Mina ord och tankar

Alla inlägg under december 2021

Av Neta - 24 december 2021 03:06

Idag har det hackats, skurits och gräddats. Smördegssnurror i olika former, rörts till röror och till slut landade vi soffan framför Bingolotto med en liten provsmakstallrik.


Köttbullar och rödbetssallad, löksill, rösti med rödlök, gr.fil, rom och rägor, skinka m färsk ananas, laxröra, ansjovis och kräftsnurror. I drack proseccoPå dan delade Leif och jag på en kebabrulle.


Vi hade lite disk och undanplockning kvar efter Bingolotto. Jag började duka till morgondagens grötfrukost och slog in lite julklappar. Elle gick in och L var kvar lite. Gjorde ren silen i diskmaskinen bl.a

Nu har vi förresten lagt på golvskyddet i köket, blir inte tvärstopp över mattkanterna med min arbetsstol längre.

Vann förresten en hundringmpå Bingolotto. Men nu ska jag sova, sååå trött!


God Jul!

Av Neta - 23 december 2021 00:35

Får man säga upp sig som mamma? Idag var det jäkligt nära. Vuxna barn som beter sig som fjortisar.
Ego och arrogans tolererar jag inte, inte att bli stressad heller.

Va riktigt skönt att Leif kom idag, allt är hemma och han fixar o donar som vanligt. Vips så är soppåsen i soprummet.
Vi har suttit tillsammans i TV soffan och bara varit. Glott på bönder, säkert mindes vi samma saker med. Alla är ju så nykära där, vi var det också en gång i tiden men det låtsas vi inte om. Haha! Ätit och fikat, gjorde apelsinris på köpt gröt och fy vale! Piffade till den med lite granatäpple med men va hjälpte det. Blir mkt gröt kokt i morgon.
Griljerat skinkan, gjort en liten jansson som vi åt ikväll. Plockat in varor i kylen med skohorn. Nä nu ljög jag men lovar att det hade behövts.

Fick bra hjälp av L, han bar ut en del i garaget med. Det håller runt 4 gr så där fryser inget iaf. Just nu är det bara -4 ute med men på dan var det -10. Och det ska bli kallt!
Elle hackade några rödlökar, ska ju vara mkt sånt i röror, sallader m.m skönt att ha klart!

Fick åke med C upp till affären på em idag. Köpte en skinka till och lite annat som var billigt här.




Jansson på bakpotatis. Inte ultimat men smaken fanns ju där.

Vi ska sätta fart hyfsat tidigt i morgon, måste ju vara klara till Bingolotto. Tänker göra en provsmakstallrik till det. Har lite plock kvar o göra med. Fick ge upp det ikväll efter att ha stått och hängt tvätt.

Så nu ska jag sova! Julstök de luxe i morgon!

Av Neta - 22 december 2021 02:30

Planterade hyacinterna sent i måndags, kom isäng vid 2. Började sen tisdan med att dammsuga broccolismul, jord och mossasmul.
Fick snö igår och det kom lite idag med. Så pass att det är vitt på marken utan synliga grässtrån. Blivit kallt med -10 nu.
Elle kom in och vi gjorde beställningarna på Maxi och Ikea. Hämtning 13-14 och 14-15 på Ikea. Sen skulle dom åka ut till Fäboden också, djuren måste ju ha sitt! Där måste dom ju handla över disk. Dom öppnar ju 16 så dom hinner ta en fika i bilen. Får väl köpa det på max eller statoil. Landar väl inte här förrän e 18 då. Sen tänkte jag göra rörorna. Laxröra, kräftröra och rödbetssalladen. Ev göra smördegsrullarna med. En av dom är kräftröran till och en tänker jag göra Janssonsnurror av.
Föreslog pizza från pizzerian i morgon, känns inte som vi har tid att laga mat. Eller jo det är ju det jag ska! Haha! Men inte till i morgon kväll.

Bäddade rent igår så nu är det gjort med. Tvättar lakan i morgon på dan.


Hemstampat mos till julkorven idag. Har inte julkorv på julafton så brukar äta det nån dag före. Så nu är julen invigd känns det som. Har lunch i morgon med.


Den här låg i brevlådan i en plastpåse. Sonja, en av grannarna jag fikar med hade gjort den, hon hörde ju att jag gillade snögubbar. Så gulligt!


Tog mig samman och julade till köksbordet idag. La på en duk, har ju bara haft underlägg ett tag. Satte fast en garntomte på lampfoten med gummisnodd.

Ska griljera skinka nr 2 i morgon på dan. C kommer med det hon köpte förra v på Lidl. Sen åker hon och jag troligen till Hk här uppe, ska bl.a köpa rödkål, blev lite snål när Maxi tog 23.90 kg när det kostar 10 här. Ska även köpa en skinka till, 34,90 kg för kokt. Tänker göra o frysa in pålägg och tärna lite med. Inget som brådskar men med det priset lär man passa på. Det ödet har vi, vi fattigpensionärer.

Ja det var lite om vad som gjorts och ska göras.

Av Neta - 20 december 2021 00:12

Full storm här ikväll, min snögubbe ligger därute med näsan på plattorna. Vet inte om han är hel ens men jag låter den ligga, bättre det än att han blåser omkull igen. Efraim ligger kvar på bordet tror han är säkrad på nåt vis. Kom på att jag kanske ska gå ut och kolla ändå. Kanske måste ta in kransen. Va så bra i kåken där hade vi 2 öglor till en gardinspiral på dörren, då kunde man sätta fast kransen ordentligt både uppe och nere. Ska nog fixa så här med.

Annars är det så grymt trist att fixa med julen och all logistik själv. När jag tänker tbx på mina 2 första ensamma jular i Tierp minns jag dom inte ens, har nog förträngt dom. Vet ju att Elle kom och tror att Leif var med båda två. Men minns varken mat eller julklappar.
Saknar den lägenheten dock, fanns ju lite mer utrymme där. Men inte orten och att jag bara fick åka taxi inom Tierp. Bodde ju centralt, hade 5 min ner till centrum. Vart skulle jag åka taxi där?
Enda bra med den färdtjänsten var att dom betalade taxiresorna i Göteborg och då åkte vi också till och från stationen i Tierp eftersom vi hade både rullstol och packning. Tog exakt 3 min Haha!

Förra året här var vi alla 4 iaf och det blir vi i år med, sen kommer Cs Marcus på juldagen och ev J med familj med. Han kunde iaf båda dagarna och tänker att det är bara köra på det och vara ledig på annandan sen. Det som kan ställa till det är om det kommer snö, men dom får väl komma när dom kommer isf. Han har alltså snöjour. Allt är ju klart då med så bara plocka fram. Vi får ju sitta på 2 ställen men blir ju i samma rum iaf. Bra med lite avstånd med.

Men nu kommer iaf Leif på onsd, E får åka in och möta upp honom vid Maxi med rollator bara. Sen får dom åka och köpa ett golvskydd till min stol på Ikea på click & collekt, mattkanter är ett helsicke. Gamla mattan var ju förstörd med. Såg nu att hjulen behöver göras rena från damm och hårstrån med. Inget jag kan fixa själv bara, tror man måste ta bort dom.


Tog reda på en broccoli och kokade en bit falukorv idag. Blir ju så himla gott. Fick rensa broccolin rätt grovt bara så det är broccolismulor i hela köket. Tänker att jag tar det i morgon när det är ljust. Får väl fixa hyacinterna på samma dammsugning.

Hade tänkt baka idag men mjölken var slut och åkte inte ut i blåsten. Är ju bra att förbereda det man kan, julmaten får vi ju fixa med från onsd kväll då varorna kommer hem.
Leif är så gullig så han åker till Lidl i Katrineholm i morgon. C jobbar på Life i Enköping så hon är inte ens hemma annars är ju Lidl hennes närmaste butik, och jag är rädd att det tar slut. Priset på laxen gör ju att den kommer att gå som smör. 400 g för samma pris som 150 g brukar kosta. Har ju inte gravat själv i år.

Borde göra så mkt, plantera nya hyacinterna och ta bort dom gamla. Pynta det sista och göra i ordning mat och köksbord. Men är så trist själv. Lär ju inte komma mer än till affären här i veckan så hinner nog. Inte varit utanför ytterdörren sen vi var på julbordet. Mitt eget fel iofs men lite rädd för den här nya smittan med.
Hade velat ner på stan och sett julskyltningen men inget kul att åka själv. Villkoret för att jag hjälpte C med lånet var ju att jag skulle få åka ut lite mer med henne men nu bryr hon sig inte om det. Kommer väl inte iväg på bion vi skulle på heller. Och i veckan lär hon inte kunna med tenta på torsd.

Ja lite gnälligt och vill ju inte ha tbx tiden före skilsmässan men vi grejade ju tillsammans inför jul hela familjen då iaf. E kom alltid hem. Hon, L o jag hade världens teamwork på Jansson. Vi gjorde struvor i fritösen ett år med. Man hade hela tiden nån som kunde lyfta där och flytta undan lådor m.m då man var klar. Nån som löste problem, saknar det!
Så är det ju inte nu precis men en teamworkad Jansson kan det bli på torsd iaf. Haha! Gjorde precis ett körschema för onsd o torsd. Jag är ju en *listig* människa. Många listor blir det!

Usch nästan läskigt med den här blåsten, viner runt huset, ligger väl en del träd över vägarna kan jag tro. Hört några blåljus ikväll.
Tror jag stänger butiken för ikväll och somnar ifrån det. Hoppas ingen tall rasar här.


Av Neta - 19 december 2021 04:23

Seg i morse men sov bra trots att jag var vaken till 3. Till skillnad mot nu i natt, satt uppe och såg Love Actually med Hugh Grant till kl 1, sen har man ju alltid lite och plocka med innan man landar i sängen. Nu är kl snart 4 och jag har gett upp det här med sömn.

Under filmen skrev jag upp lite för julen, mest med mat och så. Vi är många viljor men ska nog banta den lite. Reklamen kom idag och man dras med, men det kommer ett nyår med ju, och en trettonhelg.

Gjorde marknadsnougat som blev lite misslyckad


Ser ju bra ut så här, men mina armar spökade lite


Det vita som syns är florsocker. Orkade inte få sönder alla. Tycker även att den blev sötare, hade velat haft mer chokladsmak, ändå följde jag receptet noga. Har ju gjort det här flera ggr förut.

Marknadsnougat

5 dl socker
1.75 dl vatten
125 g kokosfett
6½ dl mjöl
3.5 dl florsocker
1.5 dl kakao
1½ msk vaniljsocker

Blanda socker och vatten i en kastrull, koka till sockret smält och lagen är genomskinlig Smält ner kokosfettet däri under omrörning Blanda alla torra ingredienser i en bunke, tillsätt sockerlagen med det smälta fettet och rör om ordentligt så allt blandas Häll upp på pappersklädd långpanna och låt det stelna Skär i små fyrkanter.

Här har jag justerat receptet. Tog bort en 1/2 dl florsocker och la till lika mkt kakao. Sen tror jag man ska sikta ner kakao och florsocker om det har mkt klumpar i sig.
Nu blev det ju rätt mkt så jag kan ju inte slänga det, får va så här i år.

Elle och jag åt upp resten av det som var i skaldjurspåsen ikväll, la till lite lufttorkad skinka, ost & kex, och ett bröd. Slängde pajen som va riktigt äcklig. Rödbeta, chevre och honung. Vet att jag ätit den kombon hos A-B och då var det gott, men inte det här.
Räkorna var lite väl salta så gick mkt vatten, men vi drack även vin. Jag är väl ensam i världen om att föredra frysta tinade räkor ist för färska. Men det gör jag. Tycker färska räkor kan bli lite torra och som sagt för hög sälta. Vi köpte i Varberg, precis nyfångade men dom var ingen höjdare heller. Rökta däremot går bra!
Men jag är noga med vilka frysta jag köper. 50/70 eller möjligen 70/90 i de blå påsarna. Sen tinar jag dom med lite salt på i durkslag, som jag skakar lite då och då. Aldrig snabbtinade.

I morgon ska jag försöka baka rågsiktskakor. Har ju en assistent så behöver bara baka ut för hand. Inte haft nåt mjukt bröd på några dar så kanske rör ihop en *limpa* med.

Men nu ska jag gå och dränera lite sen vila iaf eftersom jag inte somnar.

Av Neta - 18 december 2021 02:22

Var väl trött, hade städ och jag är alltid så trött då. Märkligt eftersom jag inte gör nåt Haha!
Sista städen av JNC. Det har varit så himla bra! Det som började med en fönsterputs med Maria som blev min städerska sen. Som tyvärr blev sjuk. Sen Inger som varit en frisk fläkt. Gud va jag kommer att sakna henne!

Bara hoppas det blir lika bra med Viksta städ, men det kändes bra när hon var här och dom har ungefär samma upplägg. 11 jan drar vi igång det, och den blir det var 4e tisd.


Hon hjälpte mig byta köksmatta. Kanske inte ultimat att smula ner en matta med svart botten men jag har ju min lilla handjagare. Lyser iaf upp hela köket. Får väl gräva fram en rosa gardin sen med.

Sov så himla bra i natt, 5 timmar före första toasvängen är mkt när man oftast får gå varannan timme. Somnade om ungefär lika lång tid igen sen. Vaknade då och kunde inte rör hö hand fingrar. Fumlar ändå efter glasögonen och tappar dom i golvet. Dom höll som tur var. Sen masserade jag upp fingrarna och då kommer ju värken som ett brev på posten. Från axeln hela vägen ner och ut i lång och ringfinger. Så less på det!

C har ett extrajobb till nu, på Life i Enköping. Kan få hoppa in i Västerås med. Tur hon kan sova hos killen. Jobbade första idag, men har knappt pratat med henne ikväll.

Elle var på Maxi med Katja idag. Jag messade och bad henne köpa nåt färdigt till i kväll och hon kommer hem med det här


En skaldjurspåse. Hummersoppa som var himelsk, bröd, varsin paj, skaldjursröra både vitlöks och chilisioli, färska räkor och 2 chokladdesserter. Jag åt soppa, bröd, (gudomligt bröd av sutdeg) några räkor, ett par kex m skaldjursröra och halva min paj sen var det stopp. Hon blev mätt med.
Så vi sparde nästan hela skaldjursröran, hälften av räkorna, det mesta av aiolin, min pajhalva och desserterna till i morgon. Vitlöksbröd finns i frysen.


Festade till på lite vitt med. Sen satt vi och skrev upp de rätter vi ska göra till jul och räknade ut hur mkt av allt vi behöver köpa. Började på en inköpslista till Maxi och bokade en tid för avhämtning på onsd. Och tur var det för fanns bara nån tid kvar. Är väl många som tänker som vi nu.

Hade på galan under tiden som vi startade om efter På Spåret. Många hjältar ikväll. Hon gick in strax efter midnatt.

Och här sitter jag nu och ska bädda ner mig. Törs knappt skriva va kl är. Haha!

Av Neta - 15 december 2021 23:52

Fick ett ledset meddelande ikväll. En äldre kvinna vill bjuda hem en familj på julafton med 2 vuxna döttrar, men döttrarnas män är inte välkomna. Den äldre kvinnan har sin mans barn och barnbarn med respektive där. En av personerna är inte vaccinerad och i den andra familjen finns en gravid kvinna.
Hur tänker man? Vem vill fira jul utan sin man? Båda har dessutom varsitt barn. Huruvida dom blev bjudna vet jag inte.
Det här med julen är så laddat! Så fyllt av besvikelser och förväntningar som inte blir.

Det bästa jag har gjort var att ta beslut om att fira julafton bara med min egen familj. Julen består ju av flera dagar. Många är dessutom lediga i mellandagarna. Flera högtider också. Blir tid till att ses ändå.

Men som den här kvinnan gör så gör man bara inte. Hon är nog lite ego.
Jag peppar nu familjen att skapa egna traditioner. Kommer ju bli så senare iaf. Dom har dessutom släktingar nära sig som nog gärna kommer.

Så glad för tjejernas skull att Leif firar med oss. Att vi ändå kan hålla ihop vår familj vid storhelger och födelsedagar. C kommer väl fira med Ms familj också så småningom om det håller. J har vi på grund av pandemin inte träffat de senaste jularna, han kan jobba med. Men tänker att man kan ses ute, grilla korv kanske. Måste ju inte vara en juldag heller. Alla har jobb där dom träffar mkt folk och med det här nya törs man inte chansa.


C gjorde gelegodis med glögg ikväll.
2 dl glögg
2 msk gelatinpulver
Värm upp under omrörning tills du ser första bubblan, häll upp, kyl, ät. Hon gjorde i isformar.

Jag har städ i morgon men har knappt förberett nåt. Tur hon inte kommer förrän kl 13. Haha!
Ska iaf gå och plocka i diskmaskinen nu.

Av Neta - 15 december 2021 02:28

Det tar tid men nu är det pyntat och klart. Leif hjälpte mig att få ut jullådan till förrådet idag. Flyttade stolarna på framsidan så dom inte är i vägen för snöröjningen och tog med kartonger och sopor upp till soprummet.
Han och Elle har käkat lunch på Heat idag och äkte sen till ÖB, dom hade Nyåkers peppisar för 20kr, fått in röda värmeljus så hon köpte både pepparkakor, röda o vita värmeljus och julknäcke. Så gott nu med julskinka på.

Jag har slängt gammalt dinkel o majsmjöl. La i rågsikt och *4 sädesslag* ist. Plockat upp det sista ur lådan från Delitea, diskat, tvättat och hängt en maskin.

Vi fikade alla tre innan L åkte hem. Pratade lite om julen och hur vi ska handla. Får jag önska skulle jag vilja att han kom så vi kan handla på onsd, ev beställa via nätet så vi bara kan hämta. Sen stanna här och hjälpa oss med Jansson och det sista den 23e. Tråkigt om det bara blir Elle o jag på uppesittarkvällen med ju.
Men vi får väl se, C kommer iaf inte förrän på julafton. Har en tenta den 23e.







Ingen julgran jag skulle vilja ha men rätt imponerande ändå.

Nu ska jag försöka sova, är inne i någon sömnrubbningsfas. Fast jag var så trött igår hade jag svårt att sova. Nu är kl 2.30 och jag har inte kunnat varva ner än. Ingen ordning på någonting.

Presentation

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3 4 5
6 7 8
9
10 11 12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22 23 24 25 26
27
28 29 30 31
<<< December 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards