Mina ord och tankar

Alla inlägg under december 2021

Av Neta - 4 december 2021 01:31

Trött av vaccin blir jag tydligen. Var ju lika med influensavaccinet. Så trots att det står kartonger och smålådor både högt och lågt så gav jag mig själv lite ledigt idag.
Låg länge med sen frukost som följd. Sen parkerade jag mig i soffan, läste, fikade, läste lite mer, tog en påtår. Ja men ni fattar. Haha! Punchpralinerna är slut! Lite panik över det Haha!



Gjorde en plocktallrik till sen lunch. Serrano, brysselkål, ost, vit sparris, oliver och kronärtskocka. Så lite balsamico över.

Elle kom in nu ikväll så vi åt dumplings m ris och grönsaker och världens godaste dip/dressing.
Man river 1 stor vitlöksklyfta och 2 msk ingefära sen 2 msk sesamolja, 1 msk fisksås, 1 msk ostronsås, 4 msk av en särskild sorts japansk soja o 2 msk pressad lime. Gjorde 3-dubbel sats så nu har jag, god till mkt den. Har kvar dumplings till i morgon, men den är god till vårrullar och nudlar med.

Vi plockade faktiskt fram några saker domherregrejerna som passar till ljusstaken som Leif fixar. En krans av julgranskulor, en tomteluva m.m Sen kollade vi på en del saker som åkte tbx i lådan.

Har så många favoriter men får ju inte plats här. Vill ha ett litet hus, minst ett rum till. Jag är ingen lägenhetsmänniska. Med huset vill jag ha en *Leif* med, nån som är så händig och en *doer* som han. Och som jag kan känna mig lika trygg med. Men dom växer inte på träd. Och svårt att träffa någon när man aldrig är ute. Haha!

I morgon ska jag skriva lite om det kalla på julbordet.

Av Neta - 3 december 2021 00:32

Ska byta mattor vid dörrarna och sätta ut kransen på dörren. Kanske nåt mer.
Har däremot kartonger mitt på golvet. Inte så kul, sen längtar jag efter granen. Skulle gärna ta in den och jullådan redan nu om jag kunde. Hoppas att jag kanske kan få hjälp med det och bära ut det andra på månd då vi ska äta julbordslunch på restaurang hela familjen.
Vi har ett ställe halvvägs in till stan i Storvretakorset där vi ätit just den julbordslunchen i 10 år säkert. Brukar vara så bra!
Sen är det väldigt nära Fullerö handel.

Fick nån reaktion på spruta nr 3. Hade ju en diffus huvudvärk på kvällen samma dag. Vaknade dan efter och mådde lite illa. Inte så att jag måste spy, men det satt i halsen och så en trötthet.
Skippade adventsfikat i lokalen, låg kvar i sängen hela fm. Tog mig iaf upp lugnt och försiktigt och när jag fått i mig lite te och en macka släppte illamåendet men inte tröttheten.
Blev inte jättemkt gjort på dagen. Elle kom och hjälpte mig lite och jag gjorde sista bänken och soffbordet på kvällen. Men allt gående fram o tbx när man fixar gör att jag får jätteont. Försöker använda min arbetsstol så mkt jag kan men det är ju bara bökigt när man måste upp hela tiden. Tär mkt på knäna det med.

Idag kom jag väl upp hyfsat för att vara mig, tror vid 9. Fixade krukorna med hyacinter.


Tanterna kom och vi började fika, Elle kom senare hade varit på Erikshjälpen med sin kontaktperson. Gjort några fynd.


Åt köttfärssoppa med lök, potatis o morötter. Sen har jag hängt framför TVn.


Tog en skinkmacka för jag orkade inte fixa nåt till kvällen.


Såg den här bilden från stället vi bodde i på Gotland, även bilder från centrum. Så mkt snö. Vi har inte fått just nånting. Mest frost på marken.

Ska gå i säng nu, känner mig fortf lite duvven, öm efter sticket och har en liten bula. Men jag är inte ensam?.


Ni ser ju vart jag snott den Haha! Men ska dom kunna använda mina bilder får det väl gå tvärtom med Haha!


Det också! Ja ska han hinna så! Haha!

Hörde av Elle som pratat med L ikväll att han håller på med min domherrestake. Vad gjorde jag utan honom? Storfixarn! Tror jag ska ge han en julklapp!

Men nu sängen!

Av Neta - 1 december 2021 17:07

Dom här kom till av ett misstag. Min mormor tog fel en jul, tog kardemumma ist för kryddpeppar. Var ju inte tal om något annat än att bara ta kryddpepparen också och låtsades som det regnade.
Dom gjorde succé! Jag tog dom sen vidare och hade i kanel med. Det funkade och nu gör hela släkten dom här.
Jag gör dom i ugnen, dom blir lite bleka men tinar dom i stekpannan sen så dom får färg.



Julköttbullar

1 kg nötfärs
3 dl vispgrädde + 2 dl mjölk
4-5 skivor vitt formbröd, dagsgammalt (ev 1 msk potatismjöl)
1-2 tsk svensk senap
2 mkt finhackade rödlökar
1-2 tsk av vardera, kryddpeppar, kanel o kardemumma
2½ tsk salt
2 ägg
smör till stekning

Skär bort kanterna och smula sönder brödet, häll över grädde o mjölk, låt det svälla 10 min, ser det mkt tunt ut tillsätt pot.mjöl o vänta 5 min.
Tillsätt senap, rödlöken o kryddorna utom salt, rör till senapen är upplöst.
Blanda köttfärs o salt o rör i det, tillsätt äggen, smaka av o tillsätt ev mer salt.

Stek på medelvärme i stekpanna eller i 250 gr i ugn på välsmord panna i mitten 8 min, lägg dom tätt, skaka plåt/panna lite då och då. Vänd dem och kör lika länge, alltså ca 8 min till ett steg högre upp.
Serveras m sås potatis o råsallad med äpple.

Av Neta - 1 december 2021 00:06

Åkte in till stan i 9 gr kyla i morse. Något jag reagerat över idag då det var ungefär lika kallt då jag åkte hem är hur kallt det är i rullstolstransporterna. Slängde vantarna i cykelkorgen på scootern men hade behövt ha dom på. Så kallt!
Hade förbokat både dit och hemresan och det är väl så man får göra nu när det kan vara 26 st före i en telefonkö när man beställer.
Vi var tidiga dit iom att dom nu bokar in så man kan samåka så fick åka hemifrån 1 timme innan jag hade tid. Skulle ju ta sprutan på Fyris park men bad om att bli avsläppt vid Maxi då vi kom in 35 min tidiga. Bättre vänta där i värmen än vid Fyris tänkte jag. Men jag hade förmodligen fått sprutan då om jag åkt direkt. Men det kunda jag ju inte veta.
Han träffa både Elle och Leif en snabbis innan jag åkte upp, sen gick det snabbt där och jag mådde ju bra så åkte ner igen efter 10 min.
När jag kom tbx så satt dom och fikade så L fixade åt mig med. Tyckte det hade gått fort och det hade det ju, va klar 5 min innan jag hade tid. Haha!

Då han åkte söderut kom Es gamla lågstadiefröken och pratade, bor här i byn. Sen åkte E och jag till Dollar. Hittade det som stod på lappen


Grytlappar med julmotiv, mina va väl 40 år minst och inte så bra längre. Dom här kändes bra och var bra i strl.


Julgranskulor i rött o guld.


Engångsassietter, kunde inte motstå dom här. Till godis o frukt.

En sak slank med utöver det jag skrivit upp.


Vem vill inte ha en sån här i granen? Är av glas och hittade tyvärr bara en som var hel.
Lite batterier och polkagrisar i karamellform också.

Sen åkte vi tbx till Maxi och handlade, så nu har jag både lutfisk och julkorv hemma + lite annat. Åt lunch på nya stället i entren där och fick vänta en timme på en räksallad. Många före oss som beställt. Blev stressigt för E som skulle åka 20 min före mig men vi hann precis äta. När hon åkt åkte jag in på Pong och köpte varsin bowl till kvällen.
C messade och frågade efter ett recept och när jag höll på med det kom en karl fram och frågade om jag var jag och det var jag ju. Min chaufför som haft rast så jag fick åka 10 min innan min tid.
Fick också åka båda resorna med hiss så tänkte nästan köpa en triss Haha! Gillar ju inte ramperna.

Väl hemma så kom E över och hjälpte mig bära in och vi fikade, kollade TV och åt middag ihop sen.

Är lite öm på stickstället, fick Moderna. Haft tendenser till huvudvärk men det behöver ju inte bero på vaccinet. Lite frusen men det har jag varit hela dan. - 9 nu. Jag har grejer ute, julskinka och dricka i petflaskor lär va fryst nu.

I morgon har hyresgästföreningen adventsfika för daglediga kl 12 så åker väl ner till kvarterslokalen. Sen lär jag sätta fart med med det som är kvar. På torsd är det ju tantfika igen. Blev inte mkt gjort ikväll heller ju.

Men nu ska jag ropa på JB.

Presentation

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3 4 5
6 7 8
9
10 11 12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22 23 24 25 26
27
28 29 30 31
<<< December 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards