Mina ord och tankar

Alla inlägg den 8 november 2021

Av Neta - 8 november 2021 22:37

Inatt behövde jag upp på toa vid 3 och tyckte det var vitt på marken. Men va för trött för att ta på mig glasögonen och kolla ordentligt. Vaknade nästa gång vid 6 och då förstod jag att jag sett rätt.
Rena julkortet utanför. Vitt på alla grenar. Det här tog jag när det blev ljust då hade det blåst av lite snö från buskar och träd.


Ljungen är helt täckt. Och det mysiga är att det ligger kvar än, nu är det ca 3 cm. Det omysiga är att jag inte tagit in allt och vinterbonat därute. Vi har ju inte haft ordentlig frost ens. Och jag behöver ju lite hjälp.


Fuchsian i krukan och stjärnögonen i lådan blommar ju för fullt. Har en massa sena perenner i prakt fortfarande. Men får väl ge mig och plocka undan så gott jag kan.

Varit lugnt idag, läst och småfixat lite. Ont i mitt krångelöga och i axeln.

Försökt få mina barns pappa att skynda på lite med Cs vinterdäck nu när det blev så här. Hon jobbar ju i Österby nu och har några mil hem i vinterväglag. Men Cs säkerhet går inte före dans den här veckan. Tragiskt!

Lika hjälpsam som han är ibland, lika egocentrisk kan han vara över sig själv och sina intressen. Ni vet det där *i nöd och lust* han var jäkligt bra på lust men sög när det gällde nöd. Så är det fortfarande.

Gjorde en gratäng idag, inget märkvärdigt, lite grönsaker och skinka. Det råkade stå en burk med timjan vid spisen så gjorde en rätt stabbig vitsås med det i. Massa ost på med blev himla bra!


Blev 3-4 portioner iaf, recept i inlägget före det här.

Svårt med mat ibland, tycker jag gör mycket samma. Nu har jag iaf lunch i morgon för frös inte allt. E ska till Gottsunda och få sin trea i morgon, ev får hon köpa sushi. Så länge sen och orkar inte göra egen med den här jäkla axeln.

Ska småplocka lite här nu, tycker inte att jag gör annat, den där Inga drar fram så mkt Haha!
Sen några sidor i boken.

Av Neta - 8 november 2021 16:13


Till den hade jag

Ugn 225 gr

250 g färsk broccoli, stammen tärnad och resten i små buketter
1 strimlad purjo
1 stor morot skivad
2 potatisar, halverade och skivade
Salt
200 g rökt strimlad skinka
2,5 dl mjölk
2 msk idealmjöl
2 tsk torkad timjan ( 2 msk färsk)
Salt & peppar
Riven ost

Börja med att köra morot och stammen från broccolin tärnad i lättsaltat vatten i 5 min på högsta effekt på micron
Lägg i potatis och broccolibuketterna och kör ca 5 min till. Rör i purjon och låt det stå ca 5 min

Vispa hop mjölk och mjöl, koka upp och koka 3 min under omrörning. Smaka av med salt & peppar och rör ner timjanen

Häll av grönsakerna i ett durkslag och lägg i smord ugnsform
Fördela skinkan ovanpå
Klicka över såsen
Täck med riven ost

Gratinera mitt i ugnen i 20 min




Presentation

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3 4
5
6 7
8 9
10
11
12
13 14
15 16
17
18
19
20 21
22 23 24
25
26
27
28
29 30
<<< November 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards