Mina ord och tankar

Alla inlägg den 25 juli 2022

Av Neta - 25 juli 2022 02:20

För att få ett fryst fiskblock att räcka till fler. Går att variera med olika kryddor och örter. Pricksås är väl lite lyxigt kanske men behöver vi inte lite lyx i vardagen ibland?
Strecksås duger annars, byt ut prickarna mot streck. Haha! Strecksås är dillsås. Båda såserna döpta av mina barn.

Fiskfärs i micron

400 gr tinad fiskfilé
2 ägg
1 brk lättfraiche
1 msk pot.mjöl
1 msk vetemjöl
salt o peppar
rikligt med dill
ev skaldjur

Finfördela fisken i matberedaren
Tillsätt övriga ingredienser utom ev skaldjur och kör ihop allt ordentligt, det ska bli lätt pösigt.
Vänd i ev skaldjur
Häll i lätt smord microsäker form, glöm inte smörja locket och grädda på full effekt ca 8 min
Låt den stå kvar i micron ett par minuter inann ni öppnar luckan.
Servera med kokt potatis och "pricksås"

Pricksås

3 dl kladd, matyoghurt, gräddfil eller fraishe, eller blandning härav
2 msk citronmajonnäs
1 burk svart eller röd rom
blandas

Fel

Av Neta - 25 juli 2022 01:08

Blev lite fel igår, boken jag läste heter ?Barbro före Babben? och inget annat. Idag lyssnade jag på Kalle Moraeus när han läste ?Tjur på retur? en fin och ömsint skildring om killars åldrande efter 50, grabbighet och lite om hans liv. Föräldraskap bl.a

Tvättat en maskin med mörka lakan och örngott idag som jag strax ska hänga. Diskat en maskin, vattnat på båda sidor. Gav syrenen och ena rosen en rejäl rotblöta, Astrid Lindgren ska få en egen kanna i morgon. Kan bli nån skur i morgon em. Hoppas inte runt 13.30 då ska jag ut och köra min nya scooter med arbetsterapeuten. Kolla vad vi ska ändra på bl.a

Fått positiva kommentarer om vår flexibla matsedel, ja men tog oss några år att komma på att göra så där. Tror det var Elisabeth som till slut kom på att vi kunde göra så. Om ni går in på min matblogg www.netaave.bloggplatsen.se så är det nästan bara matsedlar de sista åren innan jag slutade med den. På slutet ligger dom så som jag beskrev igår plus att det är ett vegorecept och ett bröd varje vecka också. Veckomatsedlarna jag lagt ut här är kopierade därifrån från 2016.

L la in ett program där jag inte kan fylla på min receptsamling jag har i den fasta datorn. Ett jättekonstigt program. Har flera tusen recept där uppdelade i kategorier. När jag inte kunde fortsätta arbeta med dom som jag var van så ledsnade jag helt enkelt och nu spar jag recept på facebook ist. Har några 100 där med. Men dom går som sagt inte att få in i den receptmapp jag har som jag gjorde i word en gång i världen. En riktig skatt att lämna vidare till nästa generationer sen. Där kommer mina barn att hitta allt dom behöver.






Lunchen idag blev så här. Bresola, lite ostrester, cocktailkapris, oliver, tomat, paprika, minigurka och ananas. Älskar dom där minigurkorna, så mycket smak i dom.


Senare gjorde jag en räkpasta på dom absolut sista räkorna i burken jag köpte i veckan. Gjorde såsen på räkspad och mjölk med lite dill i. Den kändes iaf Haha! Syns ju inte mot spenatpastan. Det här är Lidls färska pasta, den är absolut bäst. Lite dyrare än Icas men värd varenda krona. Finns vit och röd med. Räkorna la jag i när allt var klart. Tomater kom sen också.
Har en färdig tallrik bara att mikra i morgon med. Tyvärr krymper ju räkorna då men det får man ta.

Men nu ska jag hänga lakan och sen gå i säng.

Presentation

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2
3
4
5
6
7
8 9 10
11
12
13
14 15 16
17
18 19
20
21
22
23
24
25 26 27
28
29
30
31
<<< Juli 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards