Mina ord och tankar

Alla inlägg den 15 december 2022

Av Neta - 15 december 2022 21:47

En fuskvariant som gick snabbt när man kom från jobbet och hade hämtat på dagis. När alla var hungriga.
Matberedaren stod alltid framme så jag hackade lök,och skivade vitkål så den blev strimlad på nolltid. Fräste den så den började bli mjuk sen i med köttfärsen. Den var inte alltid tinad så då fick man vända och skrapa tills den var tinad. Gick fortför jag frös den i platta paket.


När den var tinad så in med ris och på med buljongen. När riset började bli klart ökade jag värmen så vätskan fick koka in samtidigt som jag smakade av med soja och lite sirap, salt om det behövdes och lite peppar med. Men det ska fortfarande vara lite blött.


Äts sen med lingonsylt.

Alla tre ungar har gillat det här och det var ett bra sätt att lära dom äta kål. För det har dom gjort hela högen också.

Sånna här dagar när jag inte riktigt är 100 är det bra mat med då det går snabbt.

Börjar bli lite förkyld, brummar lite i luftrören, småsnorig och lite mer hosta än vanligt.

400 g köttfärs
2 gula lökar
1 lit strimlad vitkål
2 dl okokt ris
5 dl oxfond
Sirap och soja, efter behag men nån msk av varje, nu använder jag den japanska sojan.
Ev salt och peppar.

Fräs lök och vitkål mjukt
Tillsätt färsen och kör tills den är smulig
Rör i ris och tillsätt fond ( går så klart med buljong med)
Puttra en kvart.
Höj värmen och låt vätskan nästan koka in.
Smaka av!
Ät med lingonsylt.

Av Neta - 15 december 2022 01:17

Så.fort jag lägger mig kommer den där svidvärken. Det går bra på dan för då sitter jag med benet neråt eller har det i lätt högläge. Men helt horisontelt går inte och det är ju så jag måste sova. Täcket mot huden gör också ont, men blir ju för kallt att inte ha det på.
När jag lägger mig kommer det alltså som ett brev på posten. Funkar inte med en kudde under heller det blir för högt.
Det gör lika ont på huden som ini knät fast bredvid knäskålen på insidan. Funderar på om det är en muskelbristning ändå. Måste få till en magnetröntgen. Undrar om dom har det i Enköping? Det är ju där jag gått med mitt knä.

Nya tabletterna har jag inte mycket tilltro till heller. Dom jag ska ta tre ggr är motsvarande superstarka alvedon. Den lilla ljusblå ska vara nåt dunder men efter 4 tabl har den inte gett nån effekt alls.

På 1177 står det att en muskelbristning ska självläka på ca 2 veckor men det här har ju pågått längre än så och har ju sin kulmen nu.
Så vad ska man tro? En tumör? Lika glad som jag är att artrosen inte försämrats jättemycket eller att något inte är inflammerat lika orolig är jag för vad det egentligen är. Så efter en halvhyfsad dag ligger jag nu här och börjar få en smärtkurva på 10 av 10 igen.

Det är minus 13,8 gr här nu. 20,8 inne.


Åt en lutfiskkryddad torsk idag. Skar ner fisken i vitsåsen när den var klar, under lock i 10 min. utan värme. Potatis och morötter körde jag i micron. Sen på med kryddpepparen. Men inte blev det som med riktig lutfisk. Hoppas L kommer nåt före jul så vi kan äta på riktigt.


Till medicinen ikväll fick det bli så här. Försöker alltid ha kokkorv och bröd i frysen. Det är aldrig fel. Finns alltid Bullens i kylen med, men den äter jag helst med mos.

Har iaf tvättat och hängt en maskin idag. Förberett en till jag ska köra i morgon. Men satan va svårt det är att stå. I morgon är det mkt mer att hänga med.

Nu ska jag iaf försöka få lite vila.

Presentation

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7
8
9
10
11
12 13
14
15 16 17
18
19 20 21 22
23
24
25
26
27
28 29 30
31
<<< December 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards