Mina ord och tankar

Alla inlägg den 21 december 2020

Av Neta - 21 december 2020 00:32

Julstöka alltså. Varit trött o seg hela dan men orkade göra det vi skrivit upp iaf. Misstänker att min uvi inte försvann helt med antibiotikan, det har hänt nån gång förr med när jag bara fått en 5-dagars, räcker inte alltid.
Har ju lite svårt att fixa läkarbesöken själv. Kan ju inte åka färdtjänst dit. För bokade besök kan jag få sjukresa men det tar några dagar så om jag ska åka akut blir det genast mer besvärligt.
Få se hur jag känner mig i morgon. På nåt vis måste jag ju till vc om det fortsätter. L är inte här den här måndagen heller då E är ledig. Å han kommer ju på torsd.

Iaf så provade Elle göra tomtegröt i sin slowcooker. Så hon kom i morse och vi åt tillsammans. Lite hårda gryn kanske men annars ok.
Tog en kaffe sen innan vi satt igång. Hon la in saffranssillen och jag gjorde den japanska knäcken. Har inte lärt mig den här nya spisen än, får minska både ugns och koktider och det har inte gått in riktigt.


Den ska vara mörk men blev lite i mesta laget. Den smakade bra iaf. Tog solrosfrö ist för mandel, C är ju nötallergiker. Men det här bytet funkar kanon.
C rensade även 2 granatäpplen. Skönt att ha det klart i kylen.

Vi gjorde några Janssonsnurror och baconlindade dadlar också. Det senare mest för att se om vi gillade det. Det gjorde vi inte! Haha!
Hade lunchat ordentligt på dan, jag hade ju pizza kvar och hon åt kyckling o ris. Så nu till kvällen åt vi snurror, fyllda champinjoner och ett par dadlar då.


Tog lite glögg med.
Höll på glömma att jag gjorde glüwine med. När det hade hettats upp så delade jag apelsinen till den skulle stå och dra. Sen när jag hettade upp med sockret silade vi den innan. Blev iaf himla god, gillar den lite mer än glögg faktiskt. Serverar den varm i vinglas med en halv skiva apelsin i sen. Blir fräscht.

I morgon ska vi koka revbenen i bl.a stjärnanis och kanel. Doftar så gott i hela köket. Glacerar dom sen på onsd med apelsin, 2 färdiga marinader och lite kryddor jag rör ihop. Dom blir onödigt goda som L brukar säga.
Hade planerat handling också men vi får väl se. Ev beställer vi hem det vi har kvar. Såg nån bild från Gränby och blev inte så sugen på att åka dit.
Tisd gör vi nubberöra, laxröra och rödbetssallad. Säkert nåt mer också som jag glömt nu.
Onsd rödkålen, både råsalladen och den varma, skinkan och gröten.
Jansson och omeletten med sin stuvning på julafton, godast nygjort ju. Vi har världens teamwork på jansson, tar några min bara. Ja så tiden i ugnen så klart!

Vi äter det kalla + jansson före Kalle, sen det varma vid 19-snåret. Skönt att dela upp det lite!

Nu ska jag hänga tvätt!

Presentation

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7
8 9 10
11
12
13
14 15 16 17
18
19
20
21 22 23
24
25 26 27
28
29 30 31
<<< December 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards