Mina ord och tankar

Alla inlägg den 17 december 2022

Av Neta - 17 december 2022 23:56

Har lite jobbigt med andningen ändå tycker jag att det blir rätt rent när jag snyter mig. Men piper i luftrören. Hostar mest på nätterna men kan få nån hostattack på dan med, idag med kräkreflex ett par ggr.
Ringde L och han låter lika. Vi sa att det får väl bli som det blir med julen, på nåt sätt ska vi väl få ihop det. Bara vi orkar handla. Brukar ju alltid göra avkok på lakritsrot när jag hostar, men hittade ingen i kryddlådan. Får väl beställa från Borgeby.
Hittade faktiskt ett recept på egen hostmedicin gjord på timjan och lakritsrot. Får bara inte ihop dom smakerna. Stod också att man skulle riva lakritsroten. Hur ska man kunna riva något som är så hårt? Jag brukar ju få knipsa av biten jag ska ha med en kraftig tång och sen använda hammaren för att splitta biten. Men nu såg jag att Borgeby säljer den i en påse med bitar. Då slipper man ju ett moment iaf.

Hostmedicin

5 dl vatten
2 matskedar torkad timjan
1 matsked riven lakritsrot
1 1/4 dl honung

Beredning
Tillsätt vattnet i kastrullen och koka upp på hög värme.
När det är redo tillsätter du örterna och sänker värmen.
Låt sjuda i fem minuter, ta bort från värmen och låt svalna i rumstemperatur.
När det är svalt silar du vätskan och häller den i glasburken.
Tillsätt honungen och rör om med träskeden tills honungen är helt upplöst.
Förvara hostmedicinen på en sval, mörk plats.

Konsumtion
Ta upp till tre teskedar av hostmedicinen om dagen.
Om din hosta är allvarlig kan du ta upp till fem om dagen.
Upprepa tills din hosta blir bättre.

Jag tycker dock att det är väldigt mycket honung. Tror inte att jag kommer att ta så mycket.
Normalt gör ju jag bara avkok på själva lakritsen och den har ju också en naturlig sötma i sig. Det lindrar iaf.






Ser nu att den finns pulveriserad också. Fast tror den hackade är bäst till det här. Det går dessutom att använda flera ggr. Brukar lägga i en tekula och 3-4 ggr är inga problem art ha samma. Låter det dra 3 min.

Börjar bli tillfälligt varmare ute. Tror det varit bara 3 gr idag. Så behövde ha plats i frysen till julköttbullarna som stått i en låda ute. Dom frös ju direkt så dom fick stå där.
Hade 2 påsar med kräftrens som tog plats så kokade fond på dom


Fräser en lök ihop med nån msk tomatpuré, lägger i skalen och hackar på dom med trägaffeln så dom går sönder lite. Fyller upp med vatten, här blir det 4 lit och låter det sen puttra tills det är 1 lit kvar. Då silar jag alltihop och fryser i halvlitrar. Blir kanongod soppa på det sen. Eller om man vill ta lite i en sås. Beroende på vad du har för sil kan du behöva sila 2 ggr. Du kan göra lika med räkskal.


Kolla det här då! Måste ju nästan provas. Kan ju inte vara jättesvår att göra själv heller.


Här har ni också bild på mirakelpillret som tillsammans med 1 g paracetamol tog bort värken från benet.
Nu är det som att kroppen fattar att jag ska gå i säng för nu får jag hostattacker. Haha! Inget har jag hemma mot hostan heller. Får väl göra lite honungsvatten. Kanske ska ha i lite timjan då.

Av Neta - 17 december 2022 06:35

Benet har varit rätt ok i 2 nätter nu, med små blå piller jag fick på akuten. Ist har jag fått nån förkylning med hosta. Är det inte det ena så är det de andra. Troligen smittad av L som också snorar och hostar.

Såg På Spåret och på Ledin igår, startade sen om galan för Svenska hjältar. Hade ju rester och gjorde en langos igår kväll, stekte några råa räkspett och drack vinbärscider till. Äter ju starka värktabletter för knät så vågade inte vin. Halvsatt i soffan och blir nog nåt liknande ikväll. Låg hela dan med huvudändan uppbäddad och det blir nog lika idag. Nattlinne och tights hela dan.

Allt här står fortf still, C och jag skulle baka idag men det orkar jag nog inte. Mitt stora problem nu är hur jag ska få upp soppåsarna till soprummet. Skulle ju haft städ i tisdags så tog allihop då badrum, kök, och sovrum. Står i hallen. Tur att mitt luktsinne är noll.
Allt annat står still, granen är uppe så jag kan tända den men inte en pryl i den. Körde en maskin igår och hängde den innan jag gick i säng. Blev rätt slut.

Idag måste jag försöka orka fylla diskmaskinen. Blommorna behöver vatten så det är väl bara att ta sats, men hellre så här nu än i jul. Å jul blir det väl ändå även om jag inte orkar fixa så mkt.
Sov iaf från midnatt till kvart i 6. Nu sitter jag upp i sängen och försöker hosta mig ren i rören. Haha!

Drömde att jag var på dansturné med Anna från Halmstad i en van med bodel. Dansa kunde jag igen minsann, jag buggade med prins Daniel det ni. Haha! Hans föräldrar åkte ju mkt på dans förr runt om i Uppsala o Gävletrakten. Tänk om man hade vetat då vad som skulle hända med *Ockelboparets* son. Vi känner dom inte men vi var ofta i Storvik samtidigt så man morsa ju lite igenkännande och jag kan ha dansat med honom. Tror dom åkte till Gävle på juldan med. Då när det begav sig. Det var ju tradition för oss med. Då var det nonstop med *skrällmusik* i nån mindre sal uppe och riktig dans nere alltid till bra musik. Men här pratar vi 80-tal, kanske lite 90 med.

Men nu ska jag bulla upp kuddarna och försöka somna om lite.



Presentation

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7
8
9
10
11
12 13
14
15 16 17
18
19 20 21 22
23
24
25
26
27
28 29 30
31
<<< December 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards