Mina ord och tankar

Alla inlägg den 9 juni 2023

Av Neta - 9 juni 2023 20:45

För några år sen hade vi varit ute och plockat björksly redan igår. Satt dom i grindhålet och en nedanför altantrappan. Gått upp tidigt i morse och borstat ut flätorna som tjejerna sovit i för att få fina lockar. Satt på nystrukna klänningar på dom och en fin, oftast ny tenniströja och ljusa byxor på J.
L brukade köra dom till skolan och under tiden blåste jag upp gula och blå ballonger och pyntade både björkar och altan i blågult.
Potatissallad och rostbiff ikylen. Allt hemgjort.

Iväg till kyrkan och stod och såg på när dom kom, svenska flaggan i täten buren av nån stark ur åk 6. Klassvis med egengjorda svenska flaggor i händerna hade eleverna förtur in i kyrkan, vi föräldrar hade tur om vi fick en sittplats på någon av dom sista bänkraderna. Oftast stod vi längst bak och försökte låta bli att gråta när dom sjöng Idas sommarvisa och Dem blomstertid. Rektorns tal och uppmaning om att ha kul på lovet och äta mkt glass.

Sen upp till affären och köpa jordgubbar. Vissa år var det fika i skolan efter kyrkan men inte alla.
Hem för lunch på altanen, syrendoft och doft från silverbusken utanför. Jordgubbar och glass till efterrätt.
Sommarlov!

Ja så här var det nog för åtskilliga barn här idag. Vissa av dom är tillbaka i skolan på fritids redan på måndag. Men det är ändå lov.

Vi packade ihop oss och åkte till vårt sommarviste i Siggefora, där bodde jag och barnen sen hela sommarlovet. L åkte emellan men var alltid ledig 6 veckor minst. Där hade dom sina sommarkompisar. Varje morgon gick barnen och jag ner och tog ett morgondopp. Vi bodde 50 m från sjön. Tvättade oss i sjön. Allt medan L gjorde frukost och vi var noga med att vara tillbaka så vi kunde lyssna på sommarföljetongen i Radio Uppland medans vi åt.

Sen var det bad, lek, sol, grillning i en enda mysig röra. Regn ibland men då var vi inne och spelade spel, såg på film eller gick till kiosken och köpte godis. Man fick äta godis om det regnade. Haha!

Vilket liv! Varför tar det slut? Varför blir barna vuxna?

Av Neta - 9 juni 2023 00:11

Jag har idag börjat lyssna på Micael Bindefelds bok *Mannen, Myten, Minglet* fick tvinga mig att stänga av nu och lyssna klart dom sista 3 timmarna av nästan 11 i morgon. Den har gått hela dan och handlar om hela hans liv och hur hans förfäder kom hit. Hans yrkeskarriärer och hans liv. Allt är med känns det som. De flesta av oss känner väl igen honom som festfixaren, vi som följer honom på insta känner honom även som pappa till Simeon. Partner till Niklas, odlaren m.m

Läs eller lyssna på boken och ni får ta del av ett fantastiskt, priviligerat och intressant liv. Från det han börjar minnas av sin barndom till, ja det kan jag säga i morgon. Haha! Svår att släppa är den iaf och väcker minnen från yngre dars idoler man haft som han jobbat med. Bland mycket annat.

Ja det är väl vad jag gjort idag, kört en maskin jag hängt med vänstern. Blir där efter men va ska man göra? Inte varit utanför dörren idag heller. Åt rester av kroppkakepyttet till lunch och gjorde en kycklingsallad ikväll. Rev salladen och skivade gurkan o paprikan med osthyveln med vänstern. Hade sparris o majs ifrysen som jag bara tinade, färdiga krutonger och dressing från flaska. Glömde både tomater och ägget i kylen men det gick bra ändå. Haha!


Vattenmelonen var lätt smaklös tyvärr men den var ju redan i. Röd nästan svart sallad.

Precis tagit en blå så nu ska jag sova. Hoppas klara att tvätta håret i morgon.

Presentation

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3 4
5
6
7
8 9 10 11
12
13
14 15 16 17 18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards