Mina ord och tankar

Alla inlägg den 10 december 2020

Av Neta - 10 december 2020 12:03

Nötchokladrutor


1 ¼ dl vetemjöl
½ tsk bakpulver
100 g smör
1½ dl socker
1 ägg
2 msk kakao
1 tsk vanilsocker
1½ dl grovhackade nötter till garnering

Sätt ugnen på 200 gr
Blanda mjöl och bakpulver
Rör matfett och socker pösigt i en annan bunke
Tillsätt ägget och sikta i kakao och vaniljsocker
Rör sist i mjölblandningen
Bred ut smeten på ett smort bakplåtspapper och placera den i en långpanna ca 25 x 35 cm
Strö över nöthacket
Grädda mitt i ugnen ca 15 min
Skär kakan direkt i 5x5 cm rutor och låt den sen svalna.


Norska kransar

200 g smör
2 1/2 dl socker
3-4 msk grädde
2 äggulor
1 rågad tsk bakpulver
8 dl vetemjöl


Sätt ugnen på 200 gr
Rör smör och socker
Tillsätt grädde och äggulor under omrörning
Blanda mjöl och bakpulver, arbeta i det
Spritsa ut kransar
Grädda ca 8 min.




Sockerkransar

2 dl vetemjöl
½ dl socker
½ tsk vanilinsocker
100 g smör
½ litet ägg
5 röda cocktailbär
socker

Sätt ugnen på 175 gr
Hacka samman mjöl, socker och smör för hand eller i matberedare
Tillsätt ägget och arbeta hop degen
Låt den stå kallt en stund
Rulla degen till hasselnötsstora kulor
Lägg samman 8 kulor till kransar direkt på bakpappersklädd plåt
Lägg en smal cocktailbärsstrimla mellan varje kula
Grädda mitt i ugnen ca 10 min
Doppa översidan i socker medans dom fortfarande är varma



Knäckflarn 50 st

150 gr smör
2 dl socker
2 dl stora havregryn
2 dl vetemjöl
½ tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
½ dl mjölk
½ dl ljus sirap

Sätt ugnen på 175-200 gr
Smält fettet
Tillsätt övriga ingredienser och rör ihop.
Klicka ut drygt 1 tsk av smeten glest på osmorda plåtar eller med bakplåtspapper på. 10-12 klickar på varje plåt.
Grädda mitt i ugnen tills flarnen slutat bubbla och fått fin färg, 6-7 min.
Låt dom svalna något innan de lossas från plåten.
Böj dem ev. över ett spånjärn.

Kalla knäckflarn kan penslas med smält blockchoklad.

Platta flarn kan läggas ihop två och två med ex smörkräm, eller chokladgrädde.

Smörkräm görs av 200 gr mjukt smör, 1,5 dl florsocker, 2 tsk vaniljsocker och 3 äggulor.
Rör först fettet mjukt, blanda det sen med övriga ingredienser till en slät kräm.
Moccasmörkräm: tillsätt 3 msk snabbkaffe upplöst i 1-2 msk hett vatten droppvis.
Chokladsmörkräm: tillsätt 2 msk siktad kakao.

Chokladgrädde vispas ihop av 2 dl vispgrädde, 2 tsk kakao och 2 tsk socker, obs att allt måste vispas tillsammans annars blir grädden grynig.


Skurna franska pepparkakor

2 dl (125 g) mandel
200 g mjukt smör
2 dl socker
1 dl ljus sirap
2 tsk mald ingefära
2 tsk mald kanel
2 tsk malda nejlikor
1 tsk birkarbonat


Hacka mandeln grovt i matberedare med metallkniv eller för hand
Byt till plastkniv och rör i smör, socker, sirap, kryddor. birkarbonat och sist mjölet
Låt den gå ihop eller knåda hop den för hand
Dela degen i 2 delar och gör 2 rullar ca 6 cm tjocka
Linda in rullarna i plastfolie och låt dom ligga i kylen några timmar eller över natten
Sätt ugnen på 175 gr
Skär rullarna i tunna skivor med en vass kniv
Lägg dem på bakplåtspappersklädda plåtar
Grädda mitt i ugnen ca 12 min.

Av Neta - 10 december 2020 00:20

Hade en sån natt när jag vaknade stup i kvarten natten som var. Haft en diffus huvudvärk några dar nu. Svälld i bihålorna men inte speciellt snorig. Det gör det svårt att få den där djupsömnen.
Somnade till på morgonsidan och sov halva fm sen.
E hade nån grej på sjh och sen åkte hon till maxi, så nu har jag lutfisken hemma och även lite färdig julskinka i form av ojämna skivor dom säljer billigt. Brukar köpa när dom har rökt skinka och rostbiff så med. Skivor i olika strl men kan va nån skalk med också.

Hon behövde nåt att äta efter sjukhusbesöket och fikade med en sån här. Jag blev sugen och bad henne kolla om dom även sålde dom i butiken och det gjorde dom. Slapp alltså göra middag. Ligger tre hopvikta skinkskivor under där med. En hel måltid för 39kr.

Fick lite efterrätt med.

Dom här granarna är löjligt goda. Vi har även beställt lite julgodis från Klippkungen.se skumtomtar och lite annat det mesta från Fransons i Gränna, deras tomtar är godare än Cloettas tycker vi.

Annars har kvällen tillbringats i TV-soffan, Svenska Truckers är kul att se och man lär sig en del om olika transporter. Skulle sen slå över till Lerin men då var ju nya filmen med Glada Hudikteatern efter Truckers. Blan det bästa jag sett, slår deras tidigare. Catwalk heter den. Se den!

Ska lägga mig strax ska bara placera mina hemslöjdstomtar överst på hyllan jag delar av mitt vard.rum med.

En modern familj med 2 mammor, 2 barn och så gamla mormor med sin stickning i knät där hon sitter och vilar benen. Mammorna med varsin havrekärve och en har en grötskål också. Pojken man knappt ser under luvan med halmbocken under armen och tösen med sin bärkorg.
Gjorda av en Uppsalabo och inköpta på hemslöjden på Fyris torg. Den finns ju inte kvar.

Så nu ska jag hoppa i säng. Hoppas sova bättre i natt.

Presentation

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7
8 9 10
11
12
13
14 15 16 17
18
19
20
21 22 23
24
25 26 27
28
29 30 31
<<< December 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards