Mina ord och tankar

Alla inlägg den 13 december 2022

Av Neta - 13 december 2022 23:43

Den här värken kommer att ta död på mig. Kan nog räkna min sömn till idag i minuter. Gick inte att få till en avslappnande ställning. Gav upp strax före 6 i morse. Skrev lite med folk som var vakna. Åt frukost och försökte njuta av luciamorgon på TV. Inte lätt när man har så ont. Är det så här min jul o nyår ska bli?

Har blåst och snöat i natt. Städen ställde in pga sjukdom. Jag får kanske inte städat till jul.
Annika och jag skulle åkt in till Erikshjälpen, men vädret satte stopp för det, trodde vi. Så vi ställde in. Det hade vi inte behövt.
Leif kommer inte på torsd som planerat, han är sjuk. Jag kommer alltså inte att få ordning på elen i sovrummet.
Blir ingen vårdcentral i morgon men ett telefonmöte med husläkaren.
Inte mkt blev som planerat.

C kom iaf som planerat och det redan vid 13 ist för e 16. *Då åker du och jag till närakuten* sa hon. Jag vägrade föörst, fann ingen kraft till det. Då mutade hon mig med Erikshjälpen och Åhléns outlet efteråt. Vägrade fortfarande men så småningom gav jag efter. Ångrade mig djupt väl däruppe. Rörigt, mkt folk och lång väntan. Vi var där vid 14, kom därifrån efter 18. Lång tid föratt vara där.

Fick först träffa nån valp till sjukgymnast, han ordnade röntgen, den visade ingen försämring sen senast på artrosen. Då tänkte han skicka hem mig och sa att jag skulle ta alvedon. Jäklars så arg jag blev. Även om det här var bra vilket så klart var jätteskönt så fanns ju värken och den måste ju orsakas av något. Skulle en sjukgymnast då skicka hem mig utan vidare utredning. Han menade att jag skulle ju ändå ha kontakt med min läkare i morgon.
Men hon är ju husläkare och ingen ortoped. Å det var inte han heller. Det gjorde jag klart för honom o jäklars va otrevlig jag var.

Så jag fick träffa en ortoped, en tjej, en vettig människa som ju både såg och hörde hur ont jag hade. Hon klämde o kände, jag skrek nog inte (tror jag) men tårarna kom och mina händer ville bara fösa bort hennes. Dom lydde inte. Hon fattade hur ont jag hade, ordnade med snabbsänka och brydde sig. Försökte reda ut med mig vad det kunde bero på. Men hon gick bet. Jag sa att jag måste få sova så hon skrev ut en annan typ av värktablett jag inte haft innan. Som jag får ta ihop med lite starkare alvedon när jag har som ondast. Nu ska dom tillsammans med mig och min husläkare försöka komma på vad och varför det värker.
Jag är 71 år och har aldrig haft så här ont, då har jag ändå fått tre barn. Det sa jag åt henne också.
Vi hämtade medicinerna direkt och jag tog full dos när jag kom hem. Än har det inte lindrats och det är nu 4 timmar sen.

Nåt måste ju vara fel. Men vad? Jätteskönt att det inte sitter i knä eller leden iaf. Utan mer i mjukdelen på insidan av knät. Ingen inflammation, det visade ju sänkan. Men va 17 är det?

Blev varken Erikshjälpen eller Åhléns. Men C tog med kassarna vi plockat ihop och lämnar dom på nån loppis i Enköping i morgon. Fyllde på dom lite idag, med bl.a några blå stjärnskålar.

Till ett apotek och tog en enkel hamburgare. Sen hem. Värmde rester, orkade inte fixa med *lut*fiskexprimentet. Men firren simmar inte längre så det är lugnt. Den är kvar i morgon.

En annan väldigt, väldigt tråkig sak meddelades idag.


Nicke har gått ur tiden. Medlem i vår favoritorkester Claes Lövgrens, ett av dom bästa dansbanden som funnits. Vi åkte otroligt mycket på dom och vi gillade dom hela familjen. C berättade just en episod från Grönan idag då Nicke försökt skoja och leka med dom. Hur blyg den då 5-6 årige C varit och inte riktigt vågat. E däremot hade vågat kom hon ihåg.
Dom var tre killar från 2 generationer och samma familj. Nicke var en av dom. Många dansare som är ledsna idag och vi tänker så klart på dom anhöriga. Och på övriga bandmedlemmar så klart. Dom blir ju som en familj.
Hoppas Elle får lyssna på Nicke igen där uppe bland molnen.

Jag ska förpassa mig till sängen nu. Tror jag kommer få ett anfall av nåt slag om jag inte får sova. Måste ju ha kraft att försöka skapa nån form av jul iaf. Bara att klä granen och hänga upp tvätten blir en utmaning i morgon.

Presentation

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7
8
9
10
11
12 13
14
15 16 17
18
19 20 21 22
23
24
25
26
27
28 29 30
31
<<< December 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards