Mina ord och tankar

Alla inlägg den 1 december 2022

Av Neta - 1 december 2022 00:31

Hade en natt med en helvetisk värk igen. Förstod väl det när jag hade ont igår men ändå. 12 på en skala på 10 typ. Och det är som att tabletterna inte hjälper när jag får sånna smärtattacker.
Lyckades väl iaf få till en ställning där jag kunde somna och sov väl från 1 till 6 i morse iaf. Då hade svullnaden gått ner lite och färgen inte så blåaktig. Det är som jag får ett stort blåmärke.

Tagit det väldigt lugnt idag, åt rester av korvgrytan och tinade några raggmunkar nu ikväll. Suttit med benet rakt och inlindat i soffan. Försökt att hålla mig still och inte rört julgrejerna. Inte strukit en duk än och inte fixat med blommorna.

Få se om jag tar mig till vårdcentralen på fred. Ska ta prover och träffa en sköterska först. Det kan jag ju skjuta på iaf. Sa återbud till Mi o Ma, vi tar det ev nästa fred ist.

C tar iaf åt sig att göra lite julgodis, jag betalar det mesta. Men slipper iaf jobbet, så bökigt när man inte kan stå. Sen ska vi ju baka tillsammans en helg. Beställde lite från Delitea idag, bl.a, rågsikt till riktiga rågsiktskakor. Med mortlade kryddor. Tycker det är lite juligt bröd.
Vet en juldag när jag ist för blomma hade med mig det till min mormor och hon blev alldeles salig. Hon brukade göra själv men då hade hon blivit till åren och inte bakat själv och mina var fortf varma när hon fick dom.

RÅGSIKTSKAKOR


50 g smör
5 dl mjölk
50 g jäst
1 ½ tsk salt
2-3 msk brödsirap eller ljus sirap
1 msk brödkryddor (eller ½ msk anis och ½ msk fänkål)
13-14 dl rågsikt

Mortla hela kryddor med saltet
Smält smöret i en kastrull
Häll i mjölken och värm till 37°
Smula sönder jästen i en bunke
Rör ut jästen med lite av degvätskan
Tillsätt resten av degvätskan, salt, sirap, brödkryddor och nästan allt mjöl
Spara lite till utbakningen
Arbeta ihop till en deg
Jäs den övertäckt i bunken ca 30 min.
Tag upp degen på mjölat bakbord och knåda den
Dela degen i 4 delar
Forma bitarna till runda bullar
Platta eller kavla ut dem till runda kakor, ca 2 cm tjocka
Lägg dem på 2 pappersklädda plåtar
Nagga eller stick kakorna på några ställen med en gaffel Tag ev ut ett hål i mitten och gör en extra kaka av det
Sätt ugnen på 225 gr
Jäs kakorna övertäckta ca 30 min.
Grädda kakorna i mitten av ugnen i 12-15 min
Låt kakorna svalna under bakduk.

Det ni med julskinka på.

Ja december i morgon nu då. Och med den ska kylan och snön komma tillbaka. Vi får väl se.
Spännande också att se om nya adventskalendern på TV är nåt att se.
Nytt beslut om ledsagningen från i morgon med, hade inte alls koll på det. Tur hon ringde igår. Jag nämnde då att vi ofta får vänta länge på taxin och att det tar så mkt av tiden. Så idag ringde hon och sa att jag får 4 timmar till i månaden iaf i ett år framåt, i restid då. Bara tacka och ta emot o Annika får lite mer pengar. Sen fördelar ju vi timmarna som vi vill.

Men nu ska jag nog gå isäng, kl är över midnatt.







Presentation

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7
8
9
10
11
12 13
14
15 16 17
18
19 20 21 22
23
24
25
26
27
28 29 30
31
<<< December 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards