Mina ord och tankar

Alla inlägg den 9 juli 2022

Av Neta - 9 juli 2022 22:01

Jordgubbs och flädersaft



Absolut billigast blir att köpa en påse frysta jordgubbar som man tinar direkt i kärlet.
Jag är inte jätteförtjust i ren flädersaft men den här gillar jag.
Doften är sagolik.
Fick inte i allt vatten i min största kastrull så löste sockret i det jag fick i och kokade upp och tillsatte resten av varttnet efter.

1 kg jordgubbar, tinade från fryst och mosade med potatisstöt. Går så klart med mixerstav också.
20 fläderblommor, väl sköljda
2 skivade citroner, tvättade
2 msk citronsyra

Lägg allt i en hink eller en större burk med tätt lock

2 lit vatten
2 kg socker

Kokade upp vattnet med sockret, rör så sockret löser sig och häll det över.
Lät det svalna och sen på med locket och in i kylen.

Den ska vara i kylen i 3 dygn alltså men rör om varje dag.
Sila över natten och häll upp på små petflaskor och frys.
Går bra att frysa i dubbla plastpåsar också. Tänk då på att det ska rymmas X 5 i en kanna eller vad ni gör ordning i.
Såg att min kompis som tipsade om den här serverade med citron och is i glasen. Eller varför inte en fryst gubbe.

Presentation

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2
3
4
5
6
7
8 9 10
11
12
13
14 15 16
17
18 19
20
21
22
23
24
25 26 27
28
29
30
31
<<< Juli 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards