Mina ord och tankar

Alla inlägg den 12 december 2020

Av Neta - 12 december 2020 22:21



Röd glögg

2 dl lingondricka
1,5 dl socker
1 bit hel kanel
10 kryddnejlikor
1 tsk hel kardemumma
skal av en hel apelsin
75 cl rött vin eller svart vinbärssaft

Ge lingondrickan ett snabbt uppkok med sockret, kryddorna och apelsinskalet.
Låt det svalna.
Tillsätt vinet och låt det dra på sval plats över natten.
Sila från kryddorna och servera uppvärmd med russin o skållad mandel.

Vit glögg

Görs på samma sätt men lingondrickan byts mot äppelmust eller äppelcider, det röda vinet mot vitt vin och apelsinskalet mot citronskal.
Kan även serveras kyld med is och en tunn citronklyfta.

Nedan är det inte helt alkoholfritt men väl så utspätt.

Champagneglögg


1 fl Blossa lingonglögg
Lika mkt bubbel
1 msk frysta lingon/glas

Både vita och skumpaglöggen ska vara väl kylda och serveras med is i glasen tycker jag.


Jag gillar även detta

Glüwine


1 fl rött vin
1 apelsin + 15-20 hela kryddnejlikor
½ vaniljstång ( el. 1 tsk vanillinsocker)
1 dl socker

Borsta apelsinen väl i hett vatten o preparera den med kryddnejlikorna. Rispa gärna lite i skalet.
Lägg den och vaniljstången i en kastrull o häll på vinet.
Hetta upp låmgsamt, men det får INTE koka.
Låt stå någon timme.
Ta ur apelsin o vaniljstång.
Hetta upp långsamt med socker (vanillinsocker om ni inte haft vaniljstång) tills det är löst, får INTE koka nu heller.
Servera hett gärna med en halv skiva av apelsinen i glaset.

Gillar du Cointreau? Det här tipsade Martin Timell om i ett julprogram för många år sedan, smakar precis som orginalet.

APELSINLIKÖR a la Cointreau

1 helflaska Årstabrännvin
1 dl socker.

Häll av ca 1 dl brännvin och tillsätt 1 dl socker i flaskan. Häll försiktigt tillbaka brännvinet men lämna lite utrymme i flaskhalsen.

Låt stå i rumstemperatur i tre dagar. Vänd upp och ner på flaskan varje dag.

Griljering, kan numera inte göra någon annan än denna. God och stannar kvar på skinkan. Jag tar bort allt synligt fett innan griljering.


Apelsin & pepparkaksgriljering till skinkan

1 äggula
3 msk senap
Skalet av 1 liten apelsin + 1 msk pressad apelsin
½ msk potatismjöl
½ msk flyt. honung


Blanda och bred skinkan med hälften
Griljera i 200 gr i 10 min, ta ut bred på resten och kör 10 min till.


4-5 pepparkakor
1 msk ströbröd

Blanda krossade pepparkakor med ströbrödet.
Siktas över
In med skinkan i ugnen igen och kör till den har fin färg.

Lånad bild

Av Neta - 12 december 2020 02:23

Står så fin och lyser alldeles lagom stor. Lite lägre än mina 163 cm, och med inbyggd belysning.
Den kostade nästan 800, men det var den som stått uppställd i butiken hela förra årets julhandel och jag trodde inte mina ögon när den slumpades ut för 150kr på rean efter tjugonda knut i fjol. Var tvungen att fråga om det stämde och det gjorde det, bara dra ur kontakten och ta den med sig.

Vi fick kämpa för att få in den i Cs bil för vi hade väl handlat annat också. Sen åkte den ju in i förrådet i Tierp. Och i förrådet här då jag flyttade hit. Fattar inte att jag bott här 8 månader redan Haha!

Men jag kan klä den själv och den tar inte så stor plats. En lagom gran till mig. Ska klä den i morgon så ska jag fota sen. Den gamla tog E för att ev ha ute men inte blivit så än iaf. Jag sparde min trådlösa belysning dock. Kan ju kanske behövas om den inbyggda havererar.

Dom här som var på vift är upphittade med, låg i lådan med granpynt. Lika hittades en amaryllis i siden därute. Det som inte är stulet kommer igen.

En hel del av julmaten är hemma nu med, köpt lite då och då när det varit billigt. Även ankbrösten till nyår ligger i frysen. Igår kom E med lutfisken, brukar lägga i blöt nåt dygn trots att den ska ha varit det men vattnet brukar löddra rätt bra ändå. Byter några ggr. Köper alltid vakumpackad. Så i morrn ska den få bada för att sen avnjutas på lucia. Gör den i micron sen i 2 omgångar då det är över kilot. Äta får jag väl göra själv om inte E offrar sig.

Firar väl lucia framför TV och dator. Kl 7 är det luciamorgon från Jukkasjärvi. Tänker att jag har allt klart, bredda mackor i kylen och tevatten i termos. Dukat o klart. Bara ragla upp och sätta på burken.
På kvällen är det websändning med lucia från slottets tak. Uppsala slott alltså. Det vill jag inte missa.

Idag packade vi upp den här iaf. Få se om jag inviger den i morgon.

E ligger i sitt sovrum här på andra sidan väggen och kollar julmusik på ginza. Hade hittat nåt bra för en tia. Otroligt!

Nu ska jag sova, drömma att jag kramar nån snygging. Haha!

Presentation

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7
8 9 10
11
12
13
14 15 16 17
18
19
20
21 22 23
24
25 26 27
28
29 30 31
<<< December 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards