Mina ord och tankar

Alla inlägg den 15 juli 2022

Av Neta - 15 juli 2022 23:54

Jag som aldrig ser på en deckare längre, inte läser nån heller. Bara tokledsnade för ett par år sen och började läsa feelgood ist.
Nu har jag dock gjort ett undantag på Christoffer Holsts böcker om skärgårdsön Bullholmen. Dom är inte jätteblodiga men man kanske skulle kunna kalla dom för feelgooddeckare.

Har läst sommar och höstboken och har vinter och vår kvar. Lyssnar på ungefär en bok om dagen. Upptäckte också att man kan lösa korsord samtidigt. Och så lyssnar jag när jag håller på i köket, viker tvätt m.m Annars sitter jag bara och lyssnar. Tränar som sagt upp koncentrationen lite med ett korsord samtidigt.

Upptäckte författaren när jag läste den här som utspelar sig i den lilla Roslagspärlan Öregrund.

Finns en del 2 av den också som handlar om krogliv i 08. Den glömda kokboken.


Läser ju helst fysiska böcker men har haft lite svårt med koncentrationen sen Elle gick bort så då är det här bättre. Så har en full bokhylla på Storytel nu.

Åt rester idag, så blev laxpasta 2 dar i rad men det funkar. Annika kom över en stund och hjälpte mig att riva lite i rabatterna. Vi hittade en röd perenn som såg ut ungefär som en förväxt blåklint med lite borst. Haha! Sen riktigt mörkröd. Kommer väl från lådan med perenner jag köpte på en växtloppis. Vi stödde upp syrenen mer, har ju en rosa dvärgvariant som ger fler blomningar. Förra året gav den 3 st blomperioder.

Regnar runt om här men här kommer det några stänk då och då bara. Vill ha en riktig rotblöta. Hon hjälpte mig vattna lite idag iaf.

Sen var vi till hemköp för jag hade köpt lite kryddörter jag skulle hämta ut. Trodde butiken skulle bli bättre men gångarna är smalare än tidigare och så kan man scanna nu och det är ju bra. Tog mig fram med scootern men inte utan irritation.

Tryckte ner örterna i stora lådan. Oregano, kryddtimjan och citrontimjan. Odla hade 50% och beställde i tisdags, fick dom idag. Det kallar jag expressleverans. Ska sätta en omgång dill till i framkanten och kanske chansa på nån planta med sockerärtor mot gallret. Dom är ju också snabbväxande.

Vi va ner till graven med, trodde rosen gett upp men det kommer lite nytt. Sen upptäckte vi blåklockor mot häcken, hoppas dom får vara kvar.


Rosen är till hö om igelkotten.

Inte mkt på TV ikväll. Fotboll får ju vara för min del. Hade på programmet med Tilde men sen stängde jag av.


Gjorde en fruktsallad med hallon som jag tinade med lite socker. Sen banan, nektarin och klementin. Lagom kvällsgodis.

Priserna har ju höjts mycket på vissa livsmedel, ost t.ex är ju svindyrt nu men det är också bregott. 62kr för 600 g. CG sålde smör 500 g för 20kr under helgen så då är det läge för att göra eget bregott. Smöret ska ligga framme så det blir riktigt mjukt. Sen vispar man det och tillsätter 3 dl rapsolja under vispningen. Rör i ca 1 tsk salt. Kan ju va en smaksak hur mkt man vill ha iofs.
Nu är det rinnande men häll upp i burkar och ställ i kyl eller frys. Det blir som det du köper sen men mjuknar kanske lite fortare. Vi har 3 dl frysburkar och det blir 3 st och en skvätt av satsen.
Lyxvarianten är kallpressad rapsolja och flingsalt. Det blir riktigt bra och får fin färg.

Ja så mkt mer har väl inte hänt här. Börjar väl bli dags att dra sig mot fjäderholmarna i sängen.






Av Neta - 15 juli 2022 01:48

Vet inte om man på nåt sätt kan få bort utländska inlägg på insta? Jag är liksom inte intresserad av klipp på italienska eller av portugiser. Språk med andra tecken än bokstäver är inte heller intressant. Längtar tbx till när man bara såg dom man följde och det inte var så mkt sponsrade inlägg, förslag och reklam.
Insta har förlorar sin charm. Ja Fb också.

Slö dag, tittat på tvätten jag ska vika in flera ggr, strängt uppmanat den att vika hop sig och lägga sig på sin plats men tyvärr utan resultat.
Haft lite ont i armarna idag så mest bara suttit, både ute och inne, och lyssnat på en bok. Del 1 av 4. En feelgooddeckare av Christoffer Holst.

Testade en ny grej på facebook idag, att lägga ut dom en serie med ett recept och bilder under tillagningen. Vet inte om det blev så bra direkt.

Jag gjorde en laxpasta. Blev så bra!

Jag fräste en stor hackad knipplök med 3 slantade morötter i lite sambal
När det började bli mörkt hällde jag på 2,5 dl kokosmjölk, lika mkt vatten och 1,5 msk skaldjursfond. Tillsatte 1 msk vardera av ljus soja, ostronsås och fisksås. Det fick puttra ca 5 min, då la jag i pasta, men går med nudlar med. Fick gå de 3 min pastan hade som tillagningstid.
La i ca 300 g tärnad lax och en hackad mango. Rörde om, kokade upp, sen la jag på ett lock och stängde av plattan. Det fick stå 10-12 min så. Serverade med nerskurna tomater i tallrikarna.
Blev nästan onödigt god. Haha!

Men nu åker ögonen ihop ska sova 5 kvart i timmen nu.

Presentation

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2
3
4
5
6
7
8 9 10
11
12
13
14 15 16
17
18 19
20
21
22
23
24
25 26 27
28
29
30
31
<<< Juli 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards