Mina ord och tankar

Alla inlägg den 14 december 2020

Av Neta - 14 december 2020 01:18

Blev så glad när jag såg att det var Luciamorgon på TV. Så igår kväll preppade jag för att ragla upp ur sängen strax före 7 och titta. Hade brett 2 skinkmackor som jag la i kylen. Kokade tevatten och hällde på termos, dukade en bricka med färdig temugg med påse och honung i, medicinen, en apelsin, godiset från pralinkalendern och kanske nåt mer. Ja en fl kallt vatten.
När jag skulle fylla termosen så gick det dock åt he-e, hällde det nykokta vattnet över vä hand o fot. Ja inte allt men tillräckligt för att jag skulle bränna mig ordentligt.
Som tur var hade jag lagt i blöt lufisken i diskhon, gjort rent först så klart. Så i med handen i det kalla vattnet direkt. Var nog tack vare det jag slapp en blåsa men varit öm i området idag. Foten klarade sig bättre kanske för att jag på ren reflex slet av mig strumpan.

Men hörni vilket fint luciatåg från Jukkasjärvi. Så stämningsfullt och så fint barnen sjöng. Sen renarna som strosade omkring på det. Trots att jag knappt sov i natt så är jag glad att jag gick upp. Hade tjejerna på messenger samtidigt så vi såg tillsammans kan man säga.


Tände en massa ljus bland annat i stallyktan min ingifta farbror Bertil gjort. Så glad åt att jag har den.

Slog över till fyran sen och hann se 4 medlemmar ur OD och deras lucia innan tröttheten tog över. Släckte alla ljus och kröp ner i sängen, somnade som en stock och sov till strax före 11. Varit trött ändå idag, 2 1/2 timmes sömn är ju inte mkt att hurra för.

Kollade reprisen på Så ska det låta, vi ser ju på ettan på lördkvällarna nu. Åt lite rester till lunch och innan jag tittat klart kom E in. Vi hade ju bestämt oss för att fira lite lucia ihop och äta lutfisk tillsammans.

Men innan dess klädde vi min lilla gran, svor över stjärnan som inte ville sitta rakt Haha!

Tycker den blev fin annars, åkte i lite halmsaker och några små guldstjärnor sen med. De tunna, tvinnade röda glitterstråna är jag livrädd om. Finns inte att få tag på längre. Får hela granen att skimra i rött sen.

Ja så det blev lutfisk med sparrispotatis, en ny favorit hos mig vad gäller potatis. Vitsås så klart och kryddpeppar. Men inga små löjliga gröna ärtor. Så har vi aldrig ätit i mitt föräldrahem. Och jag har inte tagit upp det heller.
Fick tips om att göra lutfiskpudding på resterna. Nu blev det inte en smula kvar idag Haha! Men om utifall.

Då lägger man den kokta potatisen skivad i en smord ugnsform, lite salt och aningen kryddpeppar. Därefter lägger man på kokt rensad lutfisk, salt kryddpeppar och sist häller man på den vita såsen. Man strör över ströbröd och lägger på klickar av smör och strör lite kryddpeppar allra överst. Jag är försiktig med kryddpeppar. Sedan gratinerar man det hela i ca 225 gr 20 -30 minuter.
Visst låter det gott?

Sen har vi myst lite ikväll, drack must till maten och tog med den till vard.rummet Kollade websändningen av luciatåget på vårt slotts tak. Och första lucköppningen på MAs halva kalender. Köpt deras julskiva och den går varm här.

Beställt rullstolstaxi till i morgon bitti. Åker in med scootrarna och möter upp Leffe på Maxi. Han ska hjälpa oss handla lite. Tänker att vi passar på en morgon innan barnbidrag och pensioner så är det nog säkert. Hem med grejerna sen och så ska vi till Fullerö och äta julbordslunch. Vi tog reda på hur coronafixat det är och blev nöjda.

Ev stannar han sen kvar hos E, va nåt med jobbet. Jag lär va trött efter det där, äter just nu antibiotika för uvi. Har en del fix kvar också.

Ja det var vår lucia det.

Måste till slut bara få visa er skuggan som blir efter dom här ljusstakarna. Älskar dom! Blir inte jul utan dom Haha!

Presentation

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7
8 9 10
11
12
13
14 15 16 17
18
19
20
21 22 23
24
25 26 27
28
29 30 31
<<< December 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards