Mina ord och tankar

Alla inlägg den 6 februari 2023

Av Neta - 6 februari 2023 00:12

Idag blev det en god men grådaskig sörja till middag, såg framför mig en fräsch korv o rotfruktsgryta i senapssås.
Alla ingredienser var med men kokade för länge, jag glömde den på spisen.


Kokade allt i 1/2 lit buljong, tog vad som fanns. Först en hel korvbit som var lite halvfryst. Delar en 800g bit i 6 delar. Ner i buljongen med den sen en stor bakpotatis och 3 morötter, en liten bit vitkål, 250 g broccoli, 1/2 rödlök. De gröna prickarna är det som är kvar av broccolibuketterna, stammen tärnades, rödlöken strimlades och delades på 3, potatis och morötter i bitar och slantar. Skar den färdiga korven i bitar sist. Redde av med en 1/2 dl grädde och 2 msk mjöl. Hade i 4-peppar, lite mer salt och ca 2 msk senap.
Har kvar och det kommer jag nog äta som soppa med lite mer buljong i. För gott var det. Blev ungefär 4 port.

Gjorde ett bröd också i min dubbelform.


Armarna orkade inte riktigt så var lite mjöl på undersidan och översidan blev lite månlandskap.
Ca 15 dl rågsikt, 1 msk birkarbonat, 1;5 tsk salt som stöttes i mortel med 1 tsk anis och 1 tsk fänkålsfrö.
Allt det blandades
Sen rörde jag i 1 dl mörk sirap, det var hälften av det som stod i receptet men blev perfekt, 1/2 dl smörolja och 1 lit naturell yoghurt.
Hällde i formen som är som 2 avlånga brödformar. Gräddade i 180 gr i drygt 1 timme till 94 gr. De sista graderna upp till 95-96 kommer ju på eftervärme. Lät det svalna i formen med en bakduk över.


Blev himla gott iaf.


Delar ju som ett kors och en sån bit räcker 4-5 dar.

Sen belönade jag mig med lite hallon o glass. Det var jag värd och disken tar jag i morgon.


En häftig mån och molnbild hade jag som sällskap. 3-glaset gör att det ser ut som månbebisar också.

Nu ska jag hänga en maskin jag kört idag och sen blir det sängen i denna iskalla lägenhet.

Presentation

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3 4 5
6
7
8 9 10
11
12
13 14 15 16
17
18 19
20
21
22 23
24
25 26
27 28
<<< Februari 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards