Mina ord och tankar

Alla inlägg under september 2020

Av Neta - 20 september 2020 17:16

Kan inte bli enklare än den här. Kan ju så klart varieras, lägg till och dra ifrån det är det som matlagning handlar om. Tyvärr inte min på bilden utan jag lånade en bild. Men mest lik. Jag tillsätter ibland lite blandade bönor och tacokrydda, då kan man äta med bara bröd om man vill. Så gillar ungarna den.


Goda grytan
Till många ;)


Paprika kan bytas ut mot t. ex vattenkastanj, morot eller likn, pulvret bör nog va med dock.

Lägg i en gryta:

1 kg fläskkött i sockerbitsstora bitar
3 skivade morötter
5 strimlade paprikor i olika färger
5-6 scharlottenlökar eller 2-3 gula, grovt skurna
2-3 krosss vitlöksklyftor
5 tsk paprika pulver
1/2 tsk grovmalen svartpeppar
1,5 tsk salt
2,5 msk soja
1 brk tomater + 1/2 brk vatten
1 brk ananassalsa + 1/2 brk vatten (man kan ta 2 brk tomater om man inte gillar salsan)

Rör om, koka upp o låt puttra på spisen medans du gör nåt roligare.
Klar e ca 45 min eller när köttet är mört.
Smaka av!
Ät m potatis eller ris.

Av Neta - 19 september 2020 20:43

1 färdig smördeg
1 påse riven ost
2 potatisar, tunt skivade
Smörolja
10 rädisor, tunt skivade
Salt och svartpeppar
1 hackad rödlök
Gräddfil
Caviar

Sätt ugen på 225 gr
Rulla ut degen
Strö på riven ost
Fördela potatisskivorna över

Pensla med smörolja
Salta och peppra
Fördela rädisskivorna över
Grädda i 20 min
Ta ut och fördela rödlökshacket över
Låt svalna lite
Klicka på gräddfil och caviar.

Av Neta - 18 september 2020 22:23

En släkting till tjejerna har ställt till det ordentligt och det påverkar dom och deras saker. Nån som skulle kunna göra deras oro mindre tänker med snoppen och skiter i dom.
Så har dom det nu och eftersom dom pratar mest med mig, blir jag också drabbad. Så jävla trött på allting!
Dom mår inte bra! Och då vaknar tigrinnan i mig. Samtidigt är jag så klart glad över att dom pratar med mig. Men i övrigt omgiven av mesar.

Sen ska man hantera värk och skit med. Varför kan inte bara vårt liv få flyta på, och att man ska slippa sån här skit. Försökt tycka synd om, försökt hjälpt till med förslag på lösning ,men träffar på en vägg, ingen kommunikation alls. Inte med tjejerna heller. Jo viss kommunikation men inga förslag duger. Känner att jag börjar bli jävligt förbannad. Ge fan i min energi liksom.

Jag är lite risig, axeln värker och jag känner mig så jävla maktlös. Därför tål jag det inte. Har nog ändå men saker måste lösas/ säkras och det snabbt.

Ursäkta men jag måste få ur mig det där.

Igår hade vi tjejerna och jag en dag på GC. Jag fick tag på en timer till och köpte fler laddbara batterier. Hittade en väska jag letat efter på just Väskan och fick köpa en ljusslinga som jag så klart inte fick hjälp med att sätta upp. Då brinner det i rumpan då vet man inte hur fort man ska komma härifrån, trots att man mkt väl vet att jag inte kan själv.

Men har lite mat hemmaför ett tag iaf, frukt o fikabröd. Bakar ju inte längre.





Väskan med stort V eller kanske U som i Ulrikadesign. Hittade en rosa sån på båten sen har jag letat en liknande mörk, den här är mörkblå. Sorterat ut de flesta andra och behåller dom bra och praktiska.

Idag har jag tagit det rätt lugnt, är inte 100, täppt på mornarna som ger sig på fm. Påverkad ändå men ingen feber. Men har kort stubin.
E hade klipptid i stan. Kom hem med blomma, bröd och munkar. Den ungen alltså.

Så vi körde en lite potatisgratäng här och lite kyckling i soja. Tog en cider till det är ju ändå fred. Men hon var med rätta trött, allt som oroar nu, gårdagen och andra dan i rad i stan. Så hon gick in då Doobidoo började. Jag såg det och hade tänkt se Skavlan men fixade inte att lyssna på Sahlin. Så slog av och sen har jag inte gjort så mkt.

Nu ska jag fixa lite och sen lägga mig att läsa.

Av Neta - 17 september 2020 01:04

Bron var Nybron i centrala Uppsala och tiden var 60-tal. För det mesta var det lugnt men det var väl en och annan ?kravall? så skötsamt när man jämför med idag Haha! Men polisen var väl där nån gång iaf. Fanns ju dom som rökte hasch som stod där, Hasse Stjärna, Sigge, Ludde och allt var dom hette. Dom höll väl mest till i Slottsbacken med sånt, men ändå.

Jag var inte särskilt framåt på den tiden, va kul att stå där, spanade väl lika mycket på Amazonraggarna på Fyris torg. Spanade in Hasse i sin röda bil. Vart aldrig nåt Haha!

Nu har det bildats en Facebookgrupp för oss som hängde där med träffar på bron. Kul initiativ av en kille som heter Roger.

Han har fixat tröjor åt oss för en billig peng. Tidigare har det getts ut en bok om oss och den folkrörelse som blev. Den har jag så klart!
Stod man inte på bron hängde man på Ringbaren. Hände ju att det regnade. Där tog man en räkmacka och till det en ananasjuice i en lustig burk eller en te. Hängde med tjejerna och spanade in killar. Jag blev hop med Tomo ett tag, en trummis i nåt lokalt popband. Var väldigt oskyldigt, tror vi bara pussades. Sen blev jag brädad av en tjej som hette Bella, men tog det med ro tror jag. Mer intresserad än så va jag inte.

Modet på den tiden var ju arméjacka och basketdojor. Fick faktiskt köpa en jacka men inte klottra på den, då vart den totalt ointressant. Dojorna var svarta. På vintern skulle man ha en speciell täckjacka av märket Bogner, jag fick en Kitzbul (ska va tyskt u) den va näst bäst. Dragkedjorna på dom här jackorna va delbara så man kunde dra den nerifrån och upp också. Vanligt nu ju men då var det ascoolt.

Ja ni vilka minnen. Så kul att ha kunnat träffa kompisar på bron, blir nog inget för mig ändå. Lite för blyg för det. Har inte kontakt med nån från den tiden så skulle nog få sitta där själv i min rullstol eller på scootern.
Kul minnen ändå!

Mindre kul är nattens väder, tar i rätt bra i vindbyarna. Färjorna är inställda och stormvarning utfärdad även för imorgon.
Mitt handtag på sovrumsfönstret går inte att dra ner ordentligt så drar från fönstret och är iskallt i sovrummet. Fryser inte då jag sover, har ett tjockt och mufsigt täcke men man måste ju upp ibland. Och innan man kommer ner där....
Har felanmält det för en vecka sen men än har ingen kommit och L kom aldrig ut igår så kunde inte få hjälp.

Kl är ? i morgon ? redan så ska ge mig nu. Hoppas få sova bättre i natt än igår.

Av Neta - 15 september 2020 23:37

Alla har vi väl nån person i vår närhet vars liv man egentligen inte behöver bry sig i alls. Men av olika anledningar så gör man det ändå. I synnerhet om den råkar ut för nånting tragiskt. Man kanske haft en långvarig kontakt på nätet eller så har ens liv korsats nån gång med den personen. Omsorgen kan vara styrt av många anledningar.

Just nu är det så för mig. En människa som snart kanske står på bar backe pga omständigheter hen inte kan styra över. En hyresvärd som misskött sig så grovt så han blir av med sin fastighet. Och det drabbar då även oskyldiga hyresgäster.

Vad gör man? Orolig då jag vet att hen haft problem med hälsan, att det snart är vinter och kallt och att jag vet att hen inte står i nån bostadskö eller har ekonomi för att kunna köpa något. Dessutom inte purung längre. En skötsam person med ordnad ekonomi, fast inkomst, utan anmärkningar.

Bo i en bil kanske funkar på sommaren men inte nu framöver. Hen behöver en bostad helst med ett förråd till. Kan tänka sig att bo både i stad och lantligt. Allt är av intresse. Var spelar nog inte så stor roll i det här.

Har du något att hyra ut, eller känner till någon som gör det och är seriös? Tipsa gärna mig så jag kan vidarebefodra det. Aktuellt från nov.

Av Neta - 15 september 2020 01:41

Sen vi sålde huset förra sommaren har jag knappt registrerat att pensionen kommit in på kontot. Det har varit en fantastisk känsla att inte behöva bry sig.

Jag har underlättat livet för mig själv genom att köpa det jag ville ha, tvättmaskin, diskmaskin och annat praktiskt till kök o hem. Bytt ut möbler och mattor. Gjort i ordning 2 uteplatser. Bytt lägenhet och bostadsort på ett sätt jag aldrig skulle haft råd med innan.

Jag har gjort saker och åkt till ställen och på 2 långkryssningar.

Jag har hjälpt våra vänner i Zimbabwe med Cs hjälp att starta upp en verksamhet som kvinnorna kan syssla med och på så vis få in egna pengar. Har även gett pengar till Cs närmaste vänner där.

Jag har skänkt pengar till både barncancerfonden (eftersom jag haft ett sjukt barn), till Hjärt och lungfonden (Xet har ju haft en hjärtinfarkt) och jag har blivit världsförälder.

Jag har stöttat ideella initiativ och jag har hjälpt medmänniskor jag inte ens känner.

Jag har gett pengar till barnen, betalt ett körkort, lånat ut till dom när det behövts och försökt underlätta deras liv med.

Jag vet vad det innebär att inte ha tillräckligt med pengar, att inte kunna betala alla räkningar, att inte kunna köpa mat.

Det har känts himla bra att kunnat göra allt det här. Pengarna är inte slut än men nu är dom öronmärkta till mig och familjen. Nu ska resten av mitt liv få lite guldkant. Resor ska göras och upplevelser ska få kännas. Har hjälpt klart, satt in min sista slant till en hjälpinsats idag.

Gör pengar dig lyckligare då? Nej! Men det kan underlätta livet väldigt mycket.

Förra vintern när jag hade 300kr över när allt var betalt i nästan ett år kom det till julen ett brev från en okänd med 500kr i till jul. Den känslan var obeskrivlig. Där och då bestämde jag mig för att göra samma sak när huspengarna kom. Det har jag gjort.

Jag skriver inte det här för att slå mig för bröstet och skryta. Vill bara försöka förklara en känsla. Att det känns så bra att kunnat göra det här. Att ha kunnat unna sig själv saker. På det viset har ju jag mått bra av att få andra att må bättre.

Av Neta - 13 september 2020 19:29

4 port
1 gul lök, hackad
1 vitlöksklyfta, krossad
1 röd paprika, kvartad och strimlad
Smörolja
1brk kräftstjärtar i lake, avrunna. Spar1 dl spad
1 dl mjölk
1 dl kräftspad
1 rågad msk idealmjöl
1 stor tomat, tärnad
1 avocado, tärnad
Salt och peppar och en doft cayenne
Pasta, kokt enl anvisning

Fräs lök och paprika mjukt i smörolja
Rör i mjöl och späd med vätskan
Koka i 3 min
Krydda, ta pannan från värmen och rör i tomat, avocado och kräftstjärtar.
Servera med pasta.

Av Neta - 13 september 2020 05:17

Idag har klädkammaren rensats ur, har lite kvar att sortera. Slängt allt trasigt och det har blivit en rejäl loppishög i hallen. Men nu kan vi gå in i klädkammaren iaf.

Nu ikväll har vi käkat lite kamben, kräftor och lite annat gott. En Sacherbakelse till fikat.

Köp inte färska småländska Vätternkräftor i hink. Dyra men inte godare för det. Hårda och tjocka skal, då hjälper det inte ens att klorna ser ut så där.

Men butiksgrillade kamben gjorde inte ont alls, inte brieosten eller levainbrödet heller. Vindruvorna var söta och goda och Sachern fin som snus.

C var väl inte 100 och på hemvägen var hon ungefär 10 cm från att köra in i en vildsvinsflock vid kyrkbyn. Hoppas hon mår bättre i morgon.

Själv somnade jag så gott men vaknade och behövde dränera och sen var det kört. Tur jag kan kladda lite i bloggen. Somnar väl om när det är dags att gå upp och sover halva dan ist. Brukar bli så.

Söndagen är oplanerad. Rätt skönt ändå!

Presentation

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3
4
5
6
7 8 9 10
11
12
13
14
15
16
17 18 19 20
21
22
23
24
25 26 27
28
29
30
<<< September 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards