Mina ord och tankar

Alla inlägg den 2 december 2020

Av Neta - 2 december 2020 14:30


Mjuk pepparkaka med apelsinfrosting
12 bitar

6 ägg
4 dl strösocker
1½-2 msk pepparkakskrydda
75 g smör
2 dl tjock yoghurt, t ex grekisk, turkisk el rysk
5½ dl vetemjöl
1 msk bakpulver
1 krm salt


Apelsinfrosting:
2 dl florsocker
skal och saft av 1 apelsin
½ äggvita
1 krm ättiksprit, 12 %

Sätt ugnen på 175°, gärna varmluft.
Vispa ägg, socker och pepparkakskrydda rejält fluffigt med elvisp.
Smält smöret och bryn det nötigt och gyllenbrunt.
Låt svalna och rör sedan ihop med yoghurten.
Vänd därefter ner i äggsmeten.
Rör ihop mjöl, bakpulver och salt.
Sikta och vänd ner det i äggsmeten.
Smörj och bröa en sockerkaksform, ca 2 liter, ordentligt och häll i smeten.
Grädda i nedersta mitten av ugnen 35-45 minuter.
Prova med en sticka, kakan ska inte vara kladdig eller gungig.
Lägg över bakplåtspapper om kakan börjar bli för mörk.
Låt svalna.

Frosting:
Blanda alla ingredienser och vispa med elvisp 10-15 minuter tills den är tjock och trögflytande. Dekorera kakan med glasyren och ev mer apelsinskal om du vill.
Tips!
Den vispade frostingen går bra att förvara i kylen 1 dygn före garnering.


Lånad bild

Av Neta - 2 december 2020 08:20

Kroppen är inte alls med mig nu så fortsätter i min egen takt.
Så här blev ljusstaken och resten av den bänken.

Lekte lite runt pepparkakshuset också. Det är av plast.

Domherren, lyktan, snögubben och granen köpte jag från Nissehyllan. Luciatåget från Lineahemma.
Pingvinen på sin skridskois, tomten vid gaveln och bilen har jag haft i en lykta tillsammans med en glittrig gran men rev det nu. Snölyktan är gjord av små flirtkulor som fått lite silverglitter på sig. Den gjprde jag förra året. Grå tomteflickan kommer från Rusta, är ett par år. Tomten och grisen vet jag inte ens om jag ska ha där, vi får väl se. Borde kanske haft det på snö. Får väl isf bli nästa års projekt.
Fortsätter väl lite idag.

Presentation

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7
8 9 10
11
12
13
14 15 16 17
18
19
20
21 22 23
24
25 26 27
28
29 30 31
<<< December 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards