Mina ord och tankar

Alla inlägg den 20 december 2022

Av Neta - 20 december 2022 02:57

Har jättejobbigt med andningen. Jag känner själv att jag inte syresätter mig. Tror det är därföör jag har så svårt att somna när jag ligger ner med. Däremot har jag somnat två ggr sittandes i soffan idag. Ena gången med kaffekoppen i handen.

Annika har handlat lite åt mig idag så nu har jag äntligen fått äta julkorv med. Riktig rå korv som man kokar med salt, lök, kryddpeppar och lagerblad. Har dessutom 3/4 del av den fryst i bitar i sitt kokspad. Så vill vi kan vi äta julkorv i jul. Vi gör inte alltid det men vi får väl se.
Och va smidigt det är att göra mos när man kokar potatisen i micron. Jag kör ju min potatis i tupperwares såskanna. Alltid i bitar det har ni ju sett. Bara svänga på locket och hälla av vattnet genom pipen. Idag bara mosade jag potatisen med gaffeln sen, slängde i en klick smör och mjölk. Vispade som upp det med gaffeln med. Måste vara mos till julkorv, och det måste vara riktigt. Inget pulver eller flingtjafs.

Sen vill jag ha min varma kålsallad med äpple till och senap så klart. Rödkålen på burk ger jag inte mkt för. Idag gjorde jag den på vitkål, som blev rosa av rödvinsvinägern. Haha men till jul sen blir den på rödkål. Jag har dock inte valnötter i då C ju är allergisk.

Rödkålssallad:?
500 g rödkål?
2 syrliga röda äpplen?
1 rödlök?
2 msk rödvinsvinäger?
50 g valnötter?
olivolja?
salt och peppar

?Strimla rödkålen.
Skölj äpplena, kärna ur och skär i bitar.?
Skär rödlöken i tunna ringar.?
Fräs rödkålen och rödlöken i 2 msk olivolja i en stekpanna ca 3 minuter.
Blanda ned äpplebitarna och vinäger.
Krydda med salt och peppar och låt fräsa ytterligare några minuter.
?Grovhacka nötterna och blanda ned i kålsalladen.
Servera ljummen


Så himla gott!

Sen hände det här.


Saknar dock lite saker som brukar hänga i granen. Mina. snögubbar, några rödglittriga karameller, frostade glasspiraler och säkert nåt mer.

Tomtarna är också framme. Alla är inte placerade.


Rudolf och tomtefar har bråda dar.


Pratade med Sonja idag med. Hon är lite rasslig hon också, men inte som jag.

Börjar känna av benet lite men inte jätteont. Tillräckligt så det kan vara irriterande dock.

Nä nu är jag trött, hoppas jag kan sova! .

Presentation

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7
8
9
10
11
12 13
14
15 16 17
18
19 20 21 22
23
24
25
26
27
28 29 30
31
<<< December 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards