Mina ord och tankar

Alla inlägg den 3 december 2020

Av Neta - 3 december 2020 23:46

Vaknade vid 9 men trodde kl var 5-6, det var så mörkt. Mycket för att snön är borta.
Fastnade i en bok och låg och läste till runt 12. När jag släckte läslampan var det fortf mörkt och när jag gick ut i lägenheten var det bara tända upp som på kvällen.
Det var så gråmörkt ute att all belysning ute som jag har på skymningsreläer lyste. Kl 12! Mitt på dan när solen står som högst. Fast den såg vi ju inte idag.
Jag hatar verkligen den här årstiden!

Ett litet hus eller en lägenhet i Spanien eller Portugal skulle verkligen inte sitta i vägen. Har en kompis som bor i Marbella okt-april, ser ju hennes bilder nu, lunch i solen på stranden och middagar på terassen vid deras hus. Kallt där med vissa kvällar nu men med infra och en massa ljus hjälps det av.

Snacka om en smart investering 200 m från hav och strand. Dom är aldrig där på sommaren, då hyr dom ut till turister och bor gratis resten av året. Då har dom ist världens enklaste stuga precis vid havet i skärgården. Lägenhet i centrala Sthlm. Jobbar häcken av sig som inredare, utom 6 v på sommaren. Jobbar som konsult från Marbella på vintern. Egna företag så klart! Kommer från lilla Tierp. Vad gubben hennes gör vet jag inte riktigt bara att det handlar om investeringar han hjälper till med och det går att göra på distans året om tydligen.

Man satsade ju uppenbarligen fel på en officer i Flygvapnet. Haha! Nejdå hade nog inte haft det så bra utan honom. Sveriges snällaste officer!

C hade pratat med honom i luren idag och då meddelade han att han kommer på julafton och en dag till. Blev jätteglad. För mig är det ju viktigt att hålla hop familjen på storhelgerna. Ingen av oss kommer ju att skaffa nån ny familj. Han har ju sina syskon, dom får väl annandagen då kanske.





Dom här killarna då! Ska vara med i mello. 2 dansband och 2 f.d Dansbandssångerskor i år. Ska det vända för dansband 2.0 nu för dit kan man väl räkna Arvingarna med. Ska Andreas Olssons storhet upptäckas nu?
Tänk om dom vinner och tar dansbandsmusiken ut i världen. All fin countrymusik.
Tycker att Lasseman kan få kliva fram lite i Arvingarna med. Hans sång och tolkning av framförallt balladerna är ju oslagbart. Sen Arvingarnas stämsång. Inte i klass med MAs men så bra ändå.

Inte gjort mkt idag. Kroppen gillar inte den här luftfuktigheten. E åkte till affären så jag fick hem frukt och yoghurt. Livets nödtorft Haha!
Kom med lite saffransbröd med så vi kan fika.

Nu ska jag iaf vika lite tvätt. Har tagit värkpiller så jag ska klara det.



Av Neta - 3 december 2020 15:38


Saffranssill

1 förp 5-min.sill i lag
1 dl pr apelsin
½ Färsk Röd chili
1 påse saffran, alt 1 msk saffransarom


Granatäppelkärnor

Sila av sillen, behåll lagen.
Skölj, dela och kärna ur chilin, skär i tunna strimlor.
Tillsätt chilin i hälften av lagen, ca 1 dl
Tillsätt saffran och smaka upp med pr apelsin
Häll den uppsmakade lagen över sillen.
Låt stå kallt i en tätt försluten burk i minst 1 dygn.

Strö gärna över lite granatäppelkärnor vid servering. 

Svart vinbärssill

Lag:
0.75 dl socker
1 dl vatten
5 msk ättikssprit 12%
1 lagerblad
2 kryddpepparkorn

½ dl outspädd svart vinbärssaft
1 brk inläggningssill
1 rödlök
1 dl färska eller frysta sv.vinbär

Koka upp lagen och sjud till sockret löst sig
Låt den svalna helt och tillsätt sen den konc saften
Låt sillen rinna av och skär sen i mindre bitar
Strimla rödlöken
Varva sill, lök och vinbär i en burk
Häll över lagen och låt stå i 2 dygn.


Mariannes sill

3 dl gräddfil
skalet av 1 citron
1 tsk mald koriander
2 brk matjesillfiléer i bitar

Låt sillen rinna av i en trådsil.
Riv skalet och blanda med koriander i gräddfilen.
Rör i sillen och låt stå kallt nån timme.



Sillsallad

2 urvattnade sillfiléer
6 kokta potatisar
5 inlagda rödbetor
1 saltgurka
1-2 lösa äpplen
1 skiva rödlök

Tärna allt detta lika fint

4-6 msk matättika (50% ättikssprit + 50% vatten)
ca 2 msk rödbetslag
¼ -1/2 tsk vitpeppar
1-2 msk socker

Rör ihop, blanda alltsammans och smaka av tills ni är nöjda.
Packa i en skål och vänd upp sillsalladen på ett fat vid servering

Ev. 1-2 ägg
2 dl vispgrädde
rödbetsspad

Kan garneras med hackat ägg
Servera med vispad grädde med lite rödbetsspad i.



Gubbröra på matjesill o rödbetor
4 portioner

Perfekt röra på en bit knäckebröd.

1 brk matjessill
4 hårdkokta ägg
1 dl tärnade rödbetor
1 rödlök
en litet knippe gräslök eller 1 msk torkad
1 dl gräddfil
1 dl turkisk youghurt
nymald svartpeppar

Grovhacka sill, ägg och rödbetor. Finhacka lök och gräslök. Rör ihop alla ingredienser och smaka av med salt och peppar.

Av Neta - 3 december 2020 00:30

Letade efter något i skafferiet igår och hittade denna

En bortglömd brödmix som dessutom hade passerat bäst föredatum häromdan. Funderade på om min matberedare kunde ta 1 kg torrt och drygt 6 dl vatten det är nog på gränsen. Jag kan ju liksom inte röra hop en deg eller knåda den heller för den delen. Tänkte att kan jag arbeta hop den i matberedaren så kan jag sen hälla i formen och långjäsa.
Men så kom jag på att Elle ju har en bakmaskin.

Så frågade om jag fick låna den och det fick jag. Måste dock dela på påsen och göra på hälfteni taget.

Det är ju otroligt egentligen att den blandar, jäser, knådar och gräddar.

Men .....

Det tar 3 timmar
Brödets form blir som en stor kub och brödskivorna blir gigantiska. Sen är jag ju också sämst på att skiva bröd. Vissa blir breda nertill och normala upptill. Kändes också oekonomiskt då det inte blev särskilt många skivor.
Jag skivade det iaf, snyggade till dom konstiga skivorna så gott jag kunde. Delade de gigantiska skivorna på mitten. Tog de jag skurit av i tillsnyggningen till gulaschsoppan ikväll och....

ViIket bröd, frasig skorpa och fantastiskt gott.

Kan verkligen rekommendera brödmixen, sååå fin konsistens på brödet också. Finns på Lidl och har för mig att jag betalade runt 12kr.

Gjorde bara ett, skickade med E detsom var kvar av mixen in. Tror hon bakar det i natt. Mitt är i frysen nu då jag hade kvar av ett köpes.

Ska kolla om det finns nån bakmaskin som ger lite vettigare form på brödet alt en mindre assistent. Har ju haft svärmors i alla år men den behöll ju så klart L som är skitduktig på att baka just matbröd. Vi bakade ju allt sånt själva. Tekniker som han är så gjorde han beräkningar och fick fram fantastiska bröd.

Vi får väl se om jag lånar bakmaskinen igen, nu känns det inte så. Ska dock försöka mig på lite lussekatter men då måste nog nån av flickorna vara här.

Gjorde förresten fler fynd i skafferiet. Chokladdoppade aprikoser och några salta korta pinnar med tomatsmak. Urgoda. Haha! Hittade nudlarna jag letade efter också!

Presentation

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7
8 9 10
11
12
13
14 15 16 17
18
19
20
21 22 23
24
25 26 27
28
29 30 31
<<< December 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards