Mina ord och tankar

Direktlänk till inlägg 27 december 2020

Nyårsmenyn

Av Neta - 27 december 2020 23:40

Vi vet inte om vi kommer att kunna handla före nyår. Så vi försökte göra menyn utefter det vi har hemma. Allt utom grädde finns men det får lösa sig på något sätt.


SKALDJURSSALLAD MED MANGO OCH AVOKADO I LIMEDRESSING


Skaldjur ca 100 gr/pers
1 stor hackad mango
1 stor skivad avokado
2 finstrimlade salladslökar
1 fint hackad röd paprika
flingsalt och nymald svartpeppar
Ciabattaskivor, olivolja, flingsalt.

DRESSING

Saft av 1 lime
½ dl olivolja
1 tsk flyt honung
salt och sv.peppar

Rensa och dela ev stora skaldjur, har du hummer gör enl. följande tag bort skalen från hummerstjärtarna och lyft ur köttet.
Avlägsna den svarta strängen som löper längs med stjärten.
Skiva stjärten i fina bitar.
Blanda med övriga ingredienser.
Salta och peppra efter smak.
Vispa ihop dressingen och slå den över salladen.
Rör om och låt stå i kyl 15 min.
Fördela salladen i höga glas med ev.klokött eller andra fina bitar överst.
Servera med ugnsrostade skivor av ciabatta, med lite olivolja och flingsalt på.

ANKBRÖST

2 ankbröst med skinn, ca 300 g
1 nypa flingsalt

HASSELBACKSPOTATIS

8 potatisar
smör
salt och peppar
ströbröd

APELSINSÅS


1 apelsin, skal & saft
2 msk strösocker
4 tsk rödvinsvinäger
4 dl kycklingbuljong
2 tsk majsstärkelse
4 msk vatten
4 tsk smör

TILLBEHÖR

sockerärtor

GARNERING

apelsiner
persilja

Sätt ugnen på 175°.
Ankbröst
Skär med vass kniv ett rutmönster i ankskinnet. Strö ett tunt lager flingsalt i botten av en kall stekpanna. Lägg ankbröstet på saltbädden med skinnet neråt.
Ställ stekpannan på spisen och sätt på högsta värme. Stek tills skinnet är krispigt och gyllene. Vänd ankbröstet och låt även undersidan få fin färg.
Lägg ankbröstet med skinnet uppåt i en ugnsform. Stek färdigt i ugn tills innertemperaturen är 68°, ca 15 min. Ankbröstet är då perfekt rosastekt. Vira in ankbröstet i smör- eller bakplåtspapper (ej folie) och låt det vila 5-8 min. Skär i tunna skivor.

Hasselbackspotatis
Skala potatisen och skär tunna skivor, men inte rakt igenom. Det går lätt om man lägger potatisen i en träslev.
Smält smöret och pensla potatisen med det. Salta och peppra. Pensla då och då med smör under stekningen. Strö över ströbrödet mot slutet av stektiden. Total stektid är ca 35-40 



Apelsinsås
Riv apelsinskalet och pressa saften ur apelsinen. Lägg sockret i en tjockbottnad kastrull och låt det smälta/karamellisera på medelvärme. Häll på vinäger och apelsinsaft. Låt koka ihop nästan helt och häll i buljongen. Sjud 5-6 min.
Blanda majsstärkelsen med vattnet. Vispa ner blandningen i såsen och låt sjuda upp. Ta kastrullen från värmen. Klicka i smöret och tillsätt apelsinskalet.
Servera ankbröstskivorna med hasselbackspotatis, apelsinsås och lättkokta sockerärtor. Garnera med apelsinskivor och persilja.


HALLONMOUSSE

4 gelatinblad
225 g hallon
1/2 dl socker
2 ½ dl grädde

Lägg gelatinbladen i kallt vatten i 5 minuter.
Koka ihop hallon och socker till en tjock sås.
Krama ur gelatinbladen och rör ner i dem varma såsen.
Låt svalna.
Vispa grädden.
Vänd försiktigt ner hallonsåsen i grädden.
Ställ kallt i 1 timme.

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Neta - Tisdag 21 maj 01:26

Det är tydligt att det är vi som redan har det besvärligt ska ta en stor del av de besparingar som behövs i samhället. Lagen är inte längre lika för alla oss med rörelsehindrr. Det är olika i kommunerna det har jag förstått sen jag gick med i en grup...

Av Neta - Lördag 18 maj 23:08

Igår på dan ringde min kompis från grannbyn och funderade vad jag skulle göra i helgen. Jag hade försökt bjuda på spontanmiddag tidigare i veckan eftersom hon fyllde förra helgen men då var son och sonhustru där. Jag har svårt att ta mig in i henne...

Av Neta - Fredag 17 maj 04:42


Kl är 4 på morgonen. Jag vaknade av nånting och kan inte somna om. Undrar över himlen, den är kritvit som om det vore molnigt. Kan det var så att det kommer en mellandag? Tyckte jag bara såg solar på vädret. Annars är det skönt nu, jag älskar ju si...

Av Neta - Torsdag 16 maj 20:17

Kan ju varna för han som står och säljer vid svandammen i Uppsala. Jag tänkte swisha de 35kr jag handlat för men blev ombedd att betala med kort. Det är draget 80kr såg jag idag från Bärprinsen (utan prickar). Min kompis köpte jordgubbar för...

Av Neta - Onsdag 15 maj 22:46

Då tog jag min B-vitaminspruta idag och jag känner redan kl 22 att jag är piggare. Det där med B-vitaminbrist är ju en hel vetenskap. Tar ju dom eftersom jag är överviktsopererad, GBP en op som inte hjälpte mig ett dugg. Gick ner mer under året jag...

Presentation

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7
8 9 10
11
12
13
14 15 16 17
18
19
20
21 22 23
24
25 26 27
28
29 30 31
<<< December 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards