Mina ord och tankar

Alla inlägg den 5 december 2022

Av Neta - 5 december 2022 20:51


 
Gubbaröra
 Till 4 som vickning, förrätt eller bara lite mums ;) 

4 hårdkokta ägg 
1 brk hummeransjovis (80 gr avrunnet) SPAR spadet. 
2 msk finhackad rödlök 
2 msk finhackad dill (2-3 tsk torkad) 
2 msk kladd (gräddfil eller fraiche ev hälften majonnäs) 
1 msk spad från ansjovisen 

Hacka ägg o ansjovis.
Blanda med lök o dill, kladd o spad, kyl.
Avnjut på Finncrisp eller knäckebröd med en öl.


Kryddig krabbröra

200 g krabbkött, tärnat
½ finhackad schalottenlök
¼ urkärnad och finhackad mild chili
2 msk majonnäs
½ tsk asiatisk fisksås
½-1 lime, saften av
ev salt
 
Till servering
8 skivor baugett
olivolja till pensling

Lägg allt utom lime och salt i en skål, rör ihop
Smaka av med lime o salt
 
Grilla brödet torrt
Pensla med lite olivolja
Lägg på en klick röra


  

Matjessillröra med rödbetor
 
1 brk matjessill, 200 g
4 hårdkokta ägg
1 dl tärnade rödbetor
1 rödlök
?1 liten knippa eller 1 msk torkad gräslök
1 dl gräddfil
1 dl matlagningsyoghurt
1 krm nymald svartpeppar
Ev 1 tsk rödbetsspad för färgens skull
 
Grovhacka sill, ägg och rödbetor?Finhacka rödlök och gräslök?Rör ihop alla ingrdienser och smaka av?Låt den stå en stund före servering.
 
 

Räkröra
 
200 g skalade räkor
1½ dl ?kladd?
2 msk riven pepparrot
3 msk hackad dill
 
Garnera med
50 g stenbitsrom
Klyftor av citron och
dillvippor om det serveras i glas, räcker till 8.
 Annars rör ner romen i röran tillsammans med 1 msk press citronsaft och lite extra dill.
 

Laxröra
 
200 g gravad lax
2 små röda äpplen
1/2 rödlök
2 dl lätt creme fraiche alt gräddfil
1 tsk dijonsenap
1/2 dl hackad gräslök
 
Hacka laxköttet,
skala och tärna äpplena,
finhacka löken.
Blanda ihop alla ingredienserna till en röra.


Skinkröra

100 g tärnad julskinka
100 g tärnad färsk ananas
1 brk fraiche
1 msk senap av sötstark sort
Salt o svpeppar

Blanda fraiche, senap och lite salt o peppar

vänd ner skinka och ananas. 

Av Neta - 5 december 2022 02:18

Idag har jag strukit juldukarna, alla utom 2 linnelöpare. Strykjärnet lade bara av, helt plötsligt va det inte varmt längre under pågående strykning. Tur jag hann stryka det andra.
Stora julduken blev lite missfärgad då jag tvättade den i januari. Det vita blev lite rosa av billiga grytlappar. Dom var också vita med tomtar på så trodde det skulle funka. Grytlapparna slänger jag nog men stora linneduken körde jag med lite vanish idag i hopp om att det vita skulle bli vitt igen.


Så här ser den ut så hoppas det funkade. Tvättat den flera gånger så därför vet jag att det är grytlapparna som färgat. Hade planerat att stryka den fuktig men det gick ju inte heller då. Va så skumt då jag hängde den så såg inte riktigt om den fortf va lite rosa heller.
Älskar den här duken, passar så bra på mitt lilla matbord och jag gillar ju linne. Funkar med dom transparanta underläggen med granarna med.
Man har sina favoriter.


Soffbordet fick sin duk iaf och hann ju stryka till köksbordet, och byrån med. Bökigt lite här o var fortfarande.

Åt rester av gårdagens kycklingris och kunde frysa en sån portion med. Då var jag lat och åt 2 ggr av den igår så blev 4 portioner. Gjorde det på småfiléer och har halva påsen kvar med sånna till senare i veckan. Få se vad jag hittar på då.
Kanske min grekiska kyckling där jag fräser strimlad kyckling med rödlök, smular i fetaost och oregano eller timjan, varierar just örten lite, slår på grädde och låter det puttra. Sen lägger jag i svarta oliver o låter dom bli varma. Äts med bandpasta. En favorit här för hela familjen. Man kan göra lika med räkor eller kräftstjärtar också. Dom läggs då i med oliverna. Eller gör den helt vego med rödlök, feta, örter och oliver. Då används Imat. Vilket jag gör även med kyckling.

Men nu börjar jag få svårt att hålla ögonen öppna. Det är långt över midnatt.





Presentation

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7
8
9
10
11
12 13
14
15 16 17
18
19 20 21 22
23
24
25
26
27
28 29 30
31
<<< December 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards