroner, tvättade
2 msk citronsyra
Lade jag i en stor tupperwareburk med tätt lock

Kokade upp 2 lit vatten med 2 kg socker, rörde så sockret löste sig och hällde det över.
Lät det svalna och sen på med locket och in i kylen.

Den ska vara i kylen till sönd, 3 dygn alltså men vänder nog på burken lite varje dag.
Silar över natten och häller upp på små petflaskor och fryser. Går bra att frysa i dubbla plastpåsar också. Tänk då på att det ska rymmas X 5 i en kanna eller vad ni gör ordning i.
Såg att min kompis som tipsade om den här serverade med citron och is i glasen. Eller varför inte en fryst gubbe.


Jag fryser och är tung i huvudet idag så ska sätta mig i soffan med en bok och vila lite nu. Är väl den där förkylningen som aldrig bryter ut som spökar igen. Borde åka in till Ica men avstår.

Presentation

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3
4
5
6
7
8
9
10
11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards